Της Μαρίας Μόσχου
Mariam@movenews.gr
Την απόδοση τμήματος των τελών του αεροδρομίου της Αθήνας προς τους δήμους της Ανατολικής Αττικής προανήγγειλε ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης στο 12ο Περιφερειακό Συνέδριο για Την Παραγωγική Ανασυγκρότηση: «Διάλογοι με την Ανατολική Αττική»
«Η Ανατολική Αττική φιλοξενεί κρίσιμες εγκαταστάσεις της χώρας και όχι της Ανατολικής Αττικής, όπως είναι το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Και εδώ, είναι δέσμευσή μας, ότι θα γίνει μια συνάντηση των Δημάρχων της περιοχής, της Περιφέρειας, του Υπουργείου Μεταφορών και του Υπουργείου Οικονομικών, γιατί ένα μέρος από τα τέλη λειτουργίας του αεροδρομίου που παίρνει το κράτος, πρέπει να διανέμεται ως ανταποδοτικά στους Δήμους και στην Περιφέρεια της Ανατολικής Αττικής. Και θα γίνει μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, μια που τρέχει και η διαδικασία για την επέκταση της παραχώρησης, να προβλεφθεί και αυτό» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης.
Μάλιστα ανέφερε ότι για τα σχετικό θέμα θα ξεκινήσει διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Οικονομικών.
Ηλεκτρονικά διόδια
Τη Μεγάλη Τετάρτη λήγει η παράταση που ζήτησαν οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων προκειμένου να εκδηλώσουν ενδιαφέρον.
Ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε ότι «οι όποιες πιέσεις υπάρχουν για να μη γίνει ο διαγωνισμός του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων, δε θα περάσουν γιατί πολύ απλά αποσκοπούν στη μείωση της τιμής της παραχώρησης της Εγνατίας και σε κανέναν άλλο λόγο. Να είμαστε ξεκάθαροι σ’ αυτό».
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι μόλις ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, του πλήρους ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων, θα προχωρήσει η εγκατάσταση του πιο σύγχρονου συστήματος που μπορεί να τοποθετηθεί στην Ευρώπη. «Θα επιτηρούμε τις εισόδους και τις εξόδους της χώρας, άρα και το λιμάνι του Λαυρίου και θα μπορούμε να έχουμε επιτέλους μια χώρα που δε θα είναι ξέφραγο αμπέλι σ’ αυτούς που μπαίνουν και στο πού πάνε» είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Κι επειδή έχει εκδοθεί και Υπουργική Απόφαση που απαγορεύει στα βαριά οχήματα να διέρχονται από το παράπλευρο δίκτυο, καλό θα είναι οι φίλοι της Τροχαίας της Ανατολικής Αττικής, να σταματήσουν να βλέπουν μόνο τα παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα για να κάνουν κανέναν έλεγχο στους κόμβους της εθνικής οδού. Γιατί μέχρι τώρα δεν έχουν κάνει τίποτα».
Δεν δίστασε να πει ότι στόχος είναι να «μαζί με κάποιους παλιούς συντρόφους από το «Δεν πληρώνω», να πάμε να ξηλώσουμε τα μετωπικά και πλευρικά διόδια που υπάρχουν στη χώρα όλη. Να μη σταματάμε δηλαδή κάθε 30 χιλιόμετρα, να πληρώνουμε δίκαια, να έχουμε ένα σύστημα αντάξιο του ελληνικού λαού».
Επανέλαβε για ακόμα μία φορά ότι δεν πρόκειται να «εγκατασταθούν σταθμοί μετωπικών και πλευρικών διοδίων ούτε στη Βαρυμπόμπη ούτε στον Άγιο Στέφανο. Προβλέπεται ότι θα διέρχονται δωρεάν τα άτομα με αναπηρία, προβλέπεται ότι οι κάτοικοι τριών Δήμων, του Δήμου Διονύσου, του Δήμου Κηφισιάς και του Δήμου Αχαρνών δε θα πληρώνουν διόδια.Το ίδιο ισχύει και για το Δήμο Ωρωπού, που σ’ ένα Δήμο έχουμε 8 πλευρικά διόδια, που είναι μια αθλιότητα αυτό το πράγμα, δε μπορεί να μετακινηθεί κάποιος στα όρια του Δήμου του και επομένως, θα έχουν την ειδική κάρτα για να διέρχονται ελεύθερα, αν και προσπαθούμε ειδικά για τους κατοίκους του Ωρωπού επειδή πληρώνουν πάρα πολλά χρόνια αυτά τα διόδια, να κάνουμε και μια ιδιαίτερη διαπραγμάτευση, να μην πληρώνουν και τα μετωπικά που υπάρχουν. Και μάλλον θα τα καταφέρουμε».
Αττική Οδός
Την εντολή που έχει δοθεί στην Αττική Οδό, τις μελέτες, και το πλαίσιο συναντίληψης, μεταξύ του Υπουργείου και του παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού, που υπογράφηκε στις 12/1/2018, για να ωριμάσουν συγκεκριμένα έργα αδαπάνως και να υλοποιηθούν παρουσίασε ο κ. Σπίρτζης.
«Αυτό το σύστημα μας βοηθάει πρώτον, να γλιτώσουμε ένα μεγάλο οικονομικό κόστος μιας και δε θα πληρώσουμε την Αττική Οδό, αρκετά την έχουμε πληρώσει όλοι. Περιλαμβάνει τις συμπληρώσεις στον ανισόπεδο κόμβο Λεονταρίου, το σταθμό μετεπιβίβασης στο σιδηροδρομικό σταθμό Κορωπίου, τις μελέτες επέκτασης της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου Υμηττού προς Ραφήνα, τις μελέτες επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Ραφήνα και την οδική σύνδεση από το αεροδρόμιο μέχρι τη Ραφήνα, τις μελέτες για τις εργασίες επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Λαύριο, την αναβάθμιση του οδικού άξονα Σταυρού – Λαυρίου και τις μελέτες για τα συμπληρωματικά έργα του λιμένα Λαυρίου και τη μετατροπή του σε κόμβο κρουαζιέρας, αν συμφωνήσει ο Δήμος, η Περιφέρεια και προφανώς το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας».
Ο προαστιακός σιδηρόδρομος
Το σχέδιο είναι, να υλοποιηθεί η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Λαύριο, πάρα πολύ γρήγορα, είπε ο υπουργός Μεταφορών.
« Έχουμε τη μελέτη από τον κόμβο του Κορωπίου ως τον τερματικό σταθμό του λιμένα Λαυρίου και έχουμε και τον κόμβο της Αττικής Οδού προς Ραφήνα. Το σχέδιο είναι να ολοκληρωθεί η μελέτη πολύ άμεσα και να προχωρήσουμε στις αρχές του ’19, τέλος του ’18, τη σύμβαση για την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Λαύριο. Όχι του οδικού, μόνο του σιδηροδρομικού δικτύου» ανέφερε.
Προβλέπεται να γίνουν σταθμοί, σε μια σειρά από διερχόμενες περιοχές και συγκεκριμένα στους οικισμούς Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κερατέα, Δασκαλιό, Θορικό και βέβαια στο Λαύριο.
Στόχος είναι να ετοιμαστεί ο φάκελος για να κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να πάρουμε την έγκριση ότι δεν είναι κρατικές ενισχύσεις και να ξεκινήσει το έργο. Αυτά όσον αφορά την επέκταση για Λαύριο.
«Έχουμε δύο πρόσθετα έργα μ’ αυτά που σας είπα πριν, είναι ο σιδηροδρομικός σταθμός στο Κρυονέρι και ο ανισόπεδος κόμβος στον Άγιο Στέφανο, προβλέπονται μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ωριμάζουμε τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού πάλι μέσα από την ίδια διαδικασία» πρόσθεσε.
Οι επεκτάσεις: Η μία είναι προς Ραφήνα που είναι οδική και σιδηροδρομική, η δεύτερη είναι η σύνδεση της Αττικής Οδού προς την εθνική οδό, μέσω της λεωφόρου Κύμης, η τρίτη είναι η σύνδεση της Αττικής Οδού από την Κατεχάκη μέχρι τη Βουλιαγμένης για να εξυπηρετηθεί και το Ελληνικό. «Οι τρεις επεκτάσεις θα βγουν με νέο διαγωνισμό με την ωρίμανση των μελετών» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Στόχος του υπουργείου είναι να γίνει το Λαύριο ένα κέντρο έναρξης και ολοκλήρωσης της κρουαζιέρας.
«Υπάρχει γη για σοβαρή ανάπτυξη τουριστικών υποδομών, υπάρχει τόσο πλούσια πολιτιστική ιστορία στην περιοχή που καλύπτει όποιον επισκέπτη έρθει, δεν είναι ανάγκη να τα ξαναπούμε, τα είπαμε χτες, άρα υπάρχει ανάγκη τέτοιων υποδομών. Αυτός είναι και ο λόγος που το διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» πρέπει να συνδεθεί και οδικά και σιδηροδρομικά και με το Λαύριο και με τη Ραφήνα» σημείωσε ο κ. Σπίρτζης και συνέχισε: «Αυτός είναι και ο λόγος, που προβλέπουμε τον ανισόπεδο κόμβο στη διασταύρωση της λεωφόρου Μαραθώνος με την οδό Φλέμινγκ, με τον οποίο πιστεύουμε ότι θα σταματήσει επιτέλους να πήζει ο αστικός ιστός της Ραφήνας, είναι 7 εκατομμύρια ευρώ ο προϋπολογισμός του έργου και δημοπρατείται το επόμενο τρίμηνο».
Η Περιφέρεια έχει σ’ εξέλιξη διαγωνισμό από το σημείο εκείνο μέχρι την πλατεία της Ραφήνας, στον κεντρικό δρόμο για επέκταση και ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός.
Επίσης επεσήμανε:
– Το επόμενο έργο είναι η ολοκλήρωση των μελετών για την περιφερειακή οδό Παιανίας και την αποκατάσταση της σύνδεσης Παιανίας Μαρκόπουλου με παράκαμψη του Κορωπίου. Είναι ένα έργο, η μελέτη έχει ανατεθεί, ολοκληρώνεται στο τέλος του ’18, είναι ύψους 62 εκατομμυρίων, εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου και σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής θα δημοπρατηθεί το α’ εξάμηνο του ’19.
– Η επόμενη οδική υποδομή, είναι το παράπλευρο οδικό δίκτυο και η ανισοπεδοποίηση κρίσιμων κόμβων στο διευρωπαϊκό οδικό άξονα Σταυρού – Λαυρίου στο τμήμα Μαρκόπουλο – Λαύριο. Έχουμε ένα συνολικό μήκος 42 χιλιόμετρα απ’ το Μαρκόπουλο μέχρι το Λαύριο, η μελέτη ολοκληρώνεται σε 4 μήνες, πάλι σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής.
– Θα γίνει επίσης το τελευταίο πακέτο οδικών υποδομών, το οποίο έχει να κάνει με την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα, κυρίως όμως, στην παραλιακή Αθηνών Σουνίου. Εκεί που χάνονται πολλές ζωές κάθε εβδομάδα, εκεί που όταν να κάνουμε αναστροφή, κοστίζει σε ανθρώπινες ζωές. Επομένως έχει αποφασισθεί ένα πρόγραμμα επεμβάσεων στο τμήμα Βάρκιζα– Ανάβυσσος, στη λεωφόρο Αθηνών-Σουνίου, είναι σε μήκος 21,7 χιλιομέτρων, προβλέπεται τοποθέτηση διαζώματος, δηλαδή στηθαίου – σκυροδέματος, το οποίο θ’ αποτρέπει οριστικά τις μετωπικές, τις πλαγιομετωπικές συγκρούσεις. Και βέβαια θα κατασκευαστούν και 8 θέσεις κυκλικών κόμβων, για να παρέχουν τη δυνατότητα αναστροφών με ασφάλεια κατά όλο το μήκος της λεωφόρου. Και αυτό το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Υπουργείο Υποδομών και από την Περιφέρεια.
– H αποκατάσταση της προσβασιμότητας στο χώρο εξορίας της Μακρονήσου. Γίνεται το έργο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών, ώστε να έχουμε και την έγκριση των περιβαντολλογικών όρων, να ξαναφτιάξουμε τον προβλήτα της Μακρονήσου όχι όπως ήταν, μεγαλύτερο, για να μπορεί το νησί να γίνει προσπελάσιμο και από μεγαλύτερα πλοία, να το επισκεπτόμαστε και βέβαια να φτιάξουμε και την οδική πρόσβαση που έχει πάνω στο νησί μέχρι τα πρώτα κτίρια του συγκροτήματος των κτιρίων της Μακρονήσου.
– H αφετηρία των ΚΤΕΛ παύει να είναι στο Πεδίο του Άρεως, θα φύγει από εκεί, θα είναι στους πρώτους σταθμούς του μετρό, στην Αγία Παρασκευή ή στον προαστιακό.