Σε ισχύ θα τεθεί από τις 22 Ιουλίου 2023 η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1858/Β/24-03-2023) που περιλαμβάνει τις αλλαγές της νομοθεσίας σχετικά με τις ώρες οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών που απασχολούνται στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών και στην συσκευή ελέγχου (ταχογράφος).
Η ΚΥΑ που δημοσιεύθηκε στις 24 Μαρτίου όριζε ως ημερομηνία έναρξης εφαρμογής της νέας νομοθεσίας 4 μήνες μετά την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης δηλαδή την 22η Ιουλίου 2023 προβλέποντας πολύ υψηλά πρόστιμα μέχρι και ακινητοποίηση των οχημάτων σε περίπτωση σοβαρής παράβασης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr έχουν ήδη ενημερωθεί οι κατά τόπους Διευθύνσεις της Τροχαίας όπως επίσης και οι διοικήσεις των ΚΤΕΛ, αλλά και οι Ενώσεις ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων αλλά και ιδιοκτητών φορτηγών ώστε να λάβουν όλοι τα αναγκαία μέτρα εφαρμογής της νέας νομοθεσίας.
Σκοπός της Απόφασης είναι ο καθορισμός των παραβάσεων, η κατάταξη των παραβάσεων σε κατηγορίες ανάλογα με τη σοβαρότητά τους και ο καθορισμός διοικητικών κυρώσεων και διοικητικών μέτρων για παραβάσεις της νομοθεσίας οδικών μεταφορών που αφορούν τις ώρες οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών που απασχολούνται στην οδική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών και τη συσκευή ελέγχου στον τομέα των οδικών μεταφορών (ταχογράφος).
Αν κάποιος οδηγός υπερβεί τον ημερήσιο χρόνο οδήγησης τότε το πρόστιμο μπορεί να αγγίξει τα 1.000 ευρώ για τον ιδιοκτήτη και τα 500 ευρώ για τον οδηγό.
Η χρήση συσκευής που τροποποιεί τα δεδομένα του ταχογράφου τιμωρείται με 3.000 ευρώ για τον ιδιοκτήτη και 1.000 ευρώ για τον οδηγό.
Σε περίπτωση δε που διαπιστωθεί ότι δεν έχει εγκατασταθεί καθόλου ταχογράφος τότε ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει 3.000 ευρώ.
Το σύνολο των παραβάσεων (84) διαχωρίζονται ανάλογα με τον βαθμό σοβαρότητας σε τέσσερις κατηγορίες και για κάθε παράβαση ορίζεται το πρόστιμο, ενώ ιδιαίτερη σημασία για τους αυτοκινητιστές έχει και η ένδειξη για το ποιος είναι υπόχρεος να πληρώσει το επιβαλλόμενο πρόστιμο, δηλαδή ο οδηγός ή ο ιδιοκτήτης ή και οι δύο με διαφορετικό καταλογιζόμενο πρόστιμο στον καθένα.
Θα πρέπει, επίσης, να σημειώσουμε ότι τα πρόστιμα αναφέρονται και στους μισθωτές των φορτηγών. Επίσης, στους ιδιοκτήτες ή τους μισθωτές που είναι και οδηγοί των οχημάτων τους καταλογίζεται μόνο το πρόστιμο που φορά τον ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, το πρόστιμο για τον ιδιοκτήτη καταλογίζεται στον μισθωτή.
Όταν η παράβαση διαπράττεται με συνδυασμό οχημάτων (αρθρωτό ή συρμό) διαφορετικού ιδιοκτήτη, το διοικητικό πρόστιμο που προβλέπεται για τον ιδιοκτήτη καταλογίζεται στον ιδιοκτήτη ή τον μισθωτή του μηχανοκίνητου οχήματος.
Στην περίπτωση συρροής παραβάσεων το όργανο ελέγχου βεβαιώνει όλες τις παραβάσεις και καταλογίζει συνολικό διοικητικό πρόστιμο, το οποίο αποτελείται από το πρόστιμο που προβλέπεται για την μια παράβαση με το υψηλότερο διοικητικό πρόστιμο, προσαυξανόμενο κατά ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% του συνόλου των προστίμων που προβλέπονται για τις άλλες παραβάσεις που βεβαιώθηκαν.
Ο ιδιοκτήτης ή ο μισθωτής, σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, ευθύνεται εις ολόκληρον με τον οδηγό για την καταβολή των διοικητικών προστίμων που επιβάλλονται στον οδηγό.
Βαθμός σοβαρότητας και τα αρχικά γράμματα
Όπως αναφέρθηκε, οι παραβάσεις για τα ωράρια και για τον ταχογράφο διακρίνονται ανάλογα με τον βαθμό σοβαρότητας της καθεμιάς σε τέσσερις κατηγορίες, ως εξής:
Ιδιαιτέρως Σοβαρή Παράβαση (ΙΣΠ), Πολύ Σοβαρή Παράβαση (ΠΣΠ), Σοβαρή Παράβαση (ΣΠ) και Ελαφρά Παράβαση (ΕΠ).
Επιπλέον, με τα αρχικά Ι και Ο αναφέρεται ο υπόχρεος πληρωμής του προστίμου, δηλαδή ο ιδιοκτήτης (Ι) ή ο οδηγός (Ο) ή και οι δύο (Ι-Ο).
Ενδιαφέρουσα, επίσης, είναι η πληροφόρηση που παρέχεται στους πίνακες που ακολουθούν και ενημερώνουν για τη νομική βάση της κάθε παράβασης. Προσοχή στις παραβάσεις με ρόμβο ή με αστερίσκο που εκτός του προστίμου σημαίνουν: Ρόμβος= αφαίρεση κάρτας οδηγού. Αστερίσκος= Ακινητοποίηση οχήματος.
Οι παραβάσεις και οι κυρώσεις καθορίζονται και κατατάσσονται σε κατηγορίες στους πίνακες του Παραρτήματος, ως εξής:
(α) Στην πρώτη στήλη «Αριθ.» αναφέρεται ο αύξων αριθμός της παράβασης.
(β) Στη δεύτερη στήλη «Νομική Βάση» αναφέρεται η νομική βάση της παράβασης. Για τις παραβάσεις της Ευρωπαϊκής Συμφωνίας AETR»), όπως νομική βάση είναι η διάταξη της Ευρωπαϊκής Συμφωνίας που προβλέπει την ανάλογη υποχρέωση.
(γ) Στην τρίτη στήλη «Παράβαση» περιγράφεται με συντομία η παράβαση. Η περιγραφή της παράβασης συμπληρώνεται από τις διατάξεις που προβλέπουν την αντίστοιχη υποχρέωση.
(δ) Στην τέταρτη στήλη «Βαθμός Σοβαρότητας» αναφέρεται η κατάταξη της παράβασης ανάλογα με τον βαθμό σοβαρότητάς της στις εξής κατηγορίες: Ιδιαιτέρως Σοβαρή Παράβαση (ΙΣΠ), Πολύ Σοβαρή Παράβαση (ΠΣΠ), Σοβαρή Παράβαση (ΣΠ) και Ελαφρά Παράβαση (ΕΠ).
(ε) Στην πέμπτη στήλη «Υπόχρεος» αναφέρεται το ή τα πρόσωπα, φυσικά ή νομικά, που είναι υπόχρεα για την καταβολή του προστίμου, όπου ως «Ι» νοείται ο ιδιοκτήτης ή ο μισθωτής, σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, και ως «Ο» ο οδηγός του οχήματος.
(στ) Στην έκτη στήλη «Πρόστιμο» αναφέρεται δίπλα σε κάθε υπόχρεο το διοικητικό πρόστιμο που επιβάλλεται για την παράβαση, σε ευρώ.
Πίνακας 1: Παραβάσεις Κανονισμού (ΕΚ) 561/2006 (οδήγηση και χρόνος ανάπαυσης)
Πίνακας 2: Παραβάσεις Κανονισμού (ΕΕ) 165/2014 (ταχογράφος)