Πόσο «καθαρά» είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Το dieselgate αναζωπύρωσε τη δημόσια συζήτηση για τον κινητήρα του μέλλοντος. Θα μπορέσει να αντικαταστήσει η ηλεκτροκίνηση τους κινητήρες εσωτερικής καύσης; Ποιες είναι οι σημαντικότερες προτάσεις;

Από το 2040 η Βρετανία απαγορεύει τις πωλήσεις νέων οχημάτων με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ. Όμοιες αποφάσεις έλαβαν Γαλλία και Νορβηγία. Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του κόσμου σχεδιάζεται μια ποσόστωση για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ στη Γερμανία δεν έχουν ληφθεί σημαντικές αποφάσεις, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, σε πολιτικό επίπεδο. Γεγονός πάντως είναι ότι τα περιθώρια για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στενεύουν.

Κατά την εκτίμηση του Κλάους Ντολ από το Ινστιτούτο Φραουενχόφερ, σε βάθος χρόνου θα αναγκαστούμε να σταματήσουμε την χρήση ορυκτών καυσίμων, μιας και δεν θα είμαστε σε θέση να ελέγξουμε τις επιπτώσεις που έχουν στο περιβάλλον. Την ίδια στιγμή όμως τονίζει ότι «χωρίς καθαρό ρεύμα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα υπάρχει σημαντικό όφελος για το περιβάλλον. Αυτό οφείλεται στην ενεργειοβόρα παραγωγή μπαταριών. Οι επιπτώσεις για το περιβάλλον είναι σημαντικές. Σε περίπτωση μάλιστα που η φόρτιση των μπαταριών γίνεται με ενέργεια από εργοστάσια άνθρακα τότε δεν θα υπάρχει πια σχεδόν κανένα όφελος σε σύγκριση με ένα μικρό, καθαρό, βενζινοκινητήρα».

«Οι συμβατικοί κινητήρες θα υπάρχουν πολλές δεκαετίες ακόμα»

Διαφορετική άποψη εκφράζει ο Ρόλαντ Μπάαρ, μηχανολόγος και καθηγητής στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Πιστεύει ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα υπάρχει για πολλές δεκαετίες ακόμα και επικρίνει το ότι από την δημόσια συζήτηση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης απουσιάζει μια «συνολική θεώρηση». Ο γερμανός καθηγητής υπενθυμίζει ότι μόλις το 4% των ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου προέρχονται από την κυκλοφορία αυτοκινήτων: «Κάνουμε λες και η ηλεκτροκίνηση αποτελεί πανάκεια. Όλα εξαρτώνται από την “οικολογική στροφή”, πως δηλαδή θα περάσουμε από τα ορυκτά καύσιμα σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Μολονότι δεν έχουμε δώσει απάντηση σε αυτό το μείζον ζήτημα, προτρέχουμε, και θέλουμε να καταργήσουμε τους συμβατικούς κινητήρες χωρίς να έχουμε επί της ουσίας μια βιώσιμη εναλλακτική λύση».

Ο γερμανός ειδικός Ρόλαντ Μπάαρ θεωρεί ότι το πρόβλημα θα μπορούσε να επιλυθεί σε σημαντικό βαθμό, με καύσιμα που βασίζονται σε συνθετικές μορφές υδρογονάνθρακα. Η διαδικασία, όπως λέει ο γερμανός καθηγητής, είναι ακριβή, αλλά αποδοτική, μιας και καθιστά εφικτή την αποθήκευση ενέργειας και διασφαλίζει και στο μέλλον την κυκλοφορία των οχημάτων.