Εγκρίθηκε στον Προϋπολογισμό του 2024 η δαπάνη για την καταγραφή, επικαιροποίηση και αναβάθμιση της δομής των τεκμηρίων διαβίωσης επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του Carandmotor.gr.
Το υπουργείο Οικονομικών, πέραν του σχεδιασμού για την μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης μεσοσταθμικά κατά 30% από την 1/1/2025, εξετάζει να αλλάξει ριζικά το απαρχαιωμένο καθεστώς των τεκμηρίων ώστε να ισχύει ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης είτε έχει κάποιος εισοδήματα είτε όχι.
Στελέχη του οικονομικού επιτελείου επισήμαναν στην Realnews ότι: «Στόχος είναι να υπάρξει ένα δικαιότερο σύστημα που δεν θα οδηγεί πολίτες με πολύ χαμηλά εισοδήματα να πληρώνουν φόρους εισοδήματος δυσανάλογα υψηλούς για τα πραγματικά τους εισοδήματα. Άλλωστε τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι οι περισσότεροι φορολογούμενοι που πιάνονται στην παγίδα των τεκμηρίων διαβίωσης δεν είναι οι «επαγγελματίες» φοροφυγάδες αλλά μισθωτοί και συνταξιούχοι κυρίως με χαμηλά εισοδήματα που πληρώνουν έξτρα φόρους επειδή διαμένουν σε ιδιόκτητη ή μισθωμένη κατοικία και έχουν ένα αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα εξετάζεται να γίνουν παρεμβάσεις και στη νομοθεσία για τον τρόπο κάλυψης των τεκμηρίων διαβίωσης στο πλαίσιο των προσπαθειών του για εξορθολογισμό και απλοποίηση του φορολογικού συστήματος. Οι όποιες αλλαγές αποφασιστούν στους κανόνες που αφορούν στην κάλυψη των τεκμηρίων θα εφαρμοστούν παράλληλα με τη μεσοσταθμική μείωση τους.»
Όπως και να έχει το μόνο σίγουρο είναι ότι οι ιδιοκτήτες όλων των αυτοκινήτων θα καλύπτουν πολύ πιο εύκολα το τεκμήριο διαβίωσης του οχήματός τους ενώ ιδιαίτερα οι κάτοχοι οχημάτων με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. και ηλικίες έως 10 έτη θα είναι διπλά τυχεροί αφού πέραν της μείωσης των ποσών των τεκμηρίων διαβίωσης θα πληρώσουν και χαμηλότερο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Τα νέα τεκμήρια διαβίωσης ΙΧ
Στα επιβατικά αυτοκίνητα Ι.Χ. το μειωμένο κατά 30% τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:
* Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 2.800 ευρώ.
* Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.εκ., προστίθενται 420 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 630 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.ε., προστίθενται 840 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Για παράδειγμα σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 2 λίτρων και ηλικία έως 5 έτη το τεκμήριο διαβίωσης από το 2025 (χρήση 2024) θα διαμορφώνεται σε 6.160 ευρώ. Αν το ίδιο όχημα έχει ηλικία από 5 έως 10 έτη (επιπλέον έκπτωση τεκμηρίου κατά 30%) τότε το τεκμήριο μειώνεται σε 4.312 ευρώ. Τέλος αν το παραπάνω όχημα με δίλιτρο κινητήρα έχει ηλικία άνω των 10 ετών τότε το τεκμήριο διαβίωσης από το 2025 (χρήση 2024) θα διαμορφώνεται σε 3.080 ευρώ.
Να υπενθυμίσουμε πως το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
Αυτός είναι ο νέος Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης, και από την στιγμή που θα μειωθεί το τεκμήριο σε ποσοστό 30% από το 2025 (χρήση 2024) αυτομάτως επηρεάζεται και ο συγκεκριμένος φόρος.
Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά εκατοστά ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.
Τα ποσά που θα καλούνται να πληρώσουν από το 2025 για το φορολογικό έτος 2024 οι ιδιοκτήτες ΙΧ με κινητήρες από 1.929 έως 2.500 κυβικά κυμαίνονται από 287 ευρώ έως 465,5 ευρώ αν η ηλικία του είναι έως 5 έτη, από 200 ευρώ έως 325,85 ευρώ όταν είναι παλαιότητας 5 μέχρι 10 ετών ενώ για ΙΧ άνω των 2.500 κυβικών τα ποσά ξεκινούν από 931 ευρώ όταν είναι ηλικίας μέχρι 5 ετών και από 651,7 ευρώ όταν είναι παλαιότητας 5 μέχρι 10 ετών.
Αντίστοιχα ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 3 λίτρων και ηλικία έως 5 έτη ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης θα ανέρχεται σε 1.246 ευρώ ενώ για 3λιτρο όχημα με ηλικία από 5 έως 10 έτη θα κυμαίνεται σε 872,2 ευρώ.
Τέλος σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 4 λίτρων και ηλικία έως 5 έτη ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης θα ανέρχεται σε 2.086 ευρώ ενώ για 4λιτρο όχημα με ηλικία από 5 έως 10 έτη θα κυμαίνεται σε 1.460 ευρώ.
Από την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. Η παλαιότητα των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων μετρά από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Ακριβά πλήρωσαν τα τεκμήρια
Εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι πιάστηκαν στα τεκμήρια και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των φορολογικών δηλώσεων πάνω από 1,7 εκατ. φορολογήθηκαν με βάση τα περιουσιακά τους στοιχεία (ακίνητα, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής) και όχι με το δηλωθέν εισόδημά τους. Το συνολικό φορολογητέο εισόδημα για τους συγκεκριμένους φορολογούμενους αυξήθηκε κατά 5,96 δισ. ευρώ και διαμορφώθηκε στα 9,03 δισ. ευρώ έναντι 3,07 δισ. ευρώ που εμφάνισαν στις φορολογικές τους δηλώσεις.
Επίσης 571.088 μισθωτοί αν και δήλωσαν στη φορολογική τους δήλωση εισοδήματα ύψους 1,319 δισ. ευρώ φορολογήθηκαν για εισοδήματα 2,881 δισ. ευρώ καθώς με την εφαρμογή των τεκμηρίων προστέθηκαν εισοδήματα ύψους 1,561 δισ. ευρώ.
Παράλληλα 542.463 συνταξιούχοι δήλωσαν εισοδήματα 1,085 δισ. ευρώ. Ωστόσο φορολογήθηκαν για εισοδήματα 1,560 δισ. ευρώ λόγω τεκμηρίων και πλήρωσαν επιπλέον φόρο για εισοδήματα που συνολικά ανήλθαν σε 2,645 δισ. ευρώ.