Μια ανατρεπτική συνέντευξη για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου παραχώρησε στο Carandmotor.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος στην οποία αναλύει τα καλώς και κακώς κείμενα της εγχώριας αγοράς, προτείνει λύσεις και βέβαια εξηγεί γιατί η Ελλάδα βρίσκεται στο στόχαστρο της Κομισιόν και γιατί διαθέτει τον γηραιότερο στόλο αυτοκινήτων και φορτηγών μεταξύ των κρατών-μελών στην ΕΕ.
Παράλληλα επισημαίνει γιατί το επάγγελμα του εμπόρου παραμένει «απροστάτευτο» και πλέον ο καθένας μπορεί να αποκαλείται «έμπορος αυτοκινήτων» δημιουργώντας απλά μια ιστοσελίδα ή να πουλά αυτοκίνητα μέσω των social media…
Αρχικά ο κ. Κυράτσος τονίζει στο Carandmotor.gr ότι η ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχει συρρικνωθεί τόσο πολύ που πραγματικά βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των κρατών – μελών της ΕΕ. Από την άλλη μεριά ο στόλος των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων είναι από τους γηραιότερους σε όλη την ΕΕ, από την 14η θέση το 2020, σήμερα βρισκόμαστε στην 18η και δυστυχώς οι Έλληνες καταναλωτές εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αναζητούν φθηνές λύσεις ή ευκαιρίες οι οποίες τις περισσότερες φορές αποδεικνύονται «άνθρακας».
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ προτείνει στους καταναλωτές να μην βιάζονται και επισημαίνει ότι οι τιμές των αυτοκινήτων τόσο των καινούριων όσο και των μεταχειρισμένων έχουν ακριβύνει υπερβολική οπότε οι «ευκαιρίες» είναι ελάχιστες και είναι πολύ πιθανό να κρύβουν κάτι δυσάρεστο.
«Πολλές φορές ακούμε ή διαβάζουμε για επιτήδειους εμπόρους μεταχειρισμένων οι οποίοι υπάρχουν και αμαυρώνουν έναν ολόκληρο κλάδο! Αυτοί οι επιτήδειοι δεν είναι έμποροι αυτοκινήτων αλλά «αλεξιπτωτιστές» στο επάγγελμα οι οποίοι κάνουν μεγάλο κακό σε ολόκληρο τον κλάδο. Από την άλλη μεριά οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί να μην δίνουν προκαταβολές για ανύπαρκτα αυτοκίνητα και βέβαια πριν προβούν σε οποιαδήποτε αγορά να ελέγχουν εξονυχιστικά το όχημα που τους ενδιαφέρει. Επίσης ένας έλεγχος στο Διαδίκτυο σχετικά με το κατάστημα εμπορίας που διαθέτει προς πώληση το όχημα που ενδιαφέρει κάποιον καταναλωτή είναι επίσης απαραίτητος και σίγουρα ο καταναλωτής θα λάβει μια πρώτη γνώμη σχετικά με το μαγαζί με το οποίο θέλει να συνεργαστεί.»
Σχετικά με τους επιτήδειους εμπόρους που πουλάνε ανύπαρκτα αυτοκίνητα ο κ. Κυράτσος τονίζει ότι: «Οι καταναλωτές σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να καταθέτουν χρήματα για αυτοκίνητα που δεν έχουν δει από κοντά και αν δεν γνωρίζουν τον έμπορο αυτοκινήτων. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα κάποιοι επιτήδειοι λειτουργούν και κανονικά καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων ώστε να γίνουν περισσότερο πιστευτοί και να εισπράξουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα και αναρτούν αγγελίες με μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σε πολύ χαμηλότερες τιμές από το μέσο όρο της αγοράς. Με αυτό τον τρόπο προσελκύουν πολλούς ανυποψίαστους καταναλωτές και εισπράττουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για ανύπαρκτα αυτοκίνητα.»
Σχετικά με συνεχή άνοδο των τιμών τόσο στα καινούρια όσο και στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ επισημαίνει στο Carandmotor.gr ότι: «Η άνοδος των τιμών θα συνεχιστεί και δυστυχώς οι Έλληνες καταναλωτές εξαιτίας και της οικονομικής κρίσης και του πληθωρισμού θα δυσκολεύονται πολύ να αντικαταστήσουν το παλαιό τους αυτοκίνητο. Σίγουρα η επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης θα βοηθούσε στην ανανέωση του στόλου των παλαιών αυτοκινήτων αλλά αυτό το μέτρο εκτιμώ ότι δύσκολα θα επανέλθει εξαιτίας των οικονομικών συγκυριών. Αλλά σε περίπτωση που επανέλθει καλό θα ήταν η επόμενη κυβέρνηση να εντάξει στο πρόγραμμα και τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με μικρή ηλικία ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να αποκτήσουν κάποιο περισσότερο προσιτό και πιο σύγχρονο αυτοκίνητο.»
Όσον αφορά στο νομικό πλαίσιο ο κ. Κυράτσος προτείνει δραστικές λύσεις ώστε να «καθαρίσει» ο κλάδος και επιτέλους η αγορά να λειτουργήσει με κανόνες.
«Αρχικά το κράτος θα πρέπει να επιβάλλει εξοντωτικά πρόστιμα στους επιτήδειους εμπόρους που εξαπατούν ανυποψίαστους καταναλωτές και γιατί όχι να οδηγούνται στη φυλακή! Το ίδιο όμως να ισχύει και για τους επιτήδειους ιδιώτες καταναλωτές που λειτουργούν ως έμποροι αυτοκινήτων χωρίς να πληρώνουν όμως ασφαλιστικές εισφορές, ενοίκια, υπαλλήλους, λογαριασμούς ΔΕΚΟ, κ.ά. δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό σε έναν ολόκληρο κλάδο» ξεκαθαρίζει ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ.
«Η Ελλάδα είναι κράτος-μέλος της ΕΕ και ως τέτοιο οφείλει να συμπεριφερθεί. Δεν γίνεται η εκάστοτε κυβέρνηση να ψηφίζει νόμους, να παίρνει μέτρα και να εφαρμόζει μεθόδους από τη μια για να δυσκολέψει την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και από την άλλη για να προσπαθεί να «βοηθήσει» τα καινούρια αυτοκίνητα. Άλλωστε εδώ και χρόνια διάφορες κυβερνήσεις φορολογούν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με φόρους υψηλότερους από εκείνους που επιβάλλεται στα καινούρια ενώ παράλληλα επιβλήθηκε παράνομα μόνο στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ αντί και στα εγχώρια και το Περιβαλλονικό Τέλος. Πρόσφατα δε θεσπίστηκε και λειτουργεί και το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων το οποίο το μόνο που έχει καταφέρει είναι να δυσκολεύει τη δουλειά των εμπόρων και των αρχών. Άλλωστε στη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα οι εισαγωγείς πρέπει να αναρτούν έγγραφα που δεν ζητούνται για το εγχώριο εγχώριο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και επίσης, δεν ζητούνται σε κανένα άλλο κράτος της ΕΕ κατά τις αγοραπωλησίες των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων! Είναι ένα καθαρά γραφειοκρατικό εργαλείο και δυστυχώς προχειροστημένο στο οποίο αναρτώνται από τον εισαγωγέα όσα έγγραφα έχουν ήδη κατατεθεί στο τελωνείο και στις διευθύνσεις μεταφορών κατά τον εκτελωνισμό και την ταξινόμηση των οχημάτων. Με πρόσφατο νόμο η κυβέρνηση καταργεί τις δωρεάν άδειες δημοσίας από τα φορτηγά με οδηγία κατασκευής Εuro 5 και τις δίνει μόνο στα φορτηγά με οδηγία κατασκευής Εuro 6d, δηλαδή οχήματα κατασκευής 2020 και μετά! Όλα τα παραπάνω εισάγουν διακρίσεις μεταξύ ομοειδών προϊόντων και έμμεσα επιβάλουν ποσοτικούς περιορισμούς στην ελεύθερη διακίνηση των εμπορευμάτων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ κάτι που είναι κατά παράβαση κάθε κοινοτικού δικαίου! Η Ελλάδα άλλωστε έχει οδηγηθεί πολλές φορές στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και της έχουν επιβληθεί πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ αλλά δυστυχώς κάποιοι πολιτικοί δεν έχουν βάλει μυαλό και νομοθετούν όπως εκείνοι θέλουν εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα. Αυτό κάποια στιγμή θα καταρρεύσει και τα πρόστιμα που θα επιβληθούν από την Κομισιόν θα είναι υπέρογκα και θα βαρύνουν όλους τους Έλληνες. Καλό θα ήταν λοιπόν οι πολιτικοί λοιπόν πριν νομοθετήσουν να καλούν και να ακούνε τους όλους παράγοντες της αγοράς και όχι επιλεκτικά κάποιους. Επίσης αυτό το ανελέητο και απαράδεκτο κυνηγητό με πρόσχημα το περιβάλλον και τον καταναλωτή πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Δεν είναι σωστό να θυσιάζονται οι πολλοί για να καταγράφουν υπερκέρδη οι λίγοι.»