Το ζήτημα της ανθεκτικότητας των μπαταριών υψηλής τάσης βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Συχνά περιτριγυρισμένη από εικασίες, η διάρκεια ζωής των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων έχει υποστεί σημαντικές εξελίξεις τα τελευταία χρόνια. Μια μελέτη, που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024 από την Geotab σε περισσότερα από 5.000 ηλεκτρικά οχήματα, αποκαλύπτει διαφωτιστικά αποτελέσματα. Ο ειδικός στις λύσεις συνδεδεμένων μεταφορών Geotab ανέλυσε την κατάσταση της μπαταρίας περίπου 5.000 ηλεκτρικών οχημάτων, που αντιπροσωπεύει 1,5 εκατομμύρια ημέρες δεδομένων. Πέντε χρόνια μετά από μια αρχική έρευνα, έχουν παρατηρηθεί αξιοσημείωτες πρόοδοι στη μακροζωία των μπαταριών υψηλής τάσης σε καθημερινή χρήση.
Η μέση κατάσταση των μπαταριών έχει βελτιωθεί κατά 22% τα τελευταία πέντε χρόνια (μέση υποβάθμιση 1,8% το 2024 σε σύγκριση με 2,3% το 2019). Τα αποτελέσματα της έρευνας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι κατασκευαστές πρέπει να επανεξετάσουν ορισμένες προκατασκευασμένες ιδέες και να αμφισβητήσουν τις πρακτικές που επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση της διάρκειας ζωής των μπαταριών έλξης. Με μέσο ποσοστό υποβάθμισης 1,8% ετησίως, η συντριπτική πλειονότητα των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων τελευταίας γενιάς θα διαρκέσει περισσότερο από το ηλεκτρικό όχημα.
Οι μπαταρίες βαρέως τύπου δεν παρουσιάζουν υψηλότερους ρυθμούς υποβάθμισης. Τα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων με τις υψηλότερες επιδόσεις που πωλούνται αυτή τη στιγμή έχουν ποσοστά υποβάθμισης της μπαταρίας 1,0% ετησίως.
Τα δεδομένα που συλλέγονται από την Geotab δείχνουν ότι η τελευταία γενιά μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να διαρκέσει 20 χρόνια ή περισσότερο. Νέα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων και βελτιώσεις στην τεχνολογία μπαταριών αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση του ρυθμού υποβάθμισης της μπαταρίας στην καθημερινή χρήση.
Η υποβάθμιση της μπαταρίας έλξης ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι μια φυσική διαδικασία που μειώνει μόνιμα την ποσότητα ενέργειας που μπορεί να αποθηκεύσει μια μπαταρία ή την ποσότητα ενέργειας που μπορεί να αποδώσει.
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν συνήθως να παρέχουν περισσότερη ισχύ από αυτή που μπορούν να αντέξουν τα εξαρτήματα του συστήματος μετάδοσης κίνησης. Ως αποτέλεσμα, η υποβάθμιση της ισχύος σπάνια παρατηρείται στα ηλεκτρικά οχήματα και μόνο η απώλεια της ικανότητας της μπαταρίας να αποθηκεύει ενέργεια.
Η κατάσταση μιας μπαταρίας ηλεκτρικού οχήματος ονομάζεται Κατάσταση Υγείας (SOH). Οι μπαταρίες ξεκινούν τη ζωή τους με 100% SOH και φθείρονται με την πάροδο του χρόνου. Μια μπαταρία 60 kWh με 90% SOH θα λειτουργούσε όπως μια μπαταρία 54 kWh.
Οι παράγοντες για τους οποίους ορισμένα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων υποβαθμίζονται κατά μέσο όρο πιο γρήγορα από άλλα είναι η χημεία της μπαταρίας και η θερμική διαχείριση του πακέτου μπαταριών.
Τα ηλεκτρικά οχήματα χρησιμοποιούν κυρίως μπαταρίες ιόντων λιθίου. Υπάρχουν πολλές παραλλαγές χημικών ιόντων λιθίου, οι οποίες επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι μπαταρίες ανταποκρίνονται.
Εκτός από την κυτταρική χημεία, οι τεχνικές ελέγχου θερμοκρασίας διαφέρουν μεταξύ των μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων. Μια σημαντική διάκριση έγκειται στη μέθοδο ψύξης/θέρμανσης της μπαταρίας (με αέρα ή με υγρό).