Αν αναρωτιέστε ποιο είναι το καλύτερο μέρος στον κόσμο για να αγοράσετε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο αυτή τη στιγμή, απλά κοιτάξτε το Χονγκ Κονγκ.
Παρόλο που οι τιμές των μεταχειρισμένων οχημάτων σπάνε ρεκόρ στις ΗΠΑ, Ευρώπη και σε άλλες χώρες, οι άνθρωποι στο Χονγκ Κονγκ αγωνίζονται να ξεφορτωθούν τα αυτοκίνητά τους καθώς ένα κύμα κατοίκων απομακρύνεται από την πόλη μετά από δύο χρόνια τιμωρίας περιορισμών για τον κορωνοϊό.
Η μέση τιμή αναφοράς για ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο στο Χονγκ Κονγκ μειώθηκε κατά 6% το πρώτο τρίμηνο του 2022 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο, εξαιρουμένων των οχημάτων άνω του 1 εκατομμυρίου δολάρια Χονγκ Κονγκ (120.000 ευρώ), βάσει ανάλυσης του Bloomberg η οποία βασίστηκε στα δεδομένα μεγάλης online αντιπροσωπείας Kong Motor City που αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο μεταχειρισμένων οχημάτων. Αν και η μέση τιμή μπορεί να διαφέρει πολύ από μήνα σε μήνα, η γενική τάση δείχνει ότι κορυφώθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2021, στη συνέχεια σημείωσε πτώση 13% τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο και 10% μέχρι στιγμής το 2022.
«Αυτό είναι πραγματικά άνευ προηγουμένου. Υπάρχουν πάρα πολλά αυτοκίνητα για να ξεφορτωθούν οι κάτοικοι», είπε ο Thomas Siu της Vin’s Motors, ένας έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην περιοχή North Point.
Σε άλλα μέρη του κόσμου, οι τιμές τόσο για καινούργια όσο και για μεταχειρισμένα οχήματα αυξάνονται από τις καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις ελλείψεις σε τσιπ αλλά και από την αυξημένη ζήτηση. Και πράγματι, οι τιμές των αυτοκινήτων αυξάνονταν στο Χονγκ Κονγκ μέχρι πριν από περίπου έξι μήνες. Όχι πια. Οι περιορισμοί που τέθηκαν σε εφαρμογή μετά την ξαφνική επικράτηση του κορωνοϊού στην πόλη, καθώς και η αυξανόμενη επιρροή του Πεκίνου, έχουν οδηγήσει πολλούς να αποφασίσουν ότι ο χρόνος τους στο ασιατικό οικονομικό κέντρο έχει τελειώσει.
Το Χονγκ Κονγκ βλέπει πτώση των τιμών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εν μέσω της χειρότερης επιδημίας της πόλης, ενώ οι ΗΠΑ κατέγραψαν διψήφια αύξηση από έτος σε έτος.
Το Χονγκ Κονγκ έχει ήδη καταγράψει περισσότερες από 150.000 αναχωρήσεις φέτος έως τις 28 Μαρτίου, περισσότερες από πέντε φορές την καθαρή εκροή για όλο το 2021, σύμφωνα με στοιχεία του τμήματος μετανάστευσης.
Ένας δημοφιλής προορισμός για άτομα που φεύγουν από το Χονγκ Κονγκ είναι η Σιγκαπούρη, όπου το κόστος απόκτησης αυτοκινήτου συνεχίζει να αυξάνεται. Η κυβέρνηση στο νησιωτικό κράτος διατηρεί αυστηρό έλεγχο στον αριθμό των οχημάτων στους δρόμους, απαιτώντας από τους κατοίκους να αγοράζουν ειδικές άδειες μόνο και μόνο για να μπορούν να οδηγούν. Η τιμή αυτών των αδειών σημείωσε νέο ρεκόρ τον Μάρτιο και το συνολικό κόστος των ιδιωτικών μεταφορών αυξήθηκε κατά 18% τον Φεβρουάριο.
Η Σιγκαπούρη είναι όπου θέλει να πάει και ο 39χρονος Guillaume Foucault, ανώτερος διευθυντής τεχνολογίας στο Χονγκ Κονγκ, ο οποίος προσπαθεί να πουλήσει το Audi Q5 του 2014 του εδώ και εβδομάδες, αλλά δεν θέλει να το δώσει στις τιμές που κυμαίνονται αντίστοιχα μοντέλα.
Αγόρασε το γερμανικό SUV για 156.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (18.720 ευρώ) τον Μάιο του 2020 και το έβαλε προς πώληση στο διαδίκτυο για 125.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (15.000 ευρώ). Έχει λάβει μόνο προσφορές κάτω από 80.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (9.600 ευρώ).
«Είμαι λίγο λάτρης των αυτοκινήτων και έχω αγοράσει και πουλήσει πολλά αυτοκίνητα στη ζωή μου, εξασφαλίζοντας πάντα καλές προσφορές. Είναι δύσκολο να δεχτώ ότι πρέπει να πουλήσω αυτό το αυτοκίνητο σε τόσο χαμηλότερη τιμή», είπε ο ιδιοκτήτης του μεταχειρισμένου Q5.
Η Caroline Lherbier, μια 41χρονη φορολογική δικηγόρος από τη Γαλλία, έφυγε νωρίτερα από το Χονγκ Κονγκ επειδή ανησυχούσε για την εξάπλωση του κορωνοϊού. «Βάζουν ανθρώπους σε τέτοιου είδους στρατόπεδα. Είναι τρομερό», είπε χαρακτηριστικά.
Έτσι απλά αποφάσισε να φύγει, αφήνοντας πίσω στο πάρκινγκ ένα Mini Cooper του 2017 που αγόρασε το 2018 για 135.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (16.200 ευρώ). Δεν ήταν σίγουρη αν θα μπορούσε να πάρει 40.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (4.800 ευρώ) για αυτό το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, αν και ορισμένα παρόμοια οχήματα είχαν καταχωρηθεί προς πώληση για περισσότερα χρήματα.
«Δεν είχα πολυτελές αυτοκίνητο, οπότε δεν με πείραζε. Οι τιμές έπεσαν τόσο πολύ που το αυτοκίνητό μου δεν άξιζε πια πολλά» τόνισε η ιδιοκτήτρια του μεταχειρισμένου Mini Cooper.
Για τον Siu, ο αριθμός των ανθρώπων που τον καλούν καθημερινά για να προσπαθήσουν να του πουλήσουν τα αυτοκίνητά τους έχει σπάσει κάθε ρεκόρ στα 40 χρόνια της επιχείρησής του. «Δεχόμαστε δεκάδες κλήσεις κάθε μέρα. Δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο».
Ο αριθμός των νέων αυτοκινήτων και των αγοραστών για πρώτη φορά που ταξινομήθηκαν φέτος τον Ιανουάριο στο Χονγκ Κονγκ ήταν 2.068, ο χαμηλότερος από τον Αύγουστο του 2020, την πρώτη φορά που καταγράφηκαν δεδομένα, σύμφωνα με το Τμήμα Μεταφορών του Χονγκ Κονγκ.
Η προκύπτουσα πτώση των τιμών έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον υπόλοιπο κόσμο. Οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 41% τον Φεβρουάριο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας των ΗΠΑ.
«Παντού σε όλο τον κόσμο, έχουμε δει αυτή την κατάσταση τα τελευταία δύο χρόνια με και στις τιμές των αυτοκινήτων σημειώνονται τεράστιες ανοδικές πιέσεις λόγω της πανδημίας», δήλωσε η Rebekah Young, οικονομολόγος και εμπειρογνώμονας της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Scotiabank με έδρα τον Καναδά. «Για το Χονγκ Κονγκ, φαίνεται ότι συμβαίνει το αντίθετο. Για όσους θέλουν να φύγουν από το Χονγκ Κονγκ, η επίτευξη μιας καλής συμφωνίας για το αυτοκίνητό τους έχει καταστεί αδύνατη. Το πιο κοντινό που είχαμε ποτέ σε μια κατάσταση όπως αυτή ήταν η επιδημία SARS το 2003, αλλά αυτή τη φορά οι τιμές δεν ανακάμπτουν», είπε ο Siu, ο οποίος έχει επί του παρόντος 150 αυτοκίνητα προς πώληση και περίπου τον ίδιο αριθμό σε απόθεμα. Από την αρχή της χρονιάς, ο Siu αγόρασε ήδη 50% περισσότερα οχήματα από ό,τι είχε τους τελευταίους τρεις μήνες του 2021. «Απλώς επιλέγουμε και επιλέγουμε τις καλύτερες προσφορές και ελπίζουμε ότι τα περιθώρια κέρδους μας μια μέρα θα ανακάμψουν».
Τα κάποτε βραβευμένα μοντέλα πωλούνται τώρα σε προσφορά.
Ένα μεταχειρισμένο Tesla Model X άξιζε κατά μέσο όρο 553.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (66.360 ευρώ) τον Φεβρουάριο, μειωμένο κατά 15% πριν από πέντε μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων του Hong Kong Motor City. Μια BMW M5 του 2012 με 67.000 μίλια στο μετρητή της πουλήθηκε για 248.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (29.760 ευρώ) τον Ιανουάριο, ενώ ένα αυτοκίνητο του ίδιου μοντέλου με παρόμοια χιλιόμετρα είχε τιμή 308.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (36.960 ευρώ) μόλις τρεις μήνες νωρίτερα.
Ο Corbi Cramp, 37 ετών, αποφάσισε να επιστρέψει στην οικογένειά του στη Γαλλία, τερματίζοντας την τριετή παραμονή του στο Χονγκ Κονγκ αφού οι περιορισμοί του Covid έκαναν τη ζωή δύσκολη. Πούλησε τη Mercedes-Benz GLC 250 του νωρίτερα αυτό το μήνα για 182.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (21.840 ευρώ). Είχε αγοράσει το αυτοκίνητο τον Ιούνιο για 260.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (31.200 ευρώ), αλλά συμφώνησε στην πολύ χαμηλότερη τιμή όταν δεν μπορούσε να βρει ιδιώτη αγοραστή.
«Όλοι φεύγουν από το Χονγκ Κονγκ, με αποτέλεσμα κανείς να μην θέλει να αγοράσει αυτοκίνητο. Οι μόνοι άνθρωποι που αγοράζουν αυτοκίνητα στο Χονγκ Κονγκ αυτή τη στιγμή είναι έμποροι αυτοκινήτων», είπε ο ιδρυτής μιας εταιρείας ανάλυσης δεδομένων NFT.