Ο χάλυβας που κατασκευάζεται με πράσινο υδρογόνο ή παράγεται από σκραπ, μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων παραγωγής στην Ευρώπη κατά 6,9 εκατ. τόνους το 2030, σύμφωνα με νέα ανάλυση. Αυτό ισοδυναμεί με την αποφυγή των ετήσιων εκπομπών 3,5 εκατομμυρίων αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων! Ο αντίκτυπος της παραγωγής αυτοκινήτων στο κλίμα βρίσκεται όλο και περισσότερο στο επίκεντρο, καθώς οι εκπομπές καυσαερίων από τα οχήματα μειώνονται στο μηδέν και ο τομέας των αυτοκινήτων προσπαθεί να γίνει καθαρός μηδενικός έως το 2050.
Η μετάβαση σε 40% πράσινο χάλυβα θα προσθέσει μόλις 57 ευρώ στο κόστος παραγωγής ενός ηλεκτρικού οχήματος το 2030, σύμφωνα με την ανάλυση της Transport & Environment (T&E) που βασίζεται σε μια νέα μελέτη της εταιρείας συμβούλων Ricardo. Η μετάβαση σε 100% πράσινο χάλυβα έως το 2040 θα κοστίσει μόνο 8 ευρώ – σε σύγκριση με τη χρήση συμβατικού χάλυβα – λόγω της τιμολόγησης του CO2 καθώς και του μειωμένου κόστους παραγωγής πράσινου χάλυβα. Αλλά η εξασφάλιση των δισεκατομμυρίων ευρώ σε επενδύσεις που απαιτούνται για την παραγωγή χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ύπαρξη μιας αξιόπιστης αγοράς για τους παραγωγούς.
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται σε πολύ καλή θέση για να δημιουργήσει αυτή τη ζήτηση, καθώς καταναλώνει επί του παρόντος το 17% του χάλυβα στην ΕΕ. Η T&E κάλεσε τους νομοθέτες να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας ηγετικής αγοράς για τον πράσινο χάλυβα στην Ευρώπη θέτοντας στόχους στις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν αυξανόμενη ποσότητα από αυτό σε νέα αυτοκίνητα από το 2030.
Ο Alex Keynes, υπεύθυνος πολιτικής αυτοκινήτων στην T&E, δήλωσε: «Για λιγότερο από μια αλλαγή ελαστικού, η Ευρώπη μπορεί να οικοδομήσει μια πράσινη βιομηχανία χάλυβα. Το επιπλέον κόστος θα είναι αμελητέο και με τον καιρό θα είναι φθηνότερο από τον συμβατικό χάλυβα. Αλλά χρειαζόμαστε πρώτα νομοθέτες για να ξεκινήσουν τη στροφή προς χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην αυτοκινητοβιομηχανία».
Η Ευρώπη θα μπορεί να παράγει έως και 172 εκατ. τόνους χάλυβα χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα ετησίως έως το 2030, διαπιστώνει η έκθεση, με βάση την παρακολούθηση των ανακοινώσεων παραγωγής από την Ricardo. Αυτό θα είναι υπεραρκετό για να καλύψει τη συνολική ζήτηση χάλυβα από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος κατανάλωσε 36 εκατ. τόνους το 2022. Η έρευνα διαπιστώνει επίσης ότι μια στροφή προς το χαμηλότερο βάρος θα μειώσει τη χρήση χάλυβα στον τομέα των αυτοκινήτων την επόμενη δεκαετία.
Η T&E επισήμανε επίσης ότι τουλάχιστον το 40% του χάλυβα στα νέα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι πράσινος έως το 2030, αυξάνοντας στο 75% το 2035 και στο 100% το 2040. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να έχουν έναν μέσο στόχο που μπορεί να επιτευχθεί σε όλα τα νέα τους αυτοκίνητα, επιτρέποντας να απορροφήσουν το αρχικό κόστος μέσω κάποιων premium μοντέλων. Αυτός ο στόχος μπορεί να εισαχθεί μέσω του κανονισμού της ΕΕ για τα οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους (ELV), ο οποίος επί του παρόντος αναθεωρείται από τους νομοθέτες.
Ο Alex Keynes δήλωσε: «Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής χάλυβα και είναι σε καλή θέση να είναι ηγετική αγορά για πράσινο χάλυβα στην Ευρώπη. Η σχετικά υψηλή αξία των αυτοκινήτων, ειδικά των premium μοντέλων, σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να απορροφήσουν τη βραχυπρόθεσμη πράσινη πριμοδότηση του χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα».