Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) κ. Θέμης Κιουρτζής αναλύει τι συμβαίνει στην αγορά των καυσίμων και πόσο έχουν επιβαρυνθεί όταν γεμίζουν τα ρεζερβουάρ τους οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και φορτηγών σε σχέση με πέρυσι.
Παράλληλα ο κ. Κιουρτζής εφιστά την προσοχή των καταναλωτών στα πολύ φθηνά πρατήρια υγρών καυσίμων τα οποία με ένα αδιευκρίνιστο τρόπο πουλάνε τα καύσιμα φθηνότερα από τα θυγατρικά πρατήρια των διυλιστηρίων!
Επίσης ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ ξεκαθαρίζει ότι η παραβατικότητα που είναι το λαθρεμπόριο, η νοθεία και η ηλεκτρονική κλοπή στις αντλίες κάθε χρόνο έχει αυξητική τάση…
Πάντως σήμερα με την τιμή της αμόλυβδης να έχεις ξεπεράσει τα 2 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης τα 1,7 ευρώ σίγουρα το γέμισμα ενός ρεζερβουάρ αποτελεί σοκ για τον ιδιοκτήτη ενός αυτοκινήτου, δίκυκλου και πολύ χειρότερα για τον ιδιοκτήτη ενός φορτηγού ή λεωφορείου!
Τα καύσιμα αποτελούν μια τεράστια πηγή εσόδων για το κράτος καθώς ο ΕΦΚ φέρνει στα δημόσια ταμεία πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως! Πόσοι είναι οι φόροι που πληρώνει ένας καταναλωτής σε ένα γέμισμα ρεζερβουάρ 50 λίτρων βενζίνης και πόσα σε ένα αντίστοιχο ρεζερβουάρ πετρελαίου;
Στις 14/2/2022 η μέση τιμή στην Αθήνα για την αμόλυβδη ήταν ανά λίτρο 1,838 ευρώ και οι φόροι ΕΦΚ και ΦΠΑ είναι 1,05 ευρώ δηλαδή το 57,12% για δε το diesel κίνησης με μέση τιμή ανά λίτρο 1,581 ευρώ οι φόροι είναι 0,70 ευρώ δηλαδή 44,3% της τιμής. Από 14/2/2021 μέχρι σήμερα έχουμε μία αύξηση 28%. Η επιβάρυνση σε ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων βενζίνης είναι 20 ευρώ!
Η άρνηση των κυβερνήσεων να μειώσουν τους ΕΦΚ επειδή δεν θέλει να μειωθούν τα φορολογικά έσοδα δημιουργεί συνειρμικά ερωτήματα, όπως που θα βρει αυτά τα έσοδα όταν επεκταθεί η ηλεκτροκίνηση την οποία μάλιστα επιδοτεί και η οποία θα επιφέρει μείωση των καταναλώσεων στα υγρά φορολογούμενα καύσιμα με συνέπεια μείωση των κρατικών εσόδων. Η σημερινή κυβέρνηση επιδοτεί την ηλεκτροκίνηση προσδοκώντας μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αλλά ταυτόχρονα φορολογεί υπέρμετρα το πετρέλαιο θέρμανσης εξαναγκάζοντας τους καταναλωτές προκειμένου να ζεσταθούν να καίνε ξύλα στο τζάκι τους δημιουργώντας μεγαλύτερη ατμοσφαιρική ρύπανση. Δηλαδή κάτι δεν κολλάει…
Τι συμβαίνει με τα λεωφορεία και τα βαρέα φορτηγά που καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων και πόσος είναι περίπου ο φόρος που πληρώνουν σε κάθε γέμισμα;
Η αύξηση 28% είναι πολύ σημαντική για ένα μεταφορέα Δ.Χ διότι δεν είναι εύκολο να μετακυληστεί το κόστος στον εντολέα του με ότι αυτό σημαίνει για την βιωσιμότητα του και βέβαια για τα Ι.Χ μεγάλα οχήματα των εταιριών το κόστος αυτό θα επιβαρύνει σίγουρα τα προϊόντα. Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ανάγκες επί πλέον κεφαλαίων έχουν και οι πρατηριούχοι δεδομένου ότι μειώθηκε η αγοραστική δύναμη των κεφαλαίων τους κατά 28% γεγονός βέβαια που δεν αναφέρεται πουθενά. Η μείωση των καταναλώσεων, η μείωση του περιθωρίου κέρδους εξαιτίας των παρανομούντων που πουλάνε χωρίς κέρδος και τον αθέμιτο ανταγωνισμό που δέχονται από τους ομίλους οι οικογενειάρχες πρατηριούχοι τους έχουν φέρει σε δεινή θέση.
Πως πιστεύετε ότι μπορεί να αλλάξει η κατάσταση και να μειωθούν οι τιμές στα καύσιμα καθώς ήδη σε κάποια νησιά η τιμή έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ;
Το κράτος από την αυξημένη τιμή των καυσίμων έχει επιπλέον έσοδα από τον ΦΠΑ που φτάνει σε σχέση με πέρυσι 8,5 λεπτά δηλαδή 85 ευρώ στα 1.000 λίτρα και ήδη είναι κατά πολύ αυξημένα τα έσοδα τους από τα προϋπολογισθέντα. Θα ακουγόταν φυσιολογικό να μειωνόταν ο ΕΦΚ που είναι κατά πολύ υψηλότερος από τον μέσο όρο της Ε.Ε. σε μία χώρα με χαμηλά εισοδήματα. Είναι μονόδρομος να θεσπιστούν κανόνες κατά την διάρκεια υπερβολικά αυξημένων τιμών να μειώνεται ο ΕΦΚ έστω και για κάποιο χρονικό διάστημα.
Σημαντικό είναι το ερώτημα είναι πόσο θα διαρκέσει αυτή η κατάσταση δηλαδή είναι κρίση και θα περάσει; Ή είναι ένα νέο ενεργειακό καθεστώς; Να θυμίσουμε ότι με δηλώσεις τους οι Υπουργοί έλεγαν ότι η αποκλιμάκωση των τιμών θα άρχιζε μετά τα Χριστούγεννα…
Τι συμβαίνει με το λαθρεμπόριο καυσίμων και πως μπορούν να προστατευθούν οι καταναλωτές;
Τους καταναλωτές ο μόνος που μπορεί να τους προστατέψει είναι η Κυβέρνηση κάνοντας το αυτονόητο. Το γιατί δεν γίνετε αυτό θα μπορούσαν να αναφερθούν πολλοί λόγοι και μεταξύ αυτών είναι η ανεπάρκεια, η αδιαφορία, ανικανότητα και ενδεχομένως η συμμετοχή κάποιων. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν έχει κλείσει κανένα πρατήριο (έστω από τα ελάχιστα) που συλλαμβάνονται να έχουν υψηλή παραβατικότητα, όπως συνεχίζουν να παραμένουν άγνωστοι οι ιδιοκτήτες τους αν και ο νόμος προβλέπει το κλείσιμο και την δημοσιοποίηση των ονομάτων. Αναρωτιέται κανείς πως θα προστατευτεί ο καταναλωτής που αγόρασε νοθευμένο καύσιμο όταν το πρατήριο συνεχίζει να λειτουργεί σαν να μην συμβαίνει τίποτα; Όταν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εμπορία καυσίμων και μεταξύ αυτών ο Σύνδεσμος Εταιριών χονδρικής εμπορίας δηλαδή οι εταιρίες των οποίων οι μελέτες αναδεικνύουν το μεγάλο μέγεθος της παράνομης διακίνησης τότε δικαίως πολλοί μιλάνε για πολιτικό σκάνδαλο.
Πως μπορούν κάποια πρατήρια να έχουν πολύ χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους αφού τα περιθώρια κέρδους είναι εξαιρετικά χαμηλά;
Η παραβατικότητα που είναι το λαθρεμπόριο, η νοθεία και η ηλεκτρονική κλοπή στις αντλίες κάθε χρόνο έχει αυξητική τάση με γεωμετρική πρόοδο εξαιτίας της ανεπάρκειας της Πολιτείας η οποία δεν κάνει το καθήκον της. Μάλιστα ο περιορισμός της παραβατικότητας θα απόβαινε προς όφελος των κρατικών εσόδων και θα έδινε το δημοσιονομικό περιθώριο να μειωθούν οι ΕΦΚ.
Η περίεργη αυτή στάση των Κυβερνήσεων άνοιξε διάπλατα την πόρτα σε όποιον θέλει να κερδίσει πολλά χρήματα όπως επίσης να ξεπλύνει και μαύρο χρήμα. Μόνο ένας αγράμματος δεν θα καταλάβαινε ότι προϊόντα που πωλούνται με μηδέν κέρδος δεν μπορούν να καταστήσουν τις επιχειρήσεις βιώσιμες. Είναι πάρα πολύ εύκολο να διερευνηθεί το ελάχιστο κόστος απόκτησης των καυσίμων. Οι τιμές των διυλιστηρίων είναι καθημερινά γνωστές και μάλιστα μέσα από ιστοσελίδες των Υπουργείων και έτσι με μία απλή σύγκριση της χονδρικής και της λιανικής μπορεί και ο πλέον αδαής να αντιληφθεί τι συμβαίνει. Πρατήρια ιδιωτών μπορούν και πουλάνε φθηνότερα από τα θυγατρικά πρατήρια των διυλιστηρίων!