Πολυτεχνείο: Οι εταιρείες δεν θέλουν ανταλλαγή μπαταριών!

    Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήρθε για να μείνει εκτιμά ο ομότιμος καθηγητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών και Αεροναυπηγών του Πολυτεχνείου Πάτρας κ. Γεώργιος Χρυσολούρης ενώ παράλληλα μιλώντας στο Newsauto.gr αναλύει τις δυσκολίες που προκύπτουν και πως μπορούν να επιλυθούν.

    Ωστόσο ο καθηγητής επισημαίνει ότι ανταλλαγή μπαταριών σε πρατήρια υγρών καυσίμων θα απομακρύνει κάθε φοβία που έχουν οι υποψήφιοι οδηγοί σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το πρόβλημα των κοινών μπαταριών για όλα τα αυτοκίνητα μπορεί να λυθεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες με παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων κρατών.

     

    Πώς βλέπετε το μέλλον του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα ειδικότερα;
    Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήρθε για να μείνει. Σίγουρα και εξαιτίας της πολιτικής των Ευρωπαϊκών κρατών αλλά και της Ελλάδας, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα διαδοθεί. Παρ’ όλα αυτά, έχει μεγάλες δυσκολίες η διάδοσή του τις οποίες πρέπει κάποιος να τις δει και κατόπιν πώς θα τις αντιμετωπίσει.

    Ποιες είναι αυτές οι δυσκολίες;

    Υπάρχει κατ’ αρχήν μία δυσκολία που έχει να κάνει με την τιμή του αυτοκινήτου. Το αυτοκίνητο, παρά τις επιδοτήσεις είναι υψηλού κόστους. Ένα δεύτερο μεγάλο θέμα είναι αυτό της αυτονομίας και ένα τρίτο επίσης μεγάλο θέμα, είναι το θέμα για το πού κάποιος και πώς να φορτίσει το αυτοκίνητό του.

    Πώς νομίζεται ότι μπορούν αυτές οι δυσκολίες να αντιμετωπιστούν;

    Κατ’ αρχήν, το θέμα του κόστους. Το κόστος θα πέσει όπως έχει γίνει και παλαιότερα στα αυτοκίνητα όταν αυξηθεί η παραγωγή και η ζήτηση. Όσο η ζήτηση παραμένει σχετικά χαμηλή είναι προφανές ότι το κόστος θα παραμένει σχετικά υψηλό.

    Τι πρέπει να γίνει για να αυξηθεί η παραγωγή;

    Για να αυξηθεί η παραγωγή θα πρέπει να αυξηθεί και η ζήτηση. Και η ζήτηση συναρτάται επίσης με την ευκολία με την οποία ο χρήστης μπορεί να χρησιμοποιήσει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Και εδώ μπαίνει το θέμα της αυτονομίας και της φόρτισης των μπαταριών.

    Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το θέμα της αυτονομίας;

    Κοιτάξτε, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ευθύς εξ αρχής, ήθελαν να κρατήσουν τις μπαταρίες σαν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, το οποίο θα το χρησιμοποιούσαν με καινοτόμες λύσεις που θα διαφοροποιούσαν τον ένα κατασκευαστή από τον άλλον. Αυτό προς το παρόν, δεν φαίνεται να έχει προχωρήσει. Είχε γίνει μία αρχική σκέψη για τις ανταλλαγές των μπαταριών, το λεγόμενo Battery swap. Αυτή όμως η σκέψη δεν προχώρησε εξαιτίας κυρίως της αντίδρασης της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία όπως είπα, θεωρούσε ότι η μπαταρία αποτελεί ένα στοιχείο καινοτομίας που θα έδινε κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από την μία εταιρεία στην άλλη.

    Πώς μπορούν να προχωρήσουν τα πράγματα;

    Υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες και για την φόρτιση και για την αυτονομία. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατ’ αρχήν, θα μπορούσε και θα πρέπει να είναι ένα αυτοκίνητο πόλης. Στις μεγαλουπόλεις όμως της Ευρώπης, αλλά και στην Ελλάδα, είναι πάρα πολύ δύσκολο να έχεις ένα πυκνό δίκτυο φόρτισης του αυτοκινήτου. Πέραν τούτου, και όταν το αυτοκίνητο είναι να χρησιμοποιηθεί και εκτός πόλης, προκύπτει πολύ σημαντικό το μειονέκτημα της αυτονομίας. Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι πώς μπορεί κάποιος να το αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα. Και η απάντηση προς το παρόν, δεν μπορεί να είναι άλλη από την ανταλλαγή των μπαταριών.

    Πώς μπορεί να λειτουργήσει η ανταλλαγή μπαταριών;

    Το αυτοκίνητο θα μπορούσε κατ’ αρχήν να σχεδιαστεί με ένα τέτοιο τρόπο έτσι ώστε οι μπαταρίες να μπορούν εύκολα να μπουν και να βγουν σε μικρό χρονικό διάστημα, με την χρήση κατάλληλων εργαλείων και ρομποτικών συστημάτων. Σημαντικό στοιχείο σε αυτή την προσέγγιση είναι να χρησιμοποιηθεί το υπάρχον δίκτυο πρατηρίων πώλησης καυσίμων, όπου θα μπορούν οι μπαταρίες να ανταλλάσσονται και να φορτίζονται. Δηλαδή, πιο συγκεκριμένα, ο χρήστης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα μπορούσε να προσεγγίσει το πρατήριο βενζίνης, να δώσει την αφόρτιστη μπαταρία και να εισάγει στο αυτοκίνητό του μία φορτισμένη μπαταρία και να πληρώσει το αντίστιχο αντίτιμο. Μία τέτοια διαδικασία δεν μπορεί να χρειάζεται πάνω από 5-10 λεπτά, όσα περίπου χρειάζεται και κάποιος να βάλει βενζίνη σε ένα βενζινοκίνητο όχημα. Τα πρατήρια βενζίνης μπορούν να έχουν εκείνα την υποδομή που θα τους επιτρέπει να φορτίζουν μπαταρίες με ασφάλεια και με σχετική ταχύτητα και έτσι θα μπορούν να εξυπηρετούν τους πελάτες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με ταχύτητα, παρόμοια με εκείνη που εξυπηρετούν σήμερα τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Είναι προφανές ότι μία τέτοια λύση δίνει μεγάλα πλεονεκτήματα στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και κάνει την χρήση του πιο εύκολη, τόσο για τους χρήστες των πόλεων όσο και για τους χρήστες εκτός πόλεων. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.H αγορά μπορεί να διευρυνθεί και ως εκ τούτου, το κόστος το μπορεί να πέσει. Υπάρχει το παράδειγμα της εισαγωγής των αυτόματων κιβωτίων των ταχυτήτων που οδήγησε σε  μεγαλύτερη χρήση των αυτοκινήτων, γιατί η χρήση του έγινε ευκολότερη εξαιτίας του αυτόματου κιβωτίου.

    Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για μία τέτοια εξέλιξη;

    Η βασική προϋπόθεση είναι να το θελήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Μία κατ’ αρχήν προσπάθεια προτυποποίησης των μπαταριών και του τρόπου τοποθέτησής τους μέσα στα αυτοκίνητα θα ήταν ένα σημαντικό βήμα σε αυτή την κατεύθυνση, το οποίο βήμα αυτό θα μπορούσε να ενισχυθεί πιθανόν από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Νέες τεχνολογίες του Industry 4.0 μπορεί να χρησιμοποιηθούν τόσο για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του αυτοκινήτου, που θα επιτρέπει την ανταλλαγή των μπαταριών εύκολα όσο και για την διαδικασία ανταλλαγής των μπαταριών με ρομποτικά και σχετικά συστήματα αυτοματισμού. Νομίζουμε ότι κατ’ αυτό τον τρόπο τα πράγματα μπορούν να προχωρήσουν πολύ καλύτερα για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αρκεί να υπάρχει μία συνεργασία του κρατικού τομέα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.Αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να αντιμετωπιστεί εθνικά. Χρειάζεται μία Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία.