Pony και… «Πράσινα Αλογα!»

    Του Γιώργου Κ. Ανδρή

    andris@carpress.gr

    To δημοφιλές ελληνικό αυτοκίνητο που κατέκτησε τους Ελληνες καταναλωτές στη δεκαετία του ’70 φαίνεται πως θα επιχειρήσει να επιστρέψει στους ελληνικούς δρόμους αλλά οι προβλέψεις δεν είναι και τόσο αισιόδοξες…
    Αρχικά η επένδυση είναι υπέρογκη για να υλοποιηθεί ένα σύγχρονο εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων απ’ όπου θα περνούν από την γραμμή παραγωγής του τα νές Pony.
    Σύμφωνα μάλιστα με δημοσιεύματα η επανεκκίνηση της εταιρείας συναρμολόγησης αυτοκινήτων για την παραγωγή του νέου Pony απαιτεί 10 εκατ. ευρώ σε έρευνες, μελέτες παραγωγής, εκμάθηση προσωπικού, κ.ά.
    Παράλληλα το περιβάλλον στην Ελλάδα δεν ευνοεί την ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ το καθαρό κέρδος μιας τέτοιας επένδυσης δεν ξεπερνά το 3%-6%, ενώ το κεφάλαιο κίνησης που απαιτείται αντιστοιχεί περίπου στο 80% του τζίρου.
    Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί, το σχέδιο είναι η κατασκευή 24 αυτοκινήτων την ημέρα. Εάν η τιμή κυμαίνεται στα 7.000 ευρώ, ο τζίρος φτάνει τα 42 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αυτό σημαίνει κεφάλαιο κίνησης ύψους 34 εκατ. ευρώ. Κι αυτό γιατί όλα τα εξαρτήματα που δεν μπορούν να κατασκευαστούν στην Ελλάδα θα πρέπει να αγοραστούν από το εξωτερικό. Τις μηχανές, φέρ’ ειπείν, θα τις προμηθευτούν από τη Volkswagen-Ford.
    «Στην Ελλάδα δεν έχουμε χυτήρια για μπλοκ κινητήρων, δεν έχουμε το know how για την παραγωγή φρένων. Όλα τα αγοράζουμε απέξω. Και η VW είναι εργοστάσιο συναρμολόγησης ουσιαστικά, αλλά το πιο κρίσιμο κομμάτι, τον κινητήρα και το σασμάν, τα φτιάχνει η ίδια».
    Για τα 6.000 αυτοκίνητα που σχεδιάζει η Namco να πουλήσει τον χρόνο, θα πρέπει να αγοράσει 2.000-2.500 κινητήρες από πριν…

    Στόχος ο δανεισμός
    Η εταιρεία Namco ποτέ δεν σταμάτησε να αναζητά κεφάλαια ώστε να βγάλει και πάλι από τη Θεσσαλονίκη το νέο Pony. Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες καμία τράπεζα δεν δέχονταν να χρηματοδοτήσει μια τέτοια επιχειρηματική κίνηση ακόμη και πριν την έλευση της κρίσης εξαιτίας του υψηλού ρίσκου που εγκυμονούσε μια τέτοια επένδυση.
    Από την άλλη μεριά η κυβέρνηση έδωσε πολύ μεγάλη δημοσιότητα στο θέμα της επανακατασκευής του Pony για επικοινωνιακούς λόγους κυρίως καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του AutoAffairs ακόμη και τα στελέχη που παρουσίασαν το Ελληνικό Αυτοκίνητο διατηρούν κάποιες επιφυλάξεις για την εμπορική πορεία του οχήματος εντός και εκτός συνόρων.

    Οι ανταγωνιστές
    Το Pony σύμφωνα με την εμφάνισή του παραπέμπει σε επαγγελματικό όχημα και όχι και ΙΧ με αποτέλεσμα να απευθύνεται σε μικρή μερίδα καταναλωτών στην Ελλάδα. Παράλληλα καλό θα ήταν να περιμένουμε πρώτα να δούμε τα αποτελέσματα του αυτοκινήτου από κάποιο Πιστοποιημένο Φορέα Crash Test όπως επίσης και για τις εκπομπές καυσαερίων αλλά και την οδική του συμπεριφορά.
    Οσον αφορά στις αγορές του εξωτερικού, με έμφαση στις Τρίτες Χώρες, στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως το νέο Pony δεν θα έχει καμία απολύτως τύχη καθώς θα βρίσκεται αντιμέτωπο με αυτοκινητοβιομηχανίες κολοσσούς της Κίνας αλλά και της Αφρικής. Ειδικότερα όλες οι Τρίτες Χώρες προμηθεύονται αυτοκίνητα κυρίως από τα εργοστάσια της Κίνας, της Τουρκίας αλλά και από εγχώρια εργοστάσια συναρμολόγησης οχημάτων τα οποία διατίθενται σε εξίσου δελεαστικές τιμές. Παράλληλα οι συγκεριμένες εταιρείες έχουν στήσει και λειτουργούν εδώ και χρόνια ολόκληρα δίκτυα αντιπροσώπων πωλήσεων και service και η Namco θα χρειαστεί πολλά χρήματα για να γίνει γνωστή αλλά και να στήσει ένα αντίστοιχο δίκτυο συνεργατών.
    Πέραν όμως των Κινεζικών Αυτοκινητοβιομηχανιών δεν πρέπει να θεωρήσει κανείς αμελητέα ποσότητα και τους Τούρκους ή τους Αιγύπτιους κατασκευαστές που επίσης λειτουργούν εδώ και χρόνια στις αγορές των Τρίτων Χωρών.
    Τώρα στις αναπτυσσόμενες χώρες της Ευρώπης επίσης θα λέγαμε πως τις έχουν κατακλύσει οι Κινεζικες και άλλες εγχώριες βιομηχανίες οι οποίες δεν αφήνουν πολλά περιθώρια επιβίωσης σε ανταγωνιστικές εταιρείες με αυτοκίνητα χαμηλού κόστους.

    Κυβερνητικές φανφάρες…
    Το Pony της εταιρείας Namco όντως αποτελούσε ένα διάσημο αυτοκίνητο στη δεκαετία του ’70. Ακούγοντας κανείς τον υφυπουργό Ανάπτυξης να ανακοινώνει πως δόθηκαν οι σχετικές άδειες από την ΕΣΥΔ στην αρμόδια κρατική αρχή διαπίστευσης,την ΕΒΕΤΑΜ, (Βιομηχανική Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη, Εργαστηριακές Δοκιμές Πιστοποιήσεων και Ποιότητας) να κάνει την πιστοποίηση και να προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες, για επενδύσεις με τη δημιουργία 2.500 θέσεων εργασίας και τιμή διάθεσης του Pony γύρω στις 7.000 ευρώ είναι εύλογο να αναρωτηθεί κανείς γιατί να επενδύσει κάποιος σε μια αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα με κέρδος μόλις 3-6% και ένα αβέβαιο μέλλον για την επιτυχία των πωλήσεων…
    Αλλά στην Ελλάδα ακόμη και φήμη να υπάρχει για εκλογές όλα είναι πιθανά να συμβούν. Μέχρι και Φοροελαφρύνσεις…