Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για πρώτη φορά στην ιστορία της έχει δεσμεύσει 320 εκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη ασφαλών χώρων στάθμευσης φορτηγών σε ολόκληρη την ΕΕ. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμβολή του International Road Transport Union (IRU) από το πλαίσιο της χρηματοδότησης του Connecting Europe Facility (CEF).
Ο τομέας των οδικών μεταφορών της ΕΕ έχει επιτύχει ένα σημαντικό ορόσημο στο ταξίδι του προς ασφαλείς αλλά και καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς.
Μετά από χρόνια συνεπούς υπεράσπισης του IRU, που οδήγησε στη διάθεση σημαντικής χρηματοδότησης από την ΕΕ τα τελευταία χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε μια ιστορική δέσμευση χρηματοδότησης 320 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο της CEF για την ανάπτυξη ασφαλών και ασφαλών χώρων στάθμευσης φορτηγών σε όλη την Ευρώπη.
Αυτή η πρόσκληση υποβολής προτάσεων είναι ένα κομβικό βήμα για την αντιμετώπιση της ασφάλειας των οδηγών και της έλλειψης ασφαλών επιλογών στάθμευσης, σηματοδοτώντας ένα βήμα προς την ενίσχυση της ελκυστικότητας και της βιωσιμότητας του επαγγέλματος. Τηρώντας υψηλά πρότυπα ασφαλείας, οι νέες εγκαταστάσεις στάθμευσης θα ωφελήσουν την ευημερία των οδηγών και θα βελτιώσουν την ασφάλεια του φορτίου, αντιμετωπίζοντας άμεσα βασικά ζητήματα ελκυστικότητας που υπονομεύουν το επάγγελμα του οδηγού.
Η Διευθύντρια της IRU Raluca Marian είπε: «Χαιρετίζουμε αυτή τη χρηματοδότηση. Έρχεται σε μια εποχή που η εύρεση οδηγών για διαδρομές μεγάλων αποστάσεων γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Τώρα είναι η ώρα για τα ενδιαφερόμενα μέρη να εκμεταλλευτούν πλήρως αυτήν την ευκαιρία και να υποβάλουν έργα που βελτιώνουν απτά τον κλάδο. Ωστόσο, αναγνωρίζουμε ότι αυτή είναι μια πρόκληση και ότι η χρηματοδότηση της ΕΕ από μόνη της δεν θα είναι επαρκής για την επίλυση του ζητήματος της στάθμευσης. Πολλά έργα δεν μπορούν να υλοποιηθούν επειδή οι τοπικές αρχές είτε αρνούνται να εκδώσουν τις απαραίτητες άδειες είτε καθυστερούν πολύ. Η ΕΕ πρέπει να καταρτίσει, το συντομότερο δυνατό, ένα σχέδιο για την ολοκλήρωση του βασικού δικτύου της ΕΕ για ασφαλείς χώρους στάθμευσης φορτηγών και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μεταδώσουν την αίσθηση του επείγοντος στις τοπικές αρχές.»
Έλλειψη ασφαλούς στάθμευσης
Οι οδηγοί της ΕΕ αντιμετωπίζουν σημαντική έλλειψη ασφαλών χώρων στάθμευσης, που συχνά αναγκάζονται να ξεκουράζονται σε μη ασφαλείς ή κακώς εξοπλισμένες τοποθεσίες. Αυτή η έλλειψη έχει επηρεάσει την ασφάλεια των οδηγών και την ασφάλεια του φορτίου, συμβάλλοντας σε δύσκολες συνθήκες εργασίας που αποτρέπουν τους νεοφερμένους από το να ενταχθούν στο επάγγελμα. Η έλλειψη ασφαλών, προσβάσιμων χώρων ανάπαυσης έχει καταστήσει δύσκολη την πρόσληψη και τη διατήρηση οδηγών, επιδεινώνοντας τις ελλείψεις οδηγών στην ΕΕ.
Κατάθεση αιτήσεων για χρηματοδότηση
Οι ενδιαφερόμενοι κατασκευής ασφαλών πάρκινγκ για φορτηγά θα πρέπει να έχουν καταθέσει τις αιτήσεις έως τις 21 Ιανουαρίου 2025 και το IRU ενθαρρύνει όλους τους επιλέξιμους ενδιαφερόμενους του κλάδου να υποβάλουν αίτηση και να χρησιμοποιήσουν αυτήν τη βασική πρωτοβουλία ασφάλειας, ιδίως επειδή επί του παρόντος υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με τον επόμενο γύρο χρηματοδότησης.
Ο επόμενος προϋπολογισμός του CEF θα επαναδιαπραγματευτεί κατά τη διάρκεια αυτής της νομοθετικής περιόδου, δημιουργώντας πολλά χρόνια αβεβαιότητας σχετικά με τον επόμενο γύρο χρηματοδότησης για τη στάθμευση φορτηγών.