Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταγράφουν «εκρηκτική ανάπτυξη» και αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα πέμπτο της παγκόσμιας αγοράς. Και αυτή η υποκείμενη τάση προς την ηλεκτροδότηση του στόλου οχημάτων θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον ενεργειακό τομέα, επισημαίνει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA-ΔΟΕ) σε έκθεση που δημοσιεύθηκε.
Συνεπώς, η ζήτηση πετρελαίου θα πρέπει να μειωθεί κατά 5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως το 2030. Συγκριτικά, η συνολική πρόβλεψη ζήτησης πετρελαίου το 2023 είναι 101,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Σύμφωνα με τον ΔΟΕ, περισσότερα από 10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα πουλήθηκαν το 2022 παγκοσμίως «και οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 35% φέτος για να φτάσουν τα 14 εκατομμύρια μονάδες. Αυτή η εκρηκτική ανάπτυξη σημαίνει ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει αυξηθεί από 4% το 2020 σε 14% το 2022 και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω στο 18% φέτος», σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του διεθνούς οργανισμού με έδρα το Παρίσι.
Οχήματα που πωλούνται στην Κίνα, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη
Κίνα, Ηνωμένες Πολιτείες και Ευρώπη είναι στις κορυφαίες αγορές του κόσμου όσον αφορά τον όγκο των νέων αυτοκινήτων που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαπερνούν ταχύτερα, σημειώνει ο ΔΟΕ. Η Κίνα ωστόσο έχει κάνει ένα βήμα μπροστά και σχεδόν δύο στα τρία ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον κόσμο πωλούνται τώρα εκεί και τα εργοστάσιά της κυριαρχούν στον τομέα των μπαταριών και των απαραίτητων εξαρτημάτων για την κατασκευή τους.
Σε μια εποχή που οι περιβαλλοντικοί κανόνες γίνονται όλο και πιο αυστηροί και η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να απαγορεύσει την πώληση θερμικών αυτοκινήτων έως το 2035, ο ΔΟΕ βλέπει το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να φτάνει το 60% σε αυτές τις τρεις γεωγραφικές περιοχές έως το 2030.
Πέρα από αυτές τις μεγάλες αγορές, ο ΔΟΕ σημειώνει ενθαρρυντικές τάσεις για άμεση ατομική κινητικότητα «μηδενικών εκπομπών» σε άλλες χώρες: «Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων τριπλασιάστηκαν στην Ινδία και την Ινδονησία πέρυσι, ακόμη και αν δεν ήταν εντυπωσιακά τα νούμερα, και υπερδιπλασιάστηκαν στην Ταϊλάνδη. Ο διευθυντής του ΔΟΕ, Fatih Birol, δήλωσε ότι η ταχεία εμφάνιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκαλεί «έναν ιστορικό μετασχηματισμό στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία».