Της Μαρίας Μόσχου
mariam@movenews.gr
Εικόνα συρρίκνωσης και απαξίωσης παρουσιάζουν οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής απομακρύνοντας καθημερινά όλο και περισσότερους επιβάτες. Η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) γεννά συνεχώς ελλείμματα με αποτέλεσμα στις 25 Σεπτεμβρίου 2017 σε έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας να αποφασιστεί μείωση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κατά 40 εκατ. ευρώ με απόσβεση – διαγραφή των σωρευμένων ζημιών της.
Η σύγκριση βασικών μεγεθών από το 2014 έως το 2017 δείχνει ότι το έργο της ΟΣΥ αν και παραμένει ο «πρωταγωνιστής» στην μεταφορά επιβατών έχει μειωθεί δραματικά ενώ την ίδια στιγμή οι υπερωρίες των οδηγών έχει εκτοξευθεί!!!
Το βασικό στοιχείο που δείχνει το έργο που παράγει η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) καταγράφει πτωτική πορεία χρόνο με το χρόνο. Το 2014 διανύθηκαν 95 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, το 2015 μειώθηκαν σε 89 εκατ., το 2016 έπεσαν ακόμα περισσότερο στα 85 εκατ. ενώ το 2017 ήταν μόλις 82 εκατ. οχηματοχιλόμετρα.
Αντιπροσωπευτικό του έργου είναι και οι βάρδιες που εκτελέστηκαν αυτά τα τέσσερα χρόνια. Συγκεκριμένα σε λεωφορεία και τρόλεϊ το 2014 είχαν προγραμματιστεί 890.000 βάρδιες από τις οποίες εκτελέστηκαν 840.000. Ωστόσο για να υλοποιηθούν αυτά τα δρομολόγια δεν δόθηκαν στους εργαζόμενους οδηγούς συνολικά 26.000 ρεπό.
Το 2015 είχαν προγραμματιστεί 850.000 βάρδιες και υλοποιήθηκαν 790.000 βάρδιες με τα εργασθέντα ρεπό να αυξάνονται σε 28.500.
Το 2016 οι προγραμματισμένες βάρδιες ήταν 830.000 ενώ εκτελέστηκαν μόλις 770.000 και αυτό αφού οι εργαζόμενοι κλήθηκαν να δουλέψουν 50.000 ρεπό! Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πραγματικές βάρδιες χωρίς δεδουλευμένα ρεπό ήταν μόλις 720.000.
Ακόμα χειρότερη ήταν η κατάσταση το 2017 όπου ήταν προγραμματισμένες 820.000, εκτελέστηκαν 750.000 ενώ τα ρεπό που εργάστηκαν εκτοξεύθηκαν στα 77.000! Οι πραγματικές βάρδιες χωρίς ρεπό ήταν 673.000.
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικό είναι και το σύνολο των λεωφορείων που κατά μέσο όρο εκτελούσαν καθημερινά το μεταφορικό έργο. Το 2014 έβγαιναν στους Αθηναϊκούς δρόμους 1200 λεωφορεία καθημερινά, το 2015 μειώθηκαν σε 1100 λεωφορεία, το 2016 σε 1000 και το 2017 σε μόλις 900 λεωφορεία
Όσον αφορά τα τρόλεϊ το 2014 κυκλοφορούσαν 175 οχήματα, τα 2015 160, το 2016 155 τρόλεϊ και το 2017 μόλις 150 τρόλεϊ.
Συνολικά το 2014 η ΟΣΥ είχε στην κατοχή της 2052 λεωφορεία ενώ το 2017 είχαν μειωθεί σε 2023 ενώ τα τρόλεϊ από 356 το 2014 ήταν 355 το 2017.
Όσον αφορά το προσωπικό παρουσιάζεται μεγάλη διαφορά καθώς το 2014 στην ΟΣΥ απασχολούνται 5.500 εργαζόμενοι ενώ το 2017 έχουν μειωθεί σε 5000 χωρίς ωστόσο να γίνει καμία πρόσληψη παρά τις σχετικές δεσμεύσεις της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών.
Έσοδα
Μεγάλη «βουτιά» εμφανίζουν την τριετία 2015 – 2017 και τα έσοδα του Ομίλου ΟΑΣΑ. Το 2014 καταγράφονται έσοδα 242 εκατ. ευρώ, από τα μεγαλύτερα μεγέθη που έχει παρουσιάσει ο Όμιλος. Αν προστεθούν και τα 5 εκατ. από πρόστιμα το σύνολο των εσόδων έφτασε τα 247 εκατ. ευρώ.
Το 2015 τα έσοδα κατακρημνίζονται σε 215 εκατ. ευρώ, συν 4 εκατ. ευρώ από πρόστιμα φτάνουν συνολικά τα 219 εκατ. ευρώ.
Ακόμα μεγαλύτερη πτώση το 2016 όπου τα έσοδα που καταγράφηκαν ήταν 204 εκατ. ευρώ ενώ από τα πρόστιμα εισπράχθηκαν μόλις 500 χιλ. ευρώ (συνολικά έσοδα 204,5 εκατ. ευρώ).
Τέλος ο ΟΑΣΑ το 2017 εμφανίζεται με έσοδα 192 εκατ. ευρώ τόσο από τις πωλήσεις του ηλεκτρονικού όσο και του χάρτινου εισιτηρίου ενώ τα έσοδα από πρόστιμα ήταν μηδενικά.
Ας σημειωθεί ότι το 2014 υπήρχαν 164 ελεγκτές, το 2015 μειώθηκαν σε 100 το 2016 σε 20 ενώ το 2017 ήταν μόλις 9 ελεγκτές.
Στο μεσοδιάστημα αυτό άλλαξαν 4 υφυπουργοί Μεταφορών, δύο γενικοί γραμματείς, δύο διοικητικά συμβούλια στην ΟΣΥ και την ΣΤΑΣΥ χωρίς ωστόσο η πτωτική πορεία των μεγεθών των αστικών συγκοινωνιών να ανακάμψει.
Μείωση μετοχικού κεφαλαίου
Μείωση της μετοχικού κεφαλαίου της ΟΣΥ αποφάσισε τον Σεπτέμβριο του 2017 κατά τη διάρκειας Έκτακτης ΓενικήςΣυνέλευσης οι μέτοχοί της.
Η σχετική απόφαση εγκρίθηκε ομόφωνα με στόχο την με απόσβεση – διαγραφή των σωρευμένων λογιστικών ζημιών της Εταιρείας, προκειμένου, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «να αποκατασταθεί η δέουσα σχέση των ιδίων κεφαλαίων προς το μετοχικό κεφάλαιο».
Όπως τονίζεται στην απόφαση της γενικής συνέλευσης η «απόσβεση – διαγραφή των ζημιών θα διενεργηθεί κατά χρονολογική σειρά προκειμένου να μην επηρεαστεί η μεταφερόμενη φορολογική ζημία της Εταιρείας καθώς οι αποσβεσθείσες κατ΄ αυτόν τον τρόπο φορολογικά εκπιπτόμενες ζημιές για τη μείωση κεφαλαίου δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλέον για μείωση φορολογητέων κερδών της τρέχουσας ή και μελλοντικών χρήσεων.
Συγκεκριμένα θα συμψηφισθούν λογιστικές ζημιές έως και τη χρήση 2012. Μέσω της διαδικασίας αυτής το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων της Εταιρείας θα παραμείνει αμετάβλητο ενώ θα διαφοροποιηθεί (θα μειωθεί) το Μετοχικό Κεφάλαιο.
Η μείωση του Μετοχικού Κεφαλαίου έγινε με τη μείωση της αξίας της μοναδικής μετοχής της εταιρείας αξίας 365.321.529,78 ευρώ κατά το ποσό των 40.000.000,00 ευρώ
Μετά τη μείωση του Μετοχικού Κεφαλαίου το μετοχικό Κεφάλαιο διαμορφώθηκε στα
325.321.529,78 ευρώ ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων στα 182.262.947,99 ευρώ.
Πιέστε εδώ για να διαβάσετε το απόσπασμα πρακτικού της Γενικής Συνέλευσης της ΟΣΥ.