Ριζική ανατροπή των στοιχείων που πολύ πιθανόν κάποιος να θεωρούσε φυσιολογικά σχετικά με την κατοχή αυτοκινήτων στην ΕΕ προκαλεί νέα έρευνα της Eurostat!
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat το 2020, υπήρχαν 0,53 επιβατικά αυτοκίνητα ανά κάτοικο στην ΕΕ. Δηλαδή ένα μόλις αυτοκίνητο ανά δύο κατοίκους! Σε περιφερειακό επίπεδο, υπήρχαν σημαντικές διαφορές στην ιδιοκτησία αυτοκινήτων εντός της ΕΕ καθώς εκτός από δύο ακραίες τιμές που καταγράφηκαν στις περιοχές Valle d’Aosta και Mayotte, ο υψηλότερος περιφερειακός συντελεστής καταγράφηκε στην επαρχία του Trento ενώ ο χαμηλότερος καταγράφηκε στην Πελοπόννησο με 186 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους.
Όσον αφορά τα επιβατικά αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, τα ανατολικά κράτη μέλη κατέγραψαν τους χαμηλότερους αριθμούς, ενώ τα δυτικά κράτη μέλη κατέγραψαν υψηλότερα ποσοστά αλλά με ορισμένες έντονες περιφερειακές ανισότητες.
Το 2020, τρία από τα πέντε υψηλότερα ποσοστά μηχανοκίνησης (αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους) καταγράφηκαν στην Ιταλία: Valle d’Aosta (1.787), η αυτόνομη επαρχία του Trento (1.285) και η αυτόνομη επαρχία του Bolzano (871). Τα άλλα δύο καταγράφηκαν στο Flevoland (857) στην Ολλανδία και στη φινλανδική περιοχή των νησιών Åland (840).
Αυτοί οι περιφερειακοί συντελεστές συνδέονται συχνά με την οικονομική κατάσταση, αλλά μπορούν επίσης να επηρεαστούν από συγκεκριμένες περιστάσεις: ο υψηλός συντελεστής αυτοκίνησης στη Valle d’Aosta επηρεάζεται από τους φορολογικούς κανόνες και ο υψηλός συντελεστής στο Flevoland συνδέεται με την τοποθεσία του κοντά σε μια μεγαλύτερη πόλη.
Από την άλλη πλευρά, τα χαμηλότερα ποσοστά αυτοκίνησης αναφέρθηκαν σε δύο γαλλικές περιφέρειες και τρεις ελληνικές: Μαγιότ (72), Πελοπόννησος (186), Γαλλική Γουιάνα (209), Στερεά Ελλάδα (238) και Βόρειο Αιγαίο (261).
Αλλαγή ποσοστών
Η εικόνα είναι αρκετά διαφορετική όταν εξετάσει κανείς τα οχήματα κοινής ωφέλειας (φορτηγά, οδικά τρακτέρ και ειδικά οχήματα εκτός από ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα), όπου δεν παρατηρήθηκαν συστηματικές διαφορές μεταξύ των περιοχών της δυτικής και της ανατολικής Ευρώπης. Το μερίδιο των παραπάνω οχημάτων στον συνολικό αριθμό οδικών οχημάτων σε μια περιοχή εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Μεταξύ αυτών είναι τα περιφερειακά συστήματα μεταφορών και οι υποδομές για διαφορετικούς τρόπους μεταφοράς εμπορευμάτων, όπως αυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομικές γραμμές, χωρητικότητα λιμένων και αεροδρομίων. Σημαντικό ρόλο παίζουν και τα οικονομικά χαρακτηριστικά της περιοχής.
Δώδεκα από τις 15 κορυφαίες περιφέρειες της ΕΕ με τα χαμηλότερα μερίδια οχημάτων κοινής ωφέλειας σε όλους τους τύπους οχημάτων βρίσκονται σε αστικές περιοχές της Γερμανίας (που κυμαίνονται μεταξύ 7,4% και 9,7%). Δεδομένης της έλλειψης στοιχείων για το 2020 για την Ελλάδα (η οποία είχε τα υψηλότερα μερίδια οχημάτων κοινής χρήσης στον συνολικό αριθμό οχημάτων το 2019), τα υψηλότερα μερίδια οχημάτων κοινής ωφέλειας στο συνολικό απόθεμα οχημάτων το 2020 εντοπίστηκαν στην Ισπανία (9 από τα 15 περιφέρειες με τα υψηλότερα ποσοστά), που κυμαίνονται μεταξύ 25,4% (Κανάριοι Νήσοι) και 19,4% (Καταλονία).