Τα αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικό καύσιμο εκπέμπουν τέτοια ποσότητα δηλητηριώδους οξειδίου του αζώτου (NOx) όσο και οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα με νέες δοκιμές εκπομπών.
Τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία είναι χημικά παρόμοια με τη βενζίνη και το diesel και είναι δαπανηρά στην παραγωγή τους, έχουν διαφημιστεί από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων και τους προμηθευτές ανταλλακτικών αυτοκινήτων ως τρόπος να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του κινητήρα εσωτερικής καύσης πέρα από τους στόχους μηδενικών εκπομπών.
Ο όμιλος Green Group Transport & Environment (T&E) δήλωσε ότι οι δοκιμές επιβεβαιώνουν ότι η χρήση συνθετικών καυσίμων στα αυτοκίνητα θα βοηθήσει ελάχιστα στην ανακούφιση των προβλημάτων ποιότητας του αέρα στις πόλεις μας.
Ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με συνθετική βενζίνη εκπέμπει εξίσου υψηλά επίπεδα τοξικών NOx όπως η τυπική βενζίνη E10 EU και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία, σύμφωνα με τις δοκιμές του ερευνητικού οργανισμού IFP Energies Nouvelles που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό του T&E.
Ενώ οι εκπομπές σωματιδίων μειώνονται σημαντικά, περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια σωματίδια εξακολουθούν να εκπέμπονται για κάθε χιλιόμετρο που διανύεται σε ένα όχημα που κινείται με συνθετική βενζίνη. Οι εργαστηριακές δοκιμές συνέκριναν τις εκπομπές από ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί βενζίνη και τρία διαφορετικά μείγματα συνθετικής βενζίνης.
Όταν καίγεται, η συνθετική βενζίνη προκαλεί σχεδόν τρεις φορές περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα – το οποίο στερεί οξυγόνο από την καρδιά και τον εγκέφαλο των ανθρώπων – σε σύγκριση με τη βενζίνη. Το αυτοκίνητο που κινείται με συνθετική βενζίνη εκπέμπει επίσης έως και δύο φορές περισσότερη αμμωνία, η οποία μπορεί να συνδυαστεί με άλλες ενώσεις στον αέρα για να σχηματίσει σωματίδια (PM2,5) για τα οποία δεν υπάρχει ασφαλές επίπεδο ρύπανσης. Οι κίνδυνοι για την υγεία από τα σωματίδια PM2,5 περιλαμβάνουν το άσθμα, τις καρδιακές παθήσεις και τον καρκίνο.
Η Julia Poliscanova, διευθύντρια για την ηλεκτροκίνηση στην T&E, δήλωσε: «Καμία περιστροφή δεν μπορεί να ξεπεράσει την επιστήμη της καύσης υδρογονανθράκων. Όσο καίγεται καύσιμο στους κινητήρες, ο τοξικός αέρας θα παραμένει στις πόλεις μας. Οι νομοθέτες που αφήνουν κενά για τα συνθετικά καύσιμα στους στόχους εκπομπών, καταδικάζουν το κοινό σε δεκαετίες ακόμη ατμοσφαιρικής ρύπανσης που θα μπορούσε να αποφευχθεί».
Ένα καύσιμο για τους πλούσιους
Οι προτάσεις του κλάδου για να επιτρέψουν κενά για τα συνθετικά καύσιμα στους στόχους της ΕΕ για το CO2 των αυτοκινήτων θα αυξήσουν το κόστος για τους οδηγούς, σύμφωνα με έρευνα T&E . Η λειτουργία ενός αυτοκινήτου με συνθετικά καύσιμα για πέντε χρόνια θα κοστίσει στον οδηγό 10.000 ευρώ περισσότερα από το να λειτουργεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία, διαπιστώνει η ανάλυση. Το υψηλό κόστος συνθετικών καυσίμων θα αυξήσει τις τιμές κατά τουλάχιστον 10.000 ευρώ στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με που καταναλώνουν τέτοια καύσιμα. Αυτό τους καθιστά ακατάλληλους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του υπάρχοντος στόλου, κάτι που υποστηρίζει η βιομηχανία πετρελαίου και ανταλλακτικών αυτοκινήτων.
Ένα σπάνιο και ενεργοβόρο καύσιμο
Παρά τη μεγάλη δημοσιότητα, σήμερα δεν υπάρχει συνθετική βενζίνη προς πώληση. Για να εκτελέσει αυτές τις δοκιμές, η IFP Energies Nouvelles έπρεπε να παράγει η ίδια περίπου 100 λίτρα συνθετικής βενζίνης. Η εμπορική παραγωγή συνθετικών καυσίμων είναι επίσης πολύ λιγότερο αποδοτική από την τροφοδοσία ηλεκτρικών οχημάτων. Η προμήθεια μόλις 10% των νέων αυτοκινήτων με συνθετικά καύσιμα αντί για την ηλεκτροκίνηση θα απαιτήσει 23% περισσότερη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ευρώπη, δείχνει μια ανεξάρτητη μελέτη για την T&E. Αντίθετα, τα συνθετικά καύσιμα θα πρέπει να δίνονται με προτεραιότητα στα αεροπλάνα, καθώς τα περισσότερα από τα οποία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν μπαταρίες για την αφαίρεση άνθρακα και τα οποία σήμερα καίνε ορυκτά καύσιμα που μπορεί να είναι ακόμη χειρότερα για την ατμοσφαιρική ρύπανση, επισημαίνει η T&E.
Η Julia Poliscanova ξεκαθάρισε ότι: «Τα συνθετικά καύσιμα έχουν χάσει τον αγώνα για καθαρά αυτοκίνητα, που στην πραγματικότητα δεν ήταν ποτέ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες προσφέρουν στους οδηγούς τον καθαρότερο, πιο αποτελεσματικό και προσιτό τρόπο απαλλαγής από τον άνθρακα, ενώ τα συνθετικά καύσιμα ταιριάζουν καλύτερα σε αεροπλάνα όπου η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί επιλογή. Η αξιοπιστία της πολιτικής για τα καθαρά αυτοκίνητα της Ευρώπης είναι στο προσκήνιο και οποιαδήποτε εκτροπή στα συνθετικά καύσιμα είναι μια νέα πνοή για τους παλιούς ρυπογόνους κινητήρες».
Οι ευρωβουλευτές και οι κυβερνήσεις αποφασίζουν επί του παρόντος σχετικά με μια πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σύμφωνα με την οποία όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται το 2035 θα έχουν 100% μηδενικές εκπομπές – χωρίς να αφήνουν πίσω πόρτα για αυτοκίνητα συνθετικών καυσίμων.