Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός ήταν οι γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΑΑ) κ. Δημήτρης Πάτσιος μιλώντας στο συνέδριο του Ecomobility.
Ο κ. Πάτσιος ξεκαθάρισε ότι η Ελλάδα πρέπει να πάρει κάποια μέτρα, να βοηθήσει τους καταναλωτές ώστε να μπορέσουν να αντικαταστήσουν τα παλαιά τους αυτοκίνητα, οι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ να είναι καλύτεροι και βέβαια οι ιδιοκτήτες να περνούν από Τεχνικό Έλεγχο και με κάποιο τρόπο η Πολιτεία να αποθαρρύνει τα παλαιότερα οχήματα.
Ειδικά για τα παλαιότερα πετρελαιοκίνητα οχήματα ο γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ αποκάλυψε ότι αποτελούν ένα «αόρατο δολοφόνο» καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών τους δεν έχουν αντικαταστήσει ή επισκευάσει το φίλτρο συγκράτησης μιοκροσωματιδίων με αποτέλεσμα να εκπέμπουν ανεξέλεγκτα μικροσωματίδια στον αέρα που είναι άκρως επικίνδυνα για την δημόσια υγεία.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Πάτσιος επισήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Το πρόβλημα της Ελλάδας είναι ο γηρασμένος στόλος και τα πράγματα έχουν χειροτερέψει πάρα πολύ τα τελευταία 12-13 χρόνια. Η Ελλάδα είναι στην τελευταία θέση της ΕΕ σχετικά με την νεότητα του στόλου των οχημάτων. Έχουμε τον πιο γηρασμένο στόλο φορτηγών και λεωφορείων στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27. Η κατάσταση πλέον έχει ξεφύγει από κάθε όριο. Ο γηρασμένος στόλος προκαλεί τέσσερα πολύ σοβαρά ζητήματα.
Πρώτα απ’ όλα είναι η ρύπανση, και ο μολυσμένος αέρας που αναπνέουμε στις πόλεις.
Δεύτερον η οδική ασφάλεια και μάλιστα η Ελλάδα παραμένει η 4η χειρότερη χώρα στην ΕΕ σε ατυχήματα και δυστυχήματα.
Τρίτο πρόβλημα είναι το κυκλοφοριακό καθώς αυτά τα παλαιά αυτοκίνητα γνωρίζουμε ότι έχουν συνεχείς βλάβες και όσοι κινούνται στον Κηφισό θα έχουν διαπιστώσει ότι καθημερινά έχουμε 2 με 3 περιστατικά ακινητοποιήσεων από βλάβες.
Το τέταρτο πρόβλημα έχει να κάνει με την οικονομία γιατί αυτά τα παλαιά αυτοκίνητα καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμου, στοιχίζουν πολύ σε επισκευή και συντήρηση.
Από τους τέσσερις τομείς θα κρατούσα την ρύπανση στις πόλεις γιατί είναι ένας αόρατος εχθρός, είναι ο αέρας που αναπνέουμε και από μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρθηκαν 15.000 πρόωροι θάνατοι από τα προβλήματα αιωρούμενων σωματιδίων, οξειδίου του αζώτου και αυτό αφορά τους κατοίκους των πόλεων.
Στην Ελλάδα όσοι έχουν αποκτήσει αυτοκίνητα diesel με παγίδες τις έχουν αφαιρέσει με αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα να εκλύουν ανεξέλεγκτα μικροσωματίδια. Δυστυχώς καθυστερεί η Πολιτεία να δώσει λύση και θα μπορούσε στα ΚΤΕΟ να γίνεται ένας έλεγχος για αυτά τα αυτοκίνητα και μέσα από ειδικούς μετρητές να ξεκινήσουν τον έλεγχό τους. Και μιλάμε και για τα Ταξί και για τα ελαφρά φορτηγά.
Δυστυχώς στα ΚΤΕΟ μετράνε μόνο την αιθάλη το οποίο δεν μπορεί να μετρήσει τα μικροσωματίδια και για αυτό τον λόγο άλλωστε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα το καταστήσει υποχρεωτικό στα ΚΤΕΟ να μετριούνται και τα μικροσωματίδια.
Το πρόβλημα βέβαια είναι πιο έντονο στην Ελλάδα καθώς δεν εξέρχονται παλαιά αυτοκίνητα από την αγορά και ο λόγος που συμβαίνει αυτό στη χώρα μας είναι ότι δεν έχουμε απολύτως κανένα αντικίνητρο! Επίσης με πρόσφατη νομοθεσία αν ένα αυτοκίνητο έχει κλείσει και 30 με 35 έτη τότε μπορεί ο ιδιοκτήτης του να λάβει πινακίδες Ιστορικού Οχήματος και να το κυκλοφορεί κανονικά μειώνοντας περαιτέρω το κόστος χρήσης καθώς μειώνονται τα Τέλη Κυκλοφορίας και η ασφάλεια.
Άρα έχουμε χαμηλά Τέλη Κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ που φαίνεται ότι δεν είναι αποτελεσματικά, ή τουλάχιστον δεν προσερχόμαστε στα ΚΤΕΟ με 1 στα 3 αυτοκίνητα να μην πηγαίνει στον τακτικό έλεγχο, έχουμε ελεύθερη κυκλοφορία των παλαιών οχημάτων και έναν Δακτύλιο ο οποίος αποτελεί ένα απαρχαιωμένο μέτρο που αστυνομεύεται και ελάχιστα και δεν υπάρχει κανένα απολύτως αντικίνητρο σε ένα παλαιό αυτοκίνητο που ρυπαίνει 20 έως και 30 φορές περισσότερο από ένα σύγχρονο όχημα.
Σε άλλες χώρες όπου παρατηρήθηκε συσσώρευση παλαιών οχημάτων προχώρησαν σε κάποια ανανέωση στόλου και αυτό είναι κάτι που ζητάμε από την Πολιτεία εδώ και αρκετό καιρό. Πρέπει να δοθούν κάποιου είδους κίνητρα γιατί ο καταναλωτής βρίσκεται σε αδιέξοδο με την οικονομική πίεση που δέχονται τα ελληνικά νοικοκυριά από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό. Το αυτοκίνητο που έχει κάποια οικογένεια γνωρίζουμε ότι σε σημαντικό βαθμό έχει υποχωρήσει η αξία του άρα πρέπει να ενισχυθεί ο καταναλωτής. Δηλαδή πρέπει να υπάρξουν κάποια κίνητρα αλλά και αντικίνητρα το οποίο γνωρίζουμε όλοι ότι θα έχουν κάποια δυσκολία στην εφαρμογή και θα δυσαρεστηθούν πολλοί αλλά πρέπει να ληφθούν και κάποια τέτοια μέτρα.
Σήμερα τα κίνητρα στην Ελλάδα που συνδέονται με την ηλεκτροκίνηση είναι από τα ισχυρότερα στην ΕΕ και για αυτό βλέπουμε άλλωστε να καταγράφεται μια συνεχής πρόοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας.
Παραμένει όμως σταγόνα στον ωκεανό όταν πέρυσι εισήλθαν στην αγορά 11.000 αυτοκίνητα «πρίζας» δηλαδή αμιγώς ηλεκτρικά και plug in υβριδικά σε ένα στόλο 5,5 εκατ. οχημάτων καταλαβαίνει κανείς πολύ εύκολα ότι θα αργήσουμε πολύ να ανανεώσουμε τον παλαιό στόλο οχημάτων.
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα έχουμε μία πλήρη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων και οι τιμές θα συγκλίνουν και η ΕΕ θα λάβει αποφάσεις για τα παλαιά και ρυπογόνα οχήματα.»