Πως θα γλιτώσετε χρήματα κατά τον εκτελωνισμό αυτοκινήτων SUV;

Ακόμη ένα απίστευτο και όμως ελληνικό φαινόμενο καταγράφεται στα Τελωνεία της Ελλάδας κατά τους εκτελωνισμούς των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που ανήκουν σε συγκεκριμένη κατηγορία.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr ο λόγος γίνεται για τα διάσημα SUV τα οποία όπως αποδεικνύεται ανήκουν σε άλλη κατηγορία που αναγράφεται στο Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης αλλά το ελληνικό κράτος προφανώς για λόγους είσπραξης επιπλέον χρημάτων αλλάζει τον χαρακτηρισμό τους με αποτέλεσμα οι εισαγωγείς τους να πληρώνουν πολύ υψηλότερους δασμούς.

Βέβαια όσοι αντιδρούν σε αυτή την αλλαγή φαίνεται ότι βγαίνουν κερδισμένοι καθώς καταβάλλουν τους δασμούς που αναλογούν στην κατηγορία όπου αναγράφει το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης γλιτώνοντας έως και πολλές χιλιάδες ευρώ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένα δημοφιλές μεταχειρισμένο SUV αξίας αρκετών χιλιάδων ευρώ το οποίο εισήχθη πρόσφατα στην Ελλάδα και ο τελωνειακός υπάλληλος ήθελε να το εκτελωνίσει ως SUV ενώ όπως μπορείτε να διακρίνεται και στη φωτογραφία που δημοσιεύει το Carandmotor.gr το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης του οχήματος αναγράφει ότι ανήκει στην κατηγορία AC (Σεντάν, επιβατικό αυτοκίνητο τριών όγκων με κλειστό αμάξωμα, 4 ή παραπάνω θέσεων, 2 ή 4 πόρτες).

Ο εισαγωγέας του οχήματος αμέσως αντέδρασε και απαίτησε να δει τον προϊστάμενο του τελωνείου όπου και εκεί διαπίστωσε ότι το όχημά του έπρεπε να εκτελωνιστεί ως SUV παρά το γεγονός ότι το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης ανέγραφε άλλη κατηγορία οχημάτων (AC – Σεντάν) και θα έπρεπε να καταβάλλει χαμηλότερο δασμό.

Την στιγμή που ο εισαγωγέας δεν συμφωνούσε στον εκτελωνισμό του οχήματός του σε άλλη ακριβότερη κατηγορία ένα τηλέφωνο στο νομικό του σύμβουλο ήταν αρκετό για να πεισθεί τόσο ο προϊστάμενος όσο και ο τελωνειακός υπάλληλος ότι η αυθαίρετη αλλαγή κατηγορία του οχήματος από AC που αναγράφει το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης σε SUV είναι παράνομη και κανένα δικαστήριο δεν πρόκειται να την δεχθεί. Τελικά ο εισαγωγέας του δημοφιλούς SUV εκτελώνισε το όχημά του ως αυτοκίνητο που ανήκει στην κατηγορία AC γλιτώνοντας πάνω από 3.000 ευρώ από τους δασμούς.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Carandmotor.gr το πρόβλημα της αλλαγής κατηγορίας από τα τελωνεία είναι γνωστό εδώ και αρκετούς μήνες απλά όσοι αντιδρούν καταφέρνουν να εκτελωνίσουν τα οχήματά τους με χαμηλότερους συντελεστές.

Άλλωστε όπως επισημαίνουν στο Carandmotor.gr εκτελωνιστές: «Αυτή η κατηγορία των SUV αποτελεί μία ακόμη ελληνική εφεύρεση ώστε να το κράτος να εισπράττει παράνομα επιπλέον χρήματα και να κάνει ασύμφορη της εισαγωγή τους ως μεταχειρισμένα. Πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει αυτή η κατηγορία και όπως μπορείτε να διακρίνετε και στις φωτογραφίες το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης του γερμανικού δημοφιλούς τετρακίνητου μοντέλου το κατατάσσει στην κατηγορία AC! Βέβαια στην Ελλάδα κάποιοι μπορούν τόσο εύκολα να αλλάζουν ακόμη και τα χαρακτηριστικά που αναγράφει το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης από το εργοστάσιο χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν εις βάρος βέβαια των εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και των καταναλωτών. Επίσης η διαφορά φόρου προκύπτει μόνο για τα μεταχειρισμένα ενώ δεν επηρεάζεται ο φόρος στα καινούρια, όποια και να είναι η κατάταξη, αφού δεν έχουμε έκπτωση αξίας και κατ΄επέκταση φόρου λόγω παλαιότητας στα καινούρια…»

Πόσο μειώνονται οι δασμοί;

Τα ποσοστά απομείωσης των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων καθορίζονται ανάλογα με την κατηγορία αμαξώματος και την ηλικία, ανά εξάμηνο και έτος.

Πιο συγκεκριμένα η απομείωση σε ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο σεντάν με ηλικία 3 έτη ανέρχεται σε 43% ενώ σε ένα SUV το ποσοστό απομείωσης περιορίζεται σε 37%. Δηλαδή αν σε κάποιο εισαγόμενο όχημα το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης αναγράφει Σεντάν αλλά το ελληνικό τελωνείο το αλλάξει σε SUV τότε ο εισαγωγέας θα πληρώσει επιπλέον δασμό σε ποσοστό 6%.

Αν το εισαγόμενο όχημα έχει ηλικία 5 έτη τότε η διαφορά απομείωσης μεταξύ σεντάν και SUV αυξάνεται σε 10% καθώς το ποσοστό απομείωσης στο σεντάν είναι 72% ενώ στο SUV μόλις 62%.

Οι κατηγορίες αυτοκινήτων στην Ελλάδα

Οι κατηγορίες αμαξώματος στην Ελλάδα φαίνεται ότι είναι διαφορετικές από εκείνες που αναγράφουν τα Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης των εργοστασίων που συνοδεύουν τα οχήματα.

Πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα έχουμε τις εξής κατηγορίες αμαξωμάτων:

AA, AC: Σεντάν, επιβατικό αυτοκίνητο τριών όγκων, με κλειστό αμάξωμα, 4 ή παραπάνω θέσεις, 2 ή 4 πόρτες.

ΑΒ: Χάτσμπακ, επιβατικό αυτοκίνητο 2 όγκων, ο χώρος αποσκευών είναι προσβάσιμος με 3η ή 5η πόρτα.

ΑD: Κουπέ, roadster, επιβατικό αυτοκίνητο με 2 πόρτες συνήθως. Το ύψος του αυτοκινήτου είναι χαμηλό. Περιορισμένος χώρος αποσκευών και πίσω θέσεων.

AE: Κάμπριο, επιβατικό αυτοκίνητο με αναδιπλούμενη – πτυσσόμενη ή αφαιρούμενη οροφή, με 2 πόρτες συνήθως.

AF: Όχημα πολλαπλής χρήσης, επιβατικό αυτοκίνητο μεγάλων χώρων και μεγάλου ύψους. Οικογενειακό αυτοκίνητο.

4X4 (ATV-SUV): Παντός εδάφους οχήματα. Υπερυψωμένα από το έδαφος.