Σε αλλαγή των μετρήσεων εκπομπών CO2 στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα έως τα τέλη του 2020 προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς διαπιστώθηκε πως οι μετρήσεις που έχουν καταχωρηθεί είναι λανθασμένες.
Ειδικότερα η εφαρμογή του νέου τρόπου μέτρησης των εκπομπών CO2 γνωστή ως WLTP εφαρμόστηκε στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου 2021. Ωστόσο σε πάρα πολλά εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εκτελωνίστηκαν στη χώρα μας πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2020 καταγράφηκαν οι μετρήσεις σύμφωνα με το πρότυπο WLTP αντί για το παλαιό πρότυπο NEDC με αποτέλεσμα οι κάτοχοί τους να πληρώνουν αυξημένα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας ή να μην μπορούν να εισέλθουν στον Δακτύλιο καθώς οι νέες μετρήσεις ήταν αυξημένες.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαπίστωσε το λάθος που είχε γίνει και με εγκύκλιο που υπογράφει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος προσδιορίζεται η διόρθωση της λανθασμένης εγγραφής των εκπομπών CO2 στις άδειες κυκλοφορίας των συγκεκριμένων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία έχουν εισέλθει στην Ελλάδα έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020.
Η σχετική εγκύκλιος αναγράφει ότι: «Με το παραπάνω (ε) σχετικό, μας γνωστοποιήθηκε η άρνηση Υπηρεσίας να προβεί στη διόρθωση της αναγραφόμενης τιμής CO2 στην άδεια κυκλοφορίας οχήματος, που ταξινομήθηκε στη χώρα μας το 2020, ως μεταχειρισμένο.
Η τιμή του CO2 είχε μεταφερθεί από την ξένη άδεια κυκλοφορίας κι ήταν με τον κύκλο WLTP (World Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), αντί με το παλαιότερο κύκλο NEDC (New European Driving Cycle), όπως προέκυψε από το πιστοποιητικό συμμόρφωσης (αλλά και από την εκ των υστέρων διόρθωση του πιστοποιητικού εκτελωνισμού.
2 Κατόπιν τούτου θέτουμε, υπ’ όψη σας τα ακόλουθα:
1.Με την (α) και (γ) σχετική εγκύκλιό μας και τη (β) σχετική εγκύκλιο της Υπηρεσίας Πληροφορικής του Υπουργείου μας, ενημερώθηκαν οι Υπηρεσίες Μεταφορών, για το άνοιγμα νέων πεδίων στην εφαρμογή των χειριστών της ταξινόμησης οχημάτων, από την αρχή του 2018, λόγω μέτρησης CO2 με το νέο κύκλο μέτρησης WLTP (σημείο 49.4 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης), επιπρόσθετα των τιμών του ήδη υπάρχοντος κύκλου NEDC, (σημείο 49.1 του πιστοποιητικού συμμόρφωσης). Έτσι, επιπρόσθετα του πεδίου «CO2», που υπήρχε έως τότε και αφορούσε και συγκέντρωνε τις τιμές CO2 κατά NEDC, δημιουργήθηκε το πεδίο «WLTP49.4», που θα αφορούσε και θα συγκέντρωνε τις τιμές CO2 κατά WLTP. Η συμπλήρωση, μάλιστα και των δύο αυτών πεδίων, ήταν υποχρεωτική για τα καινούργια ελαφριά οχήματα (π.χ. επιβατικά), με βάση τις ανάγκες συγκέντρωσης και αποστολής στοιχείων 1ης ταξινόμησης, που απαιτεί η κοινοτική νομοθεσία.
2.Η εφαρμογή των χειριστών της ταξινόμησης κι έκδοσης άδειας κυκλοφορίας, συνέχιζε να συμπληρώνει το πεδίο «V7» της άδειας κυκλοφορίας με την τιμή του πεδίου «CO2» (NEDC), για καινούργια και μεταχειρισμένα οχήματα μέχρι το τέλος του 2020 – μετά από παράκληση των Υπηρεσιών της ΑΑΔΕ που συνέχιζαν να κάνουν αποκλειστική χρήση των τιμών του CO2 κατά NEDC στη φορολόγηση κατά την εισαγωγή και κυκλοφορία των οχημάτων – ενώ από το 2021, ξεκίνησε να «τροφοδοτείται» (το πεδίο «V7») για τα καινούργια οχήματα με τις τιμές CO2 του πεδίου «WLTP49.4». Για τα μεταχειρισμένα οχήματα, που εισήλθαν στη χώρα μας από το 2021 και μετά, θα εξακολουθούσε να λαμβάνεται στο πεδίο «V7» η τιμή του πεδίου «CO2» (NEDC), εφόσον, η 1η τους ταξινόμηση είχε γίνει μέχρι τέλος του 2020, όπως διευκρινίστηκε με τη (δ) σχετική εγκύκλιό μας και μόνο για αυτά με ημερομηνία 1ης ταξινόμησης στο εξωτερικό από 1-1- 2021 το πεδίο «V7» θα λάμβανε την τιμή του πεδίου «WLTP49.4». Επομένως, για τα μεταχειρισμένα οχήματα, που ταξινομήθηκαν για 1η φορά στο εξωτερικό μέχρι 31-12-2020, συνεχίζεται να συμπληρώνεται το πεδίο «CO2», δηλαδή η τιμή CO2 NEDC, η οποία θα τυπώνεται από την εφαρμογή στο πεδίο «V7» της άδειας κυκλοφορίας.
3.Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, για τα μεταχειρισμένα οχήματα, που ταξινομούνται στη χώρα μας με πρώτη ταξινόμηση στο εξωτερικό μέχρι 31-12-2020, στην άδεια κυκλοφορίας των οποίων, αναγράφηκε (λανθασμένα) η τιμή του CO2, σύμφωνα με τον κύκλο WLTP, (είτε επειδή δεν υπήρχε σχετική αναφορά στην ξένη άδεια κυκλοφορίας, ή επειδή δεν προσκομίστηκε πιστοποιητικό συμμόρφωσης, από τον ενδιαφερόμενο), αν ακόμα κι εκ των υστέρων προσκομισθεί στην αρμόδια Υπηρεσία ταξινόμησης πιστοποιητικό συμμόρφωσης, που αποδεικνύει ότι η τιμή CO2 NEDC είναι διαφορετική από την αναγραφόμενη στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, η Υπηρεσία πρέπει να διορθώσει τη σχετική εγγραφή, δεδομένου 3 ότι, η λανθασμένη εγγραφή δύναται να επηρεάσει και τον ετήσιο προσδιορισμό των τελών κυκλοφορίας του.»