Η ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών του Λονδίνου (ULEZ) επεκτάθηκε στις 29 Αυγούστου 2023 για να συμπεριλάβει σχεδόν όλο το Μεγάλο Λονδίνο. Γιατί όμως συμβαίνει, ποιος επηρεάζεται, πόσο κοστίζει και πού ακριβώς επιβάλλεται;
Η Ζώνη Εξαιρετικά Χαμηλών Εκπομπών του Λονδίνου (ULEZ) εισήχθη τον Απρίλιο του 2019 σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα στο κεντρικό Λονδίνο μειώνοντας τον αριθμό των παλαιότερων, πιο ρυπογόνων αυτοκινήτων που ταξιδεύουν στην πρωτεύουσα. Η χρέωση είναι 12,50 λίρες (14,62 ευρώ) για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και μικρά vans.
Το ULEZ καταλάμβανε για πρώτη φορά την ίδια μικρή, κεντρική περιοχή με τη ζώνη τελών συμφόρησης του Λονδίνου, αλλά τον Οκτώβριο του 2021 επεκτάθηκε σημαντικά για να συμπεριλάβει όλες τις περιοχές εντός του Βόρειου και του Νότου κυκλικού περιφερειακού.
Από τις 29 Αυγούστου 2023 η περιοχή που καλύπτεται από το ULEZ θα επεκταθεί για να καλύψει σχεδόν όλες τις περιοχές που ζουν εκατομμύρια άνθρωποι σε αυτές.
Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που δεν πληρούν τα πρότυπα εκπομπών Euro 4 και τα diesel που δεν πληρούν τους κανονισμούς Euro 6 υπόκεινται σε ημερήσια χρέωση 12,50 λίρες (14,62 ευρώ) για την οδήγηση στο ULEZ. Αν και οι ακριβείς ημερομηνίες ποικίλλουν, κατά κανόνα τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν πριν από το 2005 και τα ντίζελ που κατασκευάστηκαν πριν από το 2015 υπόκεινται σε χρέωση, η οποία λειτουργεί σε 24ωρη βάση.
Η χρέωση ULEZ συνοδεύεται από τη χρέωση συμφόρησης (CC) – η οποία μείωσε τη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων κατά 39% μεταξύ 2002 και 2014, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Συνέλευσης του Λονδίνου. Ωστόσο, το ULEZ λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 7, 364 ημέρες το χρόνο (με μοναδική εξαίρεση την Ημέρα των Χριστουγέννων) αντί να λειτουργεί από τις 7 π.μ. έως τις 22:00 όπως το τέλος συμφόρησης.
Ο δρόμος προς τη σχεδιαζόμενη επέκταση του ULEZ στα τέλη Αυγούστου είναι κάθε άλλο παρά ομαλή, ωστόσο, με πέντε συμβούλια – Bexley, Bromley, Harrow, Hillingdon και Surrey– να οδηγούν το Transport for London στα δικαστήρια, υποστηρίζοντας ότι ο οργανισμός δεν ακολούθησε τις νόμιμες διαδικασίες όταν αποφάσισε για επέκταση της ζώνης.
Βαρύ το χαράτσι για φορτηγά και vans
Φορτηγά, επαγγελματικά οχήματα άνω των 3,5 τόνων και λεωφορεία άνω των πέντε τόνων δεν χρειάζεται να πληρώσουν το ULEZ. Ωστόσο, πρέπει να πληρώσουν τη χρέωση Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών (LEZ). Το LEZ δεν πρέπει να συγχέεται με το ULEZ, καθώς το LEZ δεν ισχύει για αυτοκίνητα και φορτηγά κάτω των 3,5 τόνων. Το LEZ καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του μεγαλύτερου Λονδίνου και κοστίζει 100 λίρες (116,95 ευρώ) την ημέρα.
Τα πρόστιμα
Εάν το όχημα δεν συμμορφώνεται με τα πρότυπα ULEZ, και κάποιος οδηγός κινηθεί παράνομα τότε επιβάλλονται πολύ υψηλά πρόστιμα. Για αυτοκίνητα, αυτό σημαίνει χρέωση 160 λίρες (187,12 ευρώ) — αν και θα μειωθεί σε 80 λίρες (93,86 ευρώ) εάν καταβληθεί εντός 14 ημερών. Ωστόσο, οι παραβάτες οδηγοί μπορούν να αμφισβητήσουν το πρόστιμο εάν πιστεύουν ότι έχει εκδοθεί λανθασμένα.
Καταστρέφουν τις κάμερες
Η αστυνομία στο Λονδίνο ανακοίνωσε πως έχει καταγράψει εκατοντάδες σαμποτάζ σε κάμερες πριν από την αμφιλεγόμενη επέκταση του φόρου για τα πιο ρυπογόνα οχήματα, η οποία προβλέπεται να ισχύσει από το τέλος του μήνα στη βρετανική πρωτεύουσα.
Σε ανακοίνωσή της, η Μητροπολιτική Αστυνομία διευκρίνισε καταγράφηλαν 288 παραβάσεις που συνδέονται με τις κάμερες ULEZ, κυρίως καταστροφές καλωδίων και κλοπές καμερών. Να τονίσουμε πως ο οργανισμός συγκοινωνιών του Λονδίνου έχει τοποθετήσει 2.750 κάμερες οι οποίες θα καταγράφουν τους παραβάτες οδηγούς.
«Πρόκειται ξεκάθαρα για απαράδεκτες εγκληματικές πράξεις και έχουμε μια ομάδα πρακτόρων που ερευνούν και εντοπίζουν τους υπευθύνους», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Όουεν Ρίτσαρντς της Μητροπολιτικής Αστυνομίας.