Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσιάζουν στις Διεθνείς Εκθέσεις Αυτοκινήτων μια σειρά από νέα ηλεκτρικά οχήματα ενώ παράλληλα το μήνυμα που στέλνουν στους πολιτικούς είναι πως τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα από μόνα τους δεν πρόκειται να λύσουν την κλιματική κρίση. Ο CEO του ομίλου PSA Carlos Tavares ανέφερε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να επικριθούν για αδράνεια καθώς οι καταναλωτές θα μπορούν να βρουν στις εκθέσεις αυτοκινήτων οχήματα με μηδενικούς ρύπους που ταιριάζουν στις δικές τους απαιτήσεις.
Το Opel Corsa-e, το ηλεκτρικό Peugeot 208, η Jaguar i-Pace, το ηλεκτρικό Audi e-tron, η BMW i3, η Mercedes EQC αλλά και η σπορ Porsche Taycan πωλούνται ήδη, ενώ η Volkswagen παρουσίασε και δέχεται παραγγελίες για το πολυαναμενόμενο ID3, το οποίο αποτελεί το πρώτο οικογενειακό ηλεκτρικό μοντέλο μαζικής παραγωγής.
Επίσης όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν τις εκθέσεις αυτοκινήτων για να καταστήσουν σαφές ότι η διαθεσιμότητα των ηλεκτρικών μοντέλων είναι μόνο ένας παράγοντας και τώρα οι πελάτες πρέπει τώρα να ολοκληρώσουν την περιβαλλοντική εξίσωση μεταβαίνοντας στη νέα τεχνολογία.
«Η ύπαρξη ηλεκτρικών οχημάτων στις αντιπροσωπείες δεν πρόκειται να είναι αρκετή. Η ελευθερία της κινητικότητας είναι θεμελιώδης για τη δημοκρατία μας», προειδοποίησε ο Tavares, ζητώντας μια συντονισμένη προσέγγιση στην κοινωνία, η οποία περιλαμβάνει αύξηση των υποδομών και σημαντικά οικονομικά κίνητρα.
Εύρος τιμών
Οι υψηλές τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η περιορισμένη αυτονομία των μπαταριών αλλά και η έλλειψη φορτιστών σε δημόσιους δρόμους έχουν συνωμοτήσει για να διατηρήσουν τη ζήτηση πού χαμηλά στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Ο όγκος των πωλήσεων μπορεί να σημείωσε άνοδο το 2019, ωστόσο το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιπροσωπεύει πολύ μικρό ποσοστό στο συνόλου της αγοράς στην ΕΕ. Χαμηλές ήταν επίσης και οι επιδόσεις των plug-in υβριδικών μοντέλων. Οι κοινωνικοί επικριτές παρακωλύουν τον τομέα των μεταφορών επειδή ο κλάδος δεν πραγματοποίησε ουσιαστική πρόοδο τις τελευταίες δύο δεκαετίες ώστε να μειωθεί το απόλυτο αποτύπωμα του CO2.
Η μετατόπιση της ζήτησης από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μετά το 2017, μαζί με ένα αυξανόμενο μερίδιο αγοράς SUV, ήταν αρκετές ώστε να αντιστρέψουν μια τάση δεκαετιών πτώσης των εκπομπών CO2. Πέρυσι, οι εκπομπές στις αυτοκινητοβιομηχανίες αυξήθηκε κατά 2 γρ. CO2, φθάνοντας στα 120,4 γρ. CO2 / χλμ.
Από την άλλη μεριά το Ευρωκοινοβούλιο απαιτεί μείωση των μέσων εκπομπών CO2 κατά 37,5% έως το 2030. Αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος πρέπει τώρα να μειώσει δραματικά το επίπεδο εκπομπών του σε περίπου 60 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο κατά μέσο όρο ή οι αυτοκινητοβιομηχανίες να βρεθούν αντιμέτωπες με υπέρογκα πρόστιμα μη συμμόρφωσης. Εάν ο κλάδος παραμείνει σταθερός στα επίπεδα του 2018 έως το 2021, τότε αναμένεται να επιβληθούν πρόστιμα ύψους περίπου 40 δισ. δολαρίων!
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volkswagen, Herbert Diess, προειδοποίησε ότι το VW Up, το αυτοκίνητο της πόλης, έφτασε στο σημείο όπου δεν μπορεί πλέον να παραμείνει οικονομικά συμβατό με τις εκπομπές CO2 μέχρι το 2025. Ο Diess ζήτησε ακόμη και την κατανόηση από τους οικολόγους που διαμαρτυρήθηκαν κατά την επίδειξη του ID3 ισχυριζόμενοι ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει να ζει από τη συμβατική επιχείρηση αυτοκινήτων. «Σχεδιάζουμε να ηλεκτρίσουμε το 50% του στόλου μας τα επόμενα 10 χρόνια και αυτό είναι μια τεράστια πρόκληση, οπότε είναι άδικες οι διαμαρτυρίες», δήλωσε ο προϊστάμενος της Volkswagen.
Στην πραγματικότητα, οι φιλόδοξοι νέοι στόχοι στόχου της ΕΕ σημαίνουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να συνυπολογίζουν τον αντίκτυπο των εκπομπών CO2 των νέων μοντέλων το οποίο θα προκαλέσει λιγότερο κερδοφόρα αποτελέσματα.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από τον ACEA πρότεινε μια πολύ ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της οικονομικής ευημερίας και των ποσοστών απορρόφησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Νορβηγία όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέχουν το 45% της αγοράς μπορεί να υπερηφανεύεται ωστόσο το κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι διπλάσιο από το μέσο όρο της ΕΕ.
Αλλά για να φτάσουμε εκεί όπου θέλει να είναι η Ευρώπη, με μαζική αποδοχή των ΗΠΑ, θα χρειαστούν ακόμα σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές, επισημαίνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι εταιρείες εκτιμούν ότι θα χρειαστούν 2,8 εκατομμύρια σημεία φόρτισης τουλάχιστον μέχρι το 2030. Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν ούτε 145.000 διαθέσιμα σε ολόκληρη την ΕΕ. Και τα τρία τέταρτα από αυτά βρίσκονται σε τέσσερις μόνο από τις 28 χώρες της ΕΕ – τη Γερμανία, στη Βρετανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία. Σχεδόν όλα τα κράτη μέλη με λιγότερα από ένα σημεία χρέωσης ανά 100 χιλιόμετρα έχουν μερίδιο των BEV και PHEV κάτω του 1% εκατό, αναφέρουν οι αναλυτές.
Επιπλέον φόροι στα ρυπογόνα αυτοκίνητα
Η επικεφαλής πωλήσεων της Mercedes-Benz, Britta Seeger, τάχθηκε υπέρ της επιβολής επιπλέον φόρων στα οχήματα με υψηλές εκπομπές ρύπων, όπως τα πολυτελή sedans και τα SUV, για να αυξήσουν τα έσοδα για να βοηθήσουν στη χρηματοδότηση της αγοράς EVs. Πιστεύει ότι μια πολιτική φορολόγησης ενός τμήματος προϊόντων για την ενίσχυση της υποστήριξης σε ένα άλλο τμήμα θα βοηθούσε τους ανθρώπους να κάνουν την αλλαγή και να στραφούν προς τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Πάντως το θέμα εξακολουθεί να είναι «καυτό» για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Η ΕΕ προετοιμάζει τώρα νομοθεσία που θα δεσμεύει τα κράτη-μέλη με στόχο της ουδετερότητας του άνθρακα μέχρι το 2050. Η νεοεισερχόμενη πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, έκανε μια «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία» στην οποία συμπεριλαμβάνεται φόρος άνθρακα στις εισαγωγές. «Δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση», δήλωσε ο Hans Michel Piech, μη εκτελεστικός διευθυντής στο διοικητικό συμβούλιο του ομίλου Volkswagen και μεγάλος μέτοχος, αναφερόμενος στην ηλεκτροκίνηση. «Ούτε για εμάς ούτε για τους ανταγωνιστές μας».