Με αρνητικό πρόσημο στέφθηκαν τα κρατικά έσοδα τον Οκτώβριο του 2024 κρούωντας τον κώδωνα του κινδύνου τόσο στα στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών όσο και στα στελέχη των εισαγωγικών εταιρειών αυτοκινήτων.
Την ίδια στιγμή το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξέμεινε από διαθέσιμους πόρους για τους ιδιώτες καταναλωτές δημιουργώντας μια ασφυκτική κατάσταση στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς όπως έχει αποδειχθεί και σε άλλα κράτη μέλη χωρίς επιδοτήσεις οι πωλήσεις ηλεκτρικών ΙΧ βυθίζονται!
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξετάζει διάφορους τρόπους τόνωσης των εσόδων από τα αυτοκίνητα αλλά ακόμη δεν έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις ενώ σύντομα θα βρεθεί αντιμέτωπη και με την Κομισιόν η οποία πιέζει για αλλαγή του Τέλους Ταξινόμησης αλλά και κατάργηση του Περιβαλλοντικού Τέλους.
Πάντως τον Οκτώβριο και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που καταγράφηκαν στο Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού στο 10μηνο του 2024 τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων σημείωσαν πτώση 6,8% καθώς ανήλθαν σε 380 εκατ. ευρώ έναντι 408 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το πρώτο 10μηνο έκαναν λόγο για έσοδα 381 εκατ. ευρώ δηλαδή κατά 1 εκατ. ευρώ αυξημένα αλλά δυστυχώς ο στόχος δεν επετεύχθη.
Να υπενθυμίσουμε πως το 2023 τα συνολικά κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης ανήλθαν σε 482 εκατ. ευρώ ενώ φέτος οι εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για έσοδα ύψους 449 εκατ. ευρώ. Δηλαδή τα έσοδα θα καταγράψουν πτώση 7,3% και θα είναι χαμηλότερα κατά 33 εκατ. ευρώ.
Επίσης τα έσοδα από τον ΦΠΑ (στα οποία περιλαμβάνονται και τα έσοδα από τα αυτοκίνητα) είναι αυξημένα σε ποσοστό 9,7% καθώς το 10μηνο του 2024 ανήλθαν σε σχεδόν από 21,4 δισ. ευρώ έναντι 19,5 δισ. ευρώ που είχαν εισπραχθεί το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε επιπλέον σχεδόν 1,9 δισ. ευρώ στο 10μηνο του 2024 σε σχέση με τον αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το πρώτο 10μηνο έκαναν λόγο για έσοδα 21,4 δισ. ευρώ οπότε ο στόχος επετεύχθη. Δυστυχώς όμως τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα αυτοκίνητα δεν κατέγραψε την ίδια θετική πορεία…
Σε επίπεδο έτους τα κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ ανήλθαν πέρυσι σε 23,38 δισ. ευρώ ενώ οι εκτιμήσεις στον Προϋπολογισμό του 2024 κάνουν λόγο για 25,31 δισ. ευρώ.
Αυξημένα ήταν επίσης και τα έσοδα από τον φόρο Ασφαλίστρων τα οποία στο πρώτο 10μηνο σημείωσαν άνοδο 8,2% καθώς ανήλθαν σε 446 εκατ. ευρώ έναντι 412 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε 34 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με πέρυσι.
Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το 10μηνο έκαναν λόγο για έσοδα 446 εκατ. ευρώ τα οποία και εισπράχθηκαν.
Σε επίπεδο έτους οι εκτιμήσεις στον Προϋπολογισμό του 2024 κάνουν λόγο για έσοδα 580 εκατ. ευρώ έναντι 540 εκατ. ευρώ που ανήλθαν πέρυσι δηλαδή θα είναι αυξημένα σε ποσοστό 7,4%.
Στον Προϋπολογισμό του 2024 υπάρχουν και τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας τα οποία καταγράφουν οριακή άνοδο 0,8% στο 10μηνο του 2024 και ανήλθαν σε 700 εκατ. ευρώ έναντι 694 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το κράτος στο 10μηνο εισέπραξε επιπλέον 6 εκατ. ευρώ.
Οι εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το δεκάμηνο έκαναν λόγο για έσοδα 703 εκατ. ευρώ δηλαδή κατά 3 εκατ. ευρώ αυξημένα αλλά δυστυχώς ο στόχος δεν επετεύχθη.
Σε επίπεδο έτους τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας ανήλθαν σε 1,161 δισ. ευρώ ενώ για φέτος έχει υπολογιστεί ότι θα εισπραχθούν 1,83 δισ. ευρώ! Προφανώς έχει γίνει κάποιο τυπογραφικό λάθος στα έσοδα του 2024 καθώς στην ανάλυση του Προϋπολογισμού τον πρηγούμενο μήνα τα συνολικά έσοδα για το 2024 ανέρχονταν σε 1,23 δισ. ευρώ…
Με αρνητικό πρόσημο 1% κινήθηκαν και έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών δεν σημείωσαν μεταβολή στο 10μηνο του 2024 καθώς ανήλθαν σε 1,83 δισ. ευρώ έναντι 1,85 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Ωστόσο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στον φετινό προϋπολογισμό για το 10μηνο υπολογίζονταν έσοδα 1,82 δισ. ευρώ δηλαδή κατά 100 εκατ. ευρώ αυξημένα τα οποία και υπερκαλύφθηκαν.
Σε επίπεδο έτους ο ΦΠΑ στα καύσιμα αναμένεται να αποφέρει φέτος στα κρατικά ταμεία 2,227 δισ. ευρώ έναντι 2,271 δισ. ευρώ δηλαδή 44 εκατ. ευρώ λιγότερα χρήματα σε σχέση με το 2023.