Ο τομέας του Leasing και των Ενοικιάσεων δυστυχώς συνεχίζει να υστερεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έναντι των ιδιωτικών νοικοκυριών κυρίως στις μεγάλες αγορές της ΕΕ σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2024 της Dataforce.
Σε ολόκληρη την ΕΕ, το 13,8% όλων των νέων ιδιωτικών ταξινομήσεων ήταν αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ωστόσο για τις εταιρείες, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόνο 12,4%. Αυτό έχει σημαντικό αντίκτυπο στην πρόοδο ολόκληρου του οικοσυστήματος της αυτοκινητοβιομηχανίας (κατασκευαστές αυτοκινήτων, πάροχοι υποδομών χρέωσης κ.λπ.) προς την ηλεκτροκίνηση καθώς το 60% όλων των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ είναι ταξινομημένα από εταιρείες.
Η αργή υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά εταιρικών αυτοκινήτων εξηγείται κυρίως από τις κακές επιδόσεις στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία, τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της ΕΕ.
Στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, η απορρόφηση του BEV στην εταιρική αγορά μειώθηκε το 1ο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ ο τομέας του ιδιωτικού τομέα αυξήθηκε.
Στη Γερμανία, η εταιρική αγορά εξακολουθεί να υστερεί έναντι του ιδιωτικού τομέα. Η τελευταία δέχτηκε μεγαλύτερο πλήγμα λόγω της σταδιακής κατάργησης των επιδοτήσεων αγοράς για ιδιώτες αγοραστές.
Στην Πολωνία η αγορά εταιρικών αυτοκινήτων παρέμεινε στάσιμη σε σύγκριση με το 1ο εξάμηνο του 2023. Οι ιδιωτικές ταξινομήσεις δέχθηκαν μεγάλο χτύπημα (1ο εξάμηνο 2023 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2024).
Το Βέλγιο είναι η μόνη χώρα όπου η αγορά εταιρικών αυτοκινήτων κάνει αυτό που υποτίθεται ότι πρέπει να κάνει, δηλαδή να είναι πράσινος ηγέτης και να οδηγεί τη στροφή προς τα ηλεκτρικά. Κύριος λόγος για αυτό είναι οι δημοσιονομικές αλλαγές που εισήγαγε το Βέλγιο, καταργώντας σταδιακά τις φορολογικές περικοπές για τα εταιρικά αυτοκίνητα ορυκτών καυσίμων.
Στην Ελλάδα αντίθετα το ποσοστό των ηλεκτρικών εταιρικών αυτοκινήτων ανήλθε σε 5,1% ενώ το αντίστοιχο ποσοστό των πωλήσεων λιανικής περιορίστηκε σε 3%. Ωστόσο και στη χώρα μας σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 οι πωλήσεις εταιρικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημειώνουν πτώση 10,5% ενώ αντίθετα οι πωλήσεις ηλεκτρικών ΙΧ στη λιανική σημειώνουν άνοδο 15,3%.
Τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι ένα προνόμιο που δίνουν οι εργοδότες στους υπαλλήλους τους και αμφότεροι λαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις για αυτό. Οι επιχειρήσεις έχουν επίσης τα οικονομικά μέσα να επενδύσουν σε πράσινη τεχνολογία όπως τα EV. Ως εκ τούτου, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι πολύ μπροστά από την ιδιωτική αγορά και να οδηγήσουν τη μετάβαση στην ηλεκτρική.
Τι σημαίνει αυτό για την ατζέντα της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής;
Στις Πολιτικές της Κατευθυντήριες γραμμές, η von der Leyen επιβεβαίωσε ότι η ΕΕ πρέπει και θα παραμείνει στην πορεία της για την επίτευξη των στόχων που ορίζονται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Η μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές και η ηλεκτροδότηση των οδικών μεταφορών είναι βασικό στοιχείο αυτού.
Εξετάζοντας όχι μόνο το μέγεθος της αγοράς εταιρικών αυτοκινήτων αλλά και τις φορολογικές μειώσεις που λαμβάνουν τα εταιρικά αυτοκίνητα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι εταιρείες αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους και οδηγούν στη στροφή προς τις πράσινες μεταφορές. Το γεγονός ότι αυτό δεν συμβαίνει δείχνει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει σαφής αποτυχία της αγοράς. Αυτή δεν είναι μια πρόσφατη εξέλιξη αλλά λαμβάνει χώρα ήδη τα τελευταία τρία χρόνια . Ως εκ τούτου, η παρέμβαση της Κομισιόν δεν είναι μόνο αναγκαία αλλά και δικαιολογημένη.
«Η ΕΕ θα πρέπει να συνεχίσει να ενισχύει τη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων θέτοντας στόχους για τις μεγάλες εταιρείες, τηρώντας τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035 για να δημιουργηθεί σαφήνεια. Είναι σίγουρα εφικτό να ζητήσουμε από τις μεγάλες εταιρείες στην Ευρώπη από το 2030 να μπορούν να αγοράζουν ή να ενοικιάζουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα» , δήλωσε ο Stef Cornelis, διευθυντής στόλου στην T&E.