Μπορεί στις περισσότερες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου οι κυβερνήσεις να προσπαθούν να μειώσουν με κάθε τρόπο τα τροχαία ατυχήματα και να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια ωστόσο πρόσφατα σε κάποιο κράτος φαίνεται ότι οι βουλευτές του έχουν διαφορετική άποψη και απαιτούν την αύξηση των ορίων ταχύτητας με την ταυτόχρονη μείωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας!
Ο λόγος για την Αλβανία στην οποία τρεις βουλευτές της αντιπολίτευσης ζήτησαν αλλαγές στον αλβανικό Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των προστίμων και της αύξησης των ορίων ταχύτητας, παρά τον αγώνα της χώρας με τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα.
Τους πρώτους εννέα μήνες του 2021, όπως επισημαίνει το Euractiv, 151 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην Αλβανία εξαιτίας τροχαίων ατυχημάτων, αριθμός σημαντικός αν αναλογιστεί κανείς τον πληθυσμό των 2,7 εκατομμυρίων κατοίκων και το γεγονός ότι έχει τη χαμηλότερη ιδιοκτησία αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία των αρχών στο τέλος του 2021, μόλις το 20% του πληθυσμού κατέχει όχημα. Η κύρια αιτία των θανατηφόρων ατυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα και η απρόσεκτη οδήγηση.
Ωστόσο, τρεις βουλευτές του Δημοκρατικού Κόμματος κατέθεσαν νομοσχέδιο στο κοινοβούλιο με το οποίο ζητούν να αυξηθεί η μέγιστη ταχύτητα σε ορισμένους δρόμους στα 120 χλμ/ώρα, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, από τα 110 χλμ/ώρα που είναι σήμερα. Ζήτησαν επίσης τα πρόστιμα να μειωθούν στο μισό λαμβάνοντας υπόψη το χαμηλό επίπεδο του μέσου μισθού.
«Η αλλαγή αυτή εξετάστηκε επίσης λόγω του επιπέδου του μέσου μισθού στη χώρα μας, όπου σήμερα το ανώτατο όριο των προστίμων είναι σχεδόν τετραπλάσιο του κατώτατου μισθού», αναφέρεται στο σχέδιο.
Επί του παρόντος, τα πρόστιμα είναι 200.000 λεκ (1.701 ευρώ) με τους βουλευτές να επιθυμούν τη μείωσή τους στα 850 ευρώ. Ο μέσος μισθός είναι περίπου 500 ευρώ το μήνα στα Τίρανα.
Πρότειναν επίσης οι πολίτες να μπορούν να αποφύγουν την αναστολή της άδειας οδήγησης πληρώνοντας πρόστιμο διπλάσιο από το κανονικό ποσό για μια τέτοια παράβαση, παρόμοιο με την ποινή που επιβάλλεται στους αλλοδαπούς οδηγούς που διαπράττουν παράβαση στους αλβανικούς δρόμους.
Επίσης, προτάθηκαν αλλαγές στο χρονικό πλαίσιο κατά το οποίο πρέπει να καταβάλλονται τα πρόστιμα, επεκτείνοντάς τα σε 10 ημέρες, ώστε οι πολίτες να έχουν περισσότερο χρόνο για να τα πληρώσουν χωρίς να τιμωρηθούν περαιτέρω.
Τέλος, είπαν ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να εκδίδονται επ’ αόριστον μέχρι κάποιος να είναι άνω των 55 ετών και στη συνέχεια θα πρέπει να εκδίδονται κάθε πέντε χρόνια.
Εν τω μεταξύ, το 2021, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων και των θανάτων αυξήθηκε πάνω από 13%. Μέχρι στιγμής το 2022, οι αριθμοί έχουν καταγράψει μια μικρή μείωση, αλλά υπήρχαν ακόμα 134 άνθρωποι που σκοτώθηκαν ή τραυματίστηκαν μόνο τον Σεπτέμβριο. Και πάλι, η κύρια αιτία ήταν η συμπεριφορά των οδηγών.
Για ολόκληρο το 2022 μέχρι στιγμής, 1.257 άνθρωποι έχουν τραυματιστεί ή σκοτωθεί στους δρόμους της Αλβανίας.
Η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει σχέδιο για μηδενικά θύματα τροχαίων ατυχημάτων μέχρι το 2050. Αναφέρθηκε ότι η αστυνομία θα κληθεί να επικεντρωθεί στη σύλληψη πολιτών που χρησιμοποιούν το κινητό και οδηγούν, όσων δεν φορούν ζώνες ασφαλείας, όσων κάνουν κατάχρηση αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών και όσων οδηγούν ποδήλατα κατά παράβαση των κανόνων.