Η κινητικότητα βρίσκεται στα πρόθυρα ενός σημαντικού μετασχηματισμού, αλλά αυτές οι αλλαγές μπορεί να συμβούν αργά τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο σε έρευνα της McKinsey αποτυπώνεται ένα σημαντικό αποτέλεσμα ότι θα μειωθούν οι πωλήσεις ιδιωτικών αυτοκινήτων!
Ενώ οι αλλαγές στην κινητικότητα θα διαφέρουν ανάλογα με τη γεωγραφία, τα σενάρια στην έρευνα επέτρεψαν να εντοπιστούν ορισμένες παγκόσμιες τάσεις — και μία από τις μεγαλύτερες σχετίζεται με τα ιδιωτικά οχήματα.
Μέχρι το 2035, το μερίδιο των επιβατικών χιλιομέτρων που θα διανυθούν από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα θα μειωθεί κατά περίπου 15 ποσοστιαίες μονάδες. Ταυτόχρονα, νέοι τρόποι ταξιδιού που μόλις και μετά βίας βρίσκονται στο ραντάρ τώρα, όπως τα αυτόνομα οχήματα (ρομπότ), θα αυξήσουν το μερίδιό τους στα συνολικά διανυθέντα χιλιόμετρα από 1% σήμερα σε 8%.
Τα δημόσια μέσα μεταφοράς, τα e-scooters, τα ηλεκτρικά ποδήλατα και η μικροκινητικότητα -πολύ μικρά τρίτροχα ή τετράτροχα αυτοκίνητα- θα μπορούσαν να γίνουν προτιμώμενοι τρόποι μεταφοράς, κυρίως από καταναλωτές που δεν θα μπορούν να αντέξουν οικονομικά την αγορά ενός αυτοκινήτου.
Και οι εφαρμογές που συνδέουν διαφορετικές μορφές μεταφοράς, όπως τα αυτόνομα οχήματα ρομπότ, ή τα drones, θα μπορούσαν να κάνουν πιο κοινές τις μετακινήσεις διαφορετικών καθώς οι επιβάτες δεν θα χρειάζεται πλέον να αγωνίζονται για να οργανώσουν ένα κοινό ταξίδι μαζί.
Οι αλλαγές θα μπορούσαν να έρθουν αργά, ακόμη και σε εκείνους τους τομείς όπου η αλλαγή θα είναι δραματική. Τα επόμενα χρόνια, οι περισσότεροι άνθρωποι είναι πιθανό να συνεχίσουν τα συνήθη ταξιδιωτικά μοτίβα και τη συμπεριφορά τους. Οι πιο σημαντικές διαταραχές πιθανότατα θα ξεκινήσουν μετά από αυτό.
Οι κάτοικοι των πόλεων σε πόλεις όπως το Λος Άντζελες, το Μόναχο και την Σαγκάη θα υποκινήσουν το μεγαλύτερο μέρος της αλλαγής. Οι κάτοικοι άλλων περιοχών, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών ζωνών, είναι λιγότερο πιθανό να έχουν πρόσβαση σε νέες μορφές μεταφοράς.
Οι μεγάλες αλλαγές στην υποδομή κινητικότητας—περισσότεροι φιλικοί προς το ποδήλατο δρόμοι, σημεία προσγείωσης ή απογείωσης για αστική μετακίνηση με drones—είναι επίσης πιο πιθανό να συμβούν στις πόλεις, τουλάχιστον αρχικά. Καθώς οι πιο πράσινες μεταφορές γίνονται πιο κοινές, ο κόσμος μπορεί επιτέλους να αρχίσει να βλέπει σημαντικές μειώσεις στις εκπομπές.
Οι αλλαγές στην κινητικότητα θα επηρεάσουν τους πάντες, από ιδιωτικό όχημα μέχρι εταιρείες ενοικιάσεων ή leasing. Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές θα είναι ο αριθμός των πωλήσεων ιδιωτικών αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων πιθανότατα θα αυξηθούν παγκοσμίως τα επόμενα χρόνια και θα κορυφωθούν μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας. Σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey έως το 2035 θα μπορούσαν να μειωθούν στα 84 εκατομμύρια μονάδες, από τα 85 εκατομμύρια μονάδες που πουλήθηκαν το 2015.
Ορισμένες περιοχές πιθανότατα θα δουν μεγαλύτερες μειώσεις στις πωλήσεις αυτοκινήτων από άλλες, γεγονός που θα μπορούσε να αλλάξει τις αλυσίδες εφοδιασμού, τις στρατηγικές πωλήσεων και άλλες πτυχές του επιχειρηματικού μοντέλου των ιδιωτικών αυτοκινήτων.
Το 2035, για παράδειγμα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέπεται να είναι σχεδόν 20% χαμηλότερες από τα επίπεδα του 2015 και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να παρουσιάσουν ακόμη μεγαλύτερη πτώση της τάξης του 30%. Η μείωση των αυτοκινήτων θα έχει πολύ πιο βαθύ αντίκτυπο στις Ηνωμένες Πολιτείες από ό,τι στην Ευρώπη, η οποία ήδη προσφέρει καλύτερη πρόσβαση σε άλλους τρόπους κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένων των μέσων μαζικής μεταφοράς. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να δημιουργήσουν νέα υποδομή και να αυξήσουν την υποστήριξη για εναλλακτικές επιλογές κινητικότητας καθώς μειώνεται η ιδιοκτησία ιδιωτικού αυτοκινήτου.
Η Κίνα, η οποία είναι τώρα μια σημαντική αγορά για αυτοκίνητα, πιθανότατα θα αντιμετωπίσει επίσης μείωση των πωλήσεων, αν και όχι στον ίδιο βαθμό με την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Τα 26 εκατομμύρια τεμάχια που προβλέπεται να πωληθούν το 2035 θα είναι χαμηλότερα από την ιστορική κορύφωση των σχεδόν 27 εκατομμυρίων το 2019, αλλά θα εξακολουθούν να είναι πάνω από το επίπεδο του 2015 που ανήλθαν σε 24 εκατομμύρια μονάδες.
Ορισμένες αγορές, όπως η Ινδία και άλλα μέρη της Νότιας Ασίας, θα αντισταθμίσουν εν μέρει την πτώση σε άλλες περιοχές, με τις πωλήσεις αυτοκινήτων να αναμένεται να συνεχίσουν σε ανοδική τροχιά μετά το 2035.
Οι συνολικές πωλήσεις σε χώρες εκτός από την Κίνα, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, προβλέπεται στην έρευνα ότι θα ανέλθουν σε 33 εκατομμύρια το 2035. Αυτό είναι υψηλότερο από τα 29 εκατομμύρια που αναφέρθηκαν το 2015 και ελαφρώς πάνω από το ιστορικό υψηλό των 31 εκατομμυρίων μονάδων που αναφέρθηκαν το 2018.
Ενώ οι ιδιώτες πελάτες αυτοκινήτων μπορεί να δείχνουν λιγότερη όρεξη για νέα οχήματα, η τεχνολογική πρόοδος μπορεί να επιτρέψει την εμφάνιση παρόχων robotaxi και αυτόνομων οχημάτων. Εάν ναι, ενδέχεται να επιχειρήσουν να δημιουργήσουν τους στόλους των οχημάτων τους για να κατακτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο της αναπτυσσόμενης αγοράς.
Παρόλο που οι πωλήσεις αυτοκινήτων μπορεί να μειώνονται, αναμένεται να εμφανιστούν και άλλα κανάλια διανομής και χρήσης οχημάτων, διαταράσσοντας δυνητικά τα παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα. Δεδομένης της αξίας που διακυβεύεται, καθώς και του αυξανόμενου κινδύνου αποτυχίας της επιχείρησης, οι παίκτες κινητικότητας θα πρέπει να αναπτύξουν μια ισχυρή μελλοντική στρατηγική —πιθανώς μια που αποκλίνει από τις μακροπρόθεσμες τακτικές— για να ευδοκιμήσουν. Το ερώτημα είναι εάν οι ιδιωτικές πωλήσεις και άλλοι μπορούν να περιστρέφουν και να κλιμακώνουν τις λειτουργίες τους αρκετά γρήγορα.
Ενώ οι νέες τεχνολογίες και οι κανονισμοί θα ευθύνονται για πολλές αλλαγές, η δύναμη των προτιμήσεων των πελατών – η επιθυμία για πιο βολικές και βιώσιμες επιλογές κινητικότητας – είναι εξίσου, αν όχι μεγαλύτερη, σημαντική. Για αυτήν την επανάσταση της κινητικότητας, ο καταναλωτής βρίσκεται στη θέση του οδηγού.