Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να αναβληθεί η εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ’ επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης το 2021 «αδειάζοντας» με αυτό τον τρόπο άλλα κυβερνητικά στελέχη που είχαν ανακοινώσει επίσημα τον Σεπτέμβριο του 2020 την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ’ επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης από το 2021.
Ωστόσο η διάψευση του υπουργού Οικονομικών αφορούσε σε δημοσιεύματα του Τύπου τα οποία έκαναν λόγο για αναβολή των τεκμηρίων διαβίωσης μόνο το 2021 εξαιτίας του κορωνοϊού και όχι για την κατάργησή τους που είχε αποκαλύψει το Newsauto.gr.
Ειδικότερα ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA έδωσε διευκρινήσεις για τα νέα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε το ΥΠΟΙΚ ενώ μίλησε και για την πορεία της οικονομίας εν μέσω πανδημίας και πως έχει αλλάξει τα δεδομένα.
Μάλιστα μεταξύ των μέτρων που έχει επηρεάσει ο κορωνοϊός περιλαμβάνεται και η κατάργηση των τεκμήριων διαβίωσης και κατ’ επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης καθώς ο υπουργός Οικονομικών ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Αυτή τη στιγμή με τα δεδομένα που υπάρχουν στην οικονομία δεν υπάρχει τέτοια σκέψη, ούτε το έχουμε εξετάσει ως οικονομικό επιτελείο. Θέλω να είναι πολύ ειλικρινής, ποιες είναι οι δυνατότητες που έχει η ελληνική οικονομία, ποιες είναι οι προτεραιότητες του οικονομικού επιτελείου και πώς δρομολογούμε τα επόμενα βήματα. Προφανώς όλα αξιολογούνται, θα δούμε την κατάσταση ξανά τον επόμενο μήνα στο τρίμηνο, στο εξάμηνο και ούτω καθ΄εξής».
Με αυτό τον τρόπο ο υπουργός Οικονομικών βάζει στο «ψυγείο» τις παλαιότερες εξαγγελίες κυβερνητικών στελεχών σύμφωνα με τις οποίες το 2021 θα ξεκινούσε η σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ’ επέκταση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.
Αν αλλάξουν τα δεδομένα στην οικονομία τότε είναι πολύ πιθανό να ενεργοποιηθεί και πάλι στο σχέδιο κατάργησης των τεκμηρίων διαβίωσης αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.
Μέχρι να συμβεί όμως αυτό οι ιδιοκτήτες οχημάτων και σκαφών είναι αναγκασμένοι να καλύπτουν φορολογικά τα υπέρογκα τεκμήρια διαβίωσης και βέβαια όσοι έχουν οχήματα με κινητήρες άνω των 1.929 κ. εκ. θα πρέπει να καταβάλουν για 10 ολόκληρα χρόνια Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Άλλωστε σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι πάνω από 1,9 εκατ. φορολογούμενοι «παγιδεύτηκαν» στα τεκμήρια διαβίωσης και πλήρωσαν έξτρα φόρο για μεγαλύτερα εισοδήματα περίπου 6,5 δισ. ευρώ!
Αυτά είναι τα τεκμήρια διαβίωσης των ΙΧ
Στα επιβατικά αυτοκίνητα το τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:
* Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 4.000 ευρώ.
* Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.ε., προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.ε., προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΙΧ
Πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας |
||||
Κυβισμός | 2020-2016 | 2015-2011 | >2011 | |
Έως 1.249 | 4000 | 2800 | 2000 | |
1250-1349 | 4600 | 3220 | 2300 | |
1350-1449 | 5200 | 3640 | 2600 | |
1450-1549 | 5800 | 4060 | 2900 | |
1550-1649 | 6400 | 4480 | 3200 | |
1650-1749 | 7000 | 4900 | 3500 | |
1750-1849 | 7600 | 5320 | 3800 | |
1850-1949 | 8200 | 5740 | 4100 | |
1950-2049 | 8800 | 6160 | 4400 | |
2050-2149 | 9700 | 6790 | 4850 | |
2150-2249 | 10600 | 7420 | 5300 | |
2250-2349 | 11500 | 8050 | 5750 | |
2350-2449 | 12400 | 8680 | 6200 | |
2550-2649 | 13300 | 9310 | 6650 | |
2650-2749 | 15100 | 10570 | 7550 | |
2750-2849 | 16000 | 11200 | 8000 | |
2850-2949 | 16900 | 11830 | 8450 | |
2950-3049 | 17800 | 12460 | 8900 | |
3050-3149 | 19000 | 13300 | 9500 | |
3150-3249 | 20200 | 14140 | 10100 | |
3250-3349 | 21400 | 14980 | 10700 | |
3350-3649 | 22600 | 15820 | 11300 | |
3650-3749 | 23800 | 16660 | 11900 | |
3750-3849 | 27400 | 19180 | 13700 | |
3850-3949 | 28600 | 20020 | 14300 | |
3950-4049 | 29800 | 20860 | 14900 | |
4050-4149 | 31000 | 21700 | 15500 | |
4150-4249 | 32200 | 22540 | 16100 | |
4250-4349 | 33400 | 23380 | 16700 | |
4350-4449 | 34600 | 24220 | 17300 | |
4450-4549 | 35800 | 25060 | 17900 | |
4550-4649 | 37000 | 25900 | 18500 | |
4650-4749 | 38200 | 26740 | 19100 |
Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής
Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:
* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.
* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.
Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.
Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.
Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα
Ο φόρος υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης ωστόσο από την στιγμή που θα καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης αυτομάτως καταργείται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.
Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.
Η παλαιότητα των οχημάτων μετρά, και εδώ, από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη
Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.