Απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων. Μια φράση η οποία στο μυαλό των καταναλωτών είναι συνδεδεμένη με οικονομικό όφελος και μεγάλες μειώσεις τιμών λιανικής για τους καταναλωτές.
Ωστόσο η πρόσφατη… επαναφορά της από κάποια κυβερνητικά στελέχη έχει προκαλέσει μια τεράστια σύγχυση στους καταναλωτές καθώς, ακόμη και αν η κυβέρνηση επαναφέρει πλήρως το μέτρο της απόσυρσης, δεν πρόκειται να είναι μεγάλο το όφελος για τους καταναλωτές.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του newsauto.gr στα μικρά και πιο οικονομικά καινούργια αυτοκίνητα (που αποτελούν σήμερα το 70% των πωλήσεων) το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζεται από τον Ιούνιο του 2016 με την Αξία Λιανικής προ Φόρων οπότε και τα κρατικά έσοδα από την συγκεκριμένη κατηγορία είναι πολύ περιορισμένα εξαιτίας των πολύ χαμηλών τιμών.
Μάλιστα για καινούρια αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έως και 14.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης κυμαίνεται από 3,8% έως και 8% ανάλογα με τις εκπομπές CO2.Οπότε το όφελος για τους καταναλωτές σε μια πιθανή επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης θα ήταν από 140 ευρώ έως και 300 ευρώ με ολική κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης.
Αν υποθέσουμε πως η Κυβέρνηση επαναφέρει την απόσυρση της Κυβέρνησης Καραμανλή με μειωμενο το Τέλος Ταξινόμησης κατά 50%, τότε το όφελος για τους καταναλωτές, στη συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων, θα είναι μόλις 70 ευρώ!
Αν περάσουμε στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία (+20.000€ αυτοκίνητα) όπου τοποθετούνται λίγο μεγαλύτερα μοντέλα το Τέλος Ταξινόμησης κυμαίνεται μεταξύ 350 – 600 ευρώ.
Σε περίπτωση λοιπόν που το μέτρο της απόσυρσης μηδενίσει το Τέλος Ταξινόμησης (κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ) τότε το όφελος για τους καταναλωτές θα κυμαίνεται στα παραπάνω ποσά.
Αν όμως το Τέλος Ταξινόμησης μειωθεί κατά 50% τότε το όφελος θα κυμανθεί μεταξύ 165 έως 300 ευρώ!
Επειδή λοιπόν αυτά τα ποσά σχεδόν όλες οι εισαγωγικές εταιρείες τα προσφέρουν ήδη στους καταναλωτές το μόνο που καταφέρνει να προκαλέσει το άκουσμα και μόνο της επαναφοράς του μέτρου της απόσυρσης είναι το «πάγωμα» της αγοράς.
Αν τώρα περιοριστεί η απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα τότε το όφελος περιορίζεται μόνο στην μείωση του ΦΠΑ καθώς τα συγκεκριμένα οχήματα δεν υπόκεινται σε Τέλος Ταξινόμησης αλλά ούτε οι ιδιοκτήτες τους καταβάλλουν ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας.
Οπότε το όφελος για τους καταναλωτές μπορεί να προέλθει μόνο από τη μείωση του ΦΠΑ. Μάλιστα στο πρόγραμμα της ΝΔ είχε συμπεριληφθεί η μείωση του ΦΠΑ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 24% στο 13% οπότε αν υιοθετηθεί τότε το όφελος για τους υποψήφιους αγοραστές θα ανέλθει σε περίπου 3.000 ευρώ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αξίες πέριξ των 30.000 ευρώ.
Η επαναφορά μιας γενναίας απόσυρσης, δηλαδή με παράλληλη επιδότηση, είναι πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί καθώς οι Θεσμοί θα εκφράσουν τις αντιρρήσεις τους εξαιτίας του πιθανού ελλείμματος που μπορεί να προκαλέσει στα κρατικά έσοδα η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.
Από την άλλη, μπορεί η πολιτική της κυβέρνησης να είναι ξεκάθαρα υπέρ της «καθαρής» αυτοκίνησης και της ανανέωσης όλου του στόλου των οχημάτων, όμως μία γενναία απόσυρση (και όχι μόνο με τη μείωση του ΤΤ) έχει πολύ υψηλό δημοσιονομικό κόστος και αυτή τη στιγμή, στους τρεις μήνες ζωής της, οι προτεραιότητες είναι τα όποια έσοδα να τοποθετούνται σε δημοσιονομικές πολιτικές, όπως η πρόσληψη γιατρών στα νοσοκομεία, η τοποθέτηση δασκάλων στα σχολεία και γενικότερα η εκπλήρωση πολύ πιο σημαντικών προτεραιοτήτων που έχουν να κάνουν με το καλό του κοινωνικού συνόλου.
Να υπενθυμίσουμε ότι η τελευταία γενναία απόσυρση προέβλεπε:
-Έως 300 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου μέχρι 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας έως 6.000 ευρώ.
-Έως 960 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 901 μέχρι 1.400 κυβικά και φορολογητέας αξίας έως και 8.000 ευρώ.
-Έως 1.430 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 1.401 μέχρι και 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 11.000 ευρώ.
-Έως και 2.800 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτων από 1.601 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 14.000 ευρώ.