Πόση ώρα περνούν οι Έλληνες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

    Οι Αθηναίοι που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς περνούν 47 λεπτά κατά μέσο όρο ημερησίως μέσα σε αυτά, ενώ περιμένουν 16 λεπτά σε στάσεις, με δύο στους τρεις να κάνουν μετεπιβιβάσεις σε διαφορετικά μέσα. Αυτά είναι λίγα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν από την Παγκόσμια Έκθεση Δημόσιων Συγκοινωνιών για το 2020 της Moovit.

    Για μία ακόμα χρονιά η Moovit, μία εταιρεία της Intel, που αποτελεί τον πάροχο λύσεων Mobility as a Service (MaaS) και δημιουργός της πρώτης εφαρμογής αστικής κινητικότητας ανέλυσε τα δεδομένα από δεκάδες εκατομμύρια αιτήματα δρομολογίων χρηστών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από 104 πόλεις σε 28 χώρες.

    Για την Ελλάδα, τα δεδομένα αναλύθηκαν στις πόλεις Αθήνα και Θεσσαλονίκη για να προσδιοριστούν, μεταξύ άλλων, η διάρκεια μιας διαδρομής δημόσιας συγκοινωνίας μονής κατεύθυνσης, ο χρόνος αναμονής σε στάσεις / σταθμούς, συνολική απόσταση δρομολογίου, και άλλα ενδιαφέροντα ευρήματα.

    Έτσι, στην Αθήνα, ο μέσος όρος του χρόνου που οι άνθρωποι ξοδεύουν σε μετακινήσεις με τις δημόσιες συγκοινωνίες φτάνει τα 47 λεπτά, στα ίδια επίπεδα με τη Ρώμη, τη Μαδρίτη και το Λονδίνο και 3 λεπτά περισσότερα από όσο στη Θεσσαλονίκη.

    Το ποσοστό των επιβατών που ξοδεύουν πάνω από 2 ώρες μέσα στις συγκοινωνίες (long commute) φτάνει το 22%, (18% στη Θεσσαλονίκη ενώ στην Κωνσταντινούπολη το αντίστοιχο ποσοστό είναι 47%).

    Όσον αφορά το μέσο χρόνο αναμονής σε στάσεις και σταθμούς, στην Αθήνα είναι 16 λεπτά, πιο πολύ δηλαδή από τη Μαδρίτη, το Λονδίνο ή το Βερολίνο (10 λεπτά). Στη Θεσσαλονίκη ο αντίστοιχος χρόνος είναι 19 λεπτά, και πάλι μικρότερος από αυτόν σε διάφορες πόλεις της Ιταλίας (20′ στη Νάπολη, 24′ στο Παλέρμο).

    Την ίδια στιγμή όμως, το ποσοστό όσων αναμένουν σε στάσεις και σταθμούς για πάνω από 20 λεπτά κατά μέσο όρο φτάνει το 25% στην Αθήνα, (στη Θεσσαλονίκη33%) όταν στις περισσότερες πόλεις τις Ευρώπης το ποσοστό αυτό είναι μονοψήφιο. Εξαίρεση και πάλι είναι η Ιταλία όπου παρόμοιο χρόνο αναμονής παρατηρούμε σε μεγαλύτερα ποσοστά στο Παλέρμο (48%) ή στη Μεσσήνη (46%).

    Ο μέσος όρος της απόστασης που διανύει ο κάθε επιβάτης για μία μετάβαση στην Αθήνα φτάνει τα 6,1 χλμ., ενώ σε απόσταση άνω των 12 χλμ. ανά διαδρομή ταξιδεύει το 12% των επιβατών. Όπως παρατηρούμε, το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης (Παρίσι 27%, Λονδίνο 17%).

    Σύμφωνα με την έρευνα, το 34% των ατόμων στην Αθήνα δεν πραγματοποιεί μετεπιβίβαση κατά τη διάρκεια μιας διαδρομής (49% στη Θεσσαλονίκη), ενώ το 46% μετεπιβιβάζεται πάνω από 2 φορές.

    Οι Αθηναίοι φαίνεται ότι αποφεύγουν το περπάτημα κατά τη μετακίνησή τους προς ένα συγκεκριμένο προορισμό, αφού η μέση απόσταση που περπατούν φτάνει μόλις τα 0,67 χλμ., λίγο χαμηλότερη από την ανάλογη στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις. Όσο για το ποσοστό όσων περπατούν για περισσότερο από 1 χλμ. κατά τη διάρκεια μίας μετακίνησης, στην Αθήνα είναι μόλις 19%, ποσοστό από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη.

    Η έρευνα του Moovit παρουσιάζει τέλος και κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία για τις πιο δημοφιλείς γραμμές και σταθμούς όλων των μέσων. Έτσι, στην Αθήνα, οι 3 πιο δημοφιλείς λεωφορειακές γραμμές είναι: 608 – Γαλάτσι – Ακαδημία – Νεκρ. Ζωγράφου, 224 – Καισαριανή – Ελ. Βενιζέλου και 040 – Πειραιάς – Σύνταγμα.

    Οι πιο δημοφιλείς στάσεις λεωφορείων είναι: Στ. Δάφνης (Αφετ.201), Στ. Ελληνικό (1η Στάση Επιβίβασης) και Αφετ. 154 171 122 Χ97 Τερμ.124, ενώ οι 3 πιο δημοφιλείς σταθμοί Μετρό είναι το Σύνταγμα, η Αττική και το Μοναστηράκι.