Ο Elon Musk, διευθύνων σύμβουλος της Tesla είναι το «Πρόσωπο της Χρονιάς» της εφημερίδας Financial Times (FT). Είχε προηγηθεί δύο ημέρες πριν η ίδια αναγνώριση από το περιοδικό Time.
Οι FT αναφέρουν πως επέλεξαν τον Musk επειδή έδωσε το έναυσμα για την ιστορική στροφή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
«Για πολύ καιρό, η υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία βασικά αποκαλούσε την Tesla και εμένα ηλίθιους και απατεώνες. Έλεγαν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα δουλέψουν, ότι δεν μπορείς να πετύχεις μεγάλη αυτονομία και απόδοση. Και ακόμη κι αν το πετύχεις αυτό, κανένας δεν θα τα αγοράσει», δήλωσε ο Musk σε συνέντευξή του.
Έχει περάσει σχεδόν μια δεκαετία από τότε που το Model S της εταιρείας του απέδειξε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούσαν να ανταγωνιστούν τους καλύτερους ανταγωνιστές σε στυλ και απόδοση, και τέσσερα χρόνια από τότε που το Model 3 του έφερε την τεχνολογία σε μια ευρύτερη αγορά. Κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων, ο Musk όχι μόνο χρειάστηκε να δημιουργήσει μια αγορά για ηλεκτρικά οχήματα σχεδόν μόνος του ενώ πολεμούσε την πτώχευση, αλλά έδωσε επίσης μια διαρκή μάχη με τους πωλητές μετοχών στη Wall Street και άρχισε να διαφωνεί με τις ρυθμιστικές αρχές.
Η φετινή χρονιά έφερε κάποια δικαίωση, καθώς εταιρείες που κυμαίνονται όπως η Ford η Volkswagen έως τη Mercedes-Benz έχουν δεσμεύσει κατηγορηματικά το μέλλον τους στα ηλεκτρικά οχήματα. Η Toyota επίσης πριν λίγες ημέρες ανακοίνωσε μια επένδυση 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο Musk πιστεύει ότι οι ακτιβιστές της κλιματικής αλλαγής βοήθησαν να ωθήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες προς πιο βιώσιμη τεχνολογία. Ωστόσο δεν είναι μόνος σε αυτή την άποψη. Ο Bob Lutz, πρώην αντιπρόεδρος της General Motors και πρόεδρος της Chrysler, ο οποίος κάποτε ήταν αμφίβολος για τις πιθανότητες επιβίωσης της Tesla, τώρα αποκαλεί τον αντίκτυπο του Musk στην αυτοκινητοβιομηχανία «απίστευτο». Υποδεικνύοντας την εισβολή που έχει κάνει ακόμη και στις αγορές πολυτελών αυτοκινήτων της Ευρώπης, ο Lutz λέει: «Γι’ αυτό τον φοβούνται τόσο η Mercedes-Benz και η BMW».
Ο Elon Musk ήταν παντού φέτος — και όχι μόνο με τρόπους που τον αναδεικνύουν ως μία από τις πιο σημαντικές και αμφιλεγόμενες επιχειρηματικές φιγούρες των τελευταίων χρόνων.
Οπλισμένος με 66,3 εκατομμύρια οπαδούς, έχει χρησιμοποιήσει τον υπερκινητικό λογαριασμό του στο Twitter για να προωθήσει το dogecoin, ένα κρυπτονόμισμα που αρχικά ξεκίνησε ως αστείο και το όνομα του οποίου είναι φόρος τιμής σε ένα διαδικτυακό μιμίδιο με έναν σκύλο Shiba Inu. Συνέχισε, επίσης, να προκαλεί τις ρυθμιστικές αρχές, συμπεριλαμβανομένης της SEC, παρά το γεγονός ότι πλήρωσε πρόστιμο 20 εκατομμυρίων δολαρίων το 2018, αφού η ρυθμιστική αρχή κινητών αξιών τον κατηγόρησε ότι διέπραξε απάτη σε τίτλους με τα tweets του.
Αν και σχεδόν 800.000 Αμερικανοί έχουν πεθάνει από τον ιό, ο Musk, ο οποίος έκλεισε τα 50 φέτος, πέρασε την πανδημία κατηγορώντας στους περιορισμούς του Covid αλλά και τους πολιτικούς που τον κατηγόρησαν ότι δεν πλήρωσε αρκετό φόρο.
Ακόμη και μερικοί από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές του αναγνωρίζουν μια μυρωδιά διαφημιστικής εκστρατείας γύρω από τον Tesla. Εν μέσω μιας έκρηξης στο χρηματιστήριο, η αποτίμησή του έσπασε το φράγμα του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων φέτος , καθιστώντας τον Musk τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο — παρά το γεγονός ότι στέλνει λιγότερο από το 2% των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών στον κόσμο.
Ωστόσο, πίσω από τον θόρυβο, την κερδοσκοπική φρενίτιδα και τη φαινομενική παραβίαση των κανόνων, υπάρχει ένα επίτευγμα μεγάλης ουσίας. Οι FT ανακηρύσσουν τον Elon Musk ως πρόσωπο της χρονιάς, επειδή έχει προκαλέσει μια ιστορική στροφή στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία προς τα ηλεκτρικά οχήματα. Ακόμα κι αν η Tesla κατέρρεε με κάποιο τρόπο το επόμενο έτος – κάτι που, σε αντίθεση με πριν από δύο χρόνια, κανείς δεν προβλέπει τώρα – ο Musk θα είχε μεταμορφώσει μια από τις πιο σημαντικές βιομηχανίες του κόσμου με τρόπους που θα μπορούσαν να έχουν βαθιές επιπτώσεις για τις κυβερνήσεις, τους επενδυτές – και για το κλίμα.
Σε μια εποχή που συχνά ορίζεται από τη νέα τεχνολογία, ο Musk διακυβεύεται ότι είναι ο πιο αληθινά καινοτόμος επιχειρηματίας της γενιάς του.
Τα αποτελέσματα της ασυνήθιστης μάρκας του Musk για ανάληψη κινδύνων και ώθηση ορίων δεν έχουν περιοριστεί στα αυτοκίνητα. Η ιδιωτική του διαστημική εταιρεία, SpaceX, έφερε την ανθρώπινη διαστημική πτήση πίσω στο έδαφος των ΗΠΑ πέρυσι για πρώτη φορά μετά το Διαστημικό Λεωφορείο. Το δίκτυό της Starlink πλησιάζει στην εκτόξευση της πρώτης εμπορικής ευρυζωνικής υπηρεσίας δορυφόρου στον κόσμο, και ένας γιγαντιαίος νέος πύραυλος που θα μπορούσε να αλλάξει τα οικονομικά του να φτάσει σε τροχιά, με το όνομα Starship, περιμένει την πρώτη του δοκιμαστική εκτόξευση.
Ο Musk μπορεί μερικές φορές να ακούγεται γλωσσοδέτη και να σκοντάφτει σε ιδέες, πριν εκτοξεύσει σαρωτικές δηλώσεις – συχνά για το μέλλον και για το πώς θα το αναδιαμορφώσει η τεχνολογία. Οι δηλώσεις του παρουσιάζονται ως θρασείς δηλώσεις γεγονότων, σαν να τολμούν τον ακροατή να τον αμφισβητήσει. Για τους θαυμαστές, τον κάνει οραματιστή, αδέσμευτο από τους ψυχικούς περιορισμούς που περιορίζουν άλλους επιχειρηματίες. Αλλά για τους κριτικούς, ενσαρκώνει μια φανταχτερή τεχνοκρατική αλαζονεία που αγνοεί ευγενικά τον αντίκτυπό της στον κόσμο.
Σε μια εποχή που οι τεχνολόγοι και οι δισεκατομμυριούχοι έχουν γίνει αντικείμενα αυξανόμενης λαϊκιστικής δυσπιστίας, ο Musk έχει πολλούς επικριτές, αλλά εξακολουθεί να απολαμβάνει υψηλότερο επίπεδο δημόσιας αποδοχής από πολλούς.