Ανάστατη είναι η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς η Ειδική Επιτροπή που έχει συσταθεί άλλαξε ρότα και πλέον εξετάζει την πλήρη κατάργηση του Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης και την ριζική αλλαγή του τρόπου εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr στο τραπέζι των διαβουλεύσεων της Ειδικής Επιτροπής έχει πέσει η πρόταση κατάργησης του Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης που αφορά εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας πριν την 1η Ιουνίου 2016 και η αντικατάστασή του από ένα σύστημα σύμφωνα με το οποίο το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζεται με την Αξία Λιανικής προ Φόρων!
Να υπενθυμίσουμε πως με τη διαδικασία του Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης δίνεται η δυνατότητα στους εισαγωγείς να επιλέξουν με ποιο τρόπο θα εκτελωνίσουν το αυτοκίνητό τους. Δηλαδή, είτε με το σύστημα που ίσχυε κατά την πρώτη κυκλοφορία του οχήματος στην Ε.Ε. είτε με το νόμο που άρχισε να ισχύει από 1ης Ιουνίου 2016.
Με τα προηγούμενα καθεστώτα οι τελωνειακές επιβαρύνσεις υπολογίζονταν με βάση τη Εργοστασιακή Αξία και όχι την Αξία Λιανικής προ Φόρων, όπως γίνεται σήμερα.
Μάλιστα, αυτό το διπλό σύστημα είχε προταθεί από τους θεσμούς, ώστε να μην υπάρχει διαφοροποίηση ανάμεσα στο Τέλος Ταξινόμησης που κατέβαλε ένα αυτοκίνητο το 2014 και το αντίστοιχο αυτοκίνητο του 2014, που εισάγεται σήμερα.
Ωστόσο οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να υποβάλλουν σχετική αίτηση στις τελωνειακές αρχές και να περιμένουν αρκετούς μήνες, ώστε για να συσταθεί η Ειδική Επιτροπή η οποία εξέταζε τις αιτήσεις και αποφάσισε για την υπαγωγή τους στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης. Επίσης οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να καταβάλλουν και σχετικό παράβολο 300 ευρώ για να υπαχθούν στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης και να περιμένουν αρκετούς μήνες για να συνεδριάσει η Ειδική Επιτροπή!
Όπως φαίνεται η τελευταία συνεδρίαση της Ειδικής Επιτροπής άλλαξε ριζικά τα δεδομένα και πλέον οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αλλά και οι εκτελωνιστές έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με τα νέα δεδομένα.
Ουσιαστικά ολόκληρος ο αυτοκινητιστικός κόσμος βρίσκεται σε ομηρία, αφού εδώ και αρκετά μεγάλο διάστημα παρατηρείται ατολμία από την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών για νέες αλλαγές και προσκόλληση στον νόμο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος, από τα δεδομένα της αγοράς, αλλά και από τη δυσκολία στην εφαρμογή του αποδείχθηκε αναχρονιστικός και αποτυχημένος.
Επιπλέον δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι έμποροι δεν ξέρουν τί θα αντιμετωπίσουν κατά την εισαγωγή ενός αυτοκινήτου, για το οποίο έχουν ήδη κλείσει συμφωνίες τιμής για τα προς παράδοση αυτοκίνητα, ενώ πολλοί έχουν υπογράψει συμβόλαια παράδοσης με ρήτρες…
Φαίνεται ότι η ελληνική νοοτροπία του αιφνιδιασμού της αγοράς, που δε δίνει τη δυνατότητα ούτε βραχυπρόθεσμου προγραμματισμού στους επαγγελματίες, συνεχίζει να κρατάει καλά!
Εκτός αυτού, η αναμονή των νέων δεδομένων από το σύνολο της αγοράς, τόσο των καινούριων όσο και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει οδηγήσει σε καθίζηση τα δημόσια έσοδα από το συγκεκριμένο κλάδο, τα οποία υπολογίζονται σε περίπου 250-300 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Πάντως τις τελικές αποφάσεις αναμένεται να τις λάβει ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας οπότε μέχρι τότε η αγορά θα κινείται σε ένα ολισθηρό οδόστρωμα με ότι και αν σημαίνει αυτό για τα δημόσια έσοδα…