Χιλιάδες ιδιοκτήτες καινούριων και μη ρυπογόνων αυτοκινήτων είναι πολύ πιθανό να μην μπορούν να εισέρχονται ελεύθερα στον Δακτύλιο από την Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021 καθώς η Κοινή Υπουργική Απόφαση τους «έκοψε» κυριολεκτικά από την λίστα των εξαιρέσεων.
Ειδικότερα σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση που ορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις του νέου Δακτυλίου ξεκαθαρίζεται ότι ελεύθερα θα κινούνται καθημερινά τα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6 και εκπέμπουν κάτω από 120 γραμμάρια CO2.
Ωστόσο παρά τα ρεπορτάζ του Newsauto.gr κανείς δεν σκέφθηκε να εξαιρέσει από το όριο των 120 γρ./CO2 τα εντελώς καινούρια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά την 1η Ιανουαρίου 2021 καθώς οι εκπομπές ρύπων τους έχουν υπολογιστεί με το νέο αυστηρότερο πρότυπο μέτρησης WLTP.
Να υπενθυμίσουμε πως στον προηγούμενο Πράσινο Δακτύλιο το όριο ελεύθερης εισόδου των αυτοκινήτων με πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Ιανουαρίου 2021 ήταν αυξημένο σε σχέση με εκείνο των παλαιότερων αυτοκινήτων στα οποία οι ρύποι υπολογίζονταν με το παλαιότερο πρότυπο NEDC. Δηλαδή στα καινούρια οχήματα το όριο εισόδου είχε ανέλθει στα 175 γρ./CO2 ενώ στα παλαιότερα ήταν τα 140 γρ./CO2.
Τώρα σε όσα καινούρια αυτοκίνητα τα εργοστάσιά τους καταθέτουν πέραν των νέων μετρήσεων WLTP και τις μετρήσεις με το παλαιό σύστημα NEDC μάλλον οι ιδιοκτήτες τους είναι τυχεροί αλλά δυστυχώς αυτό αφορά ελάχιστες εταιρείες. Παράλληλα δημιουργεί και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά καθώς τα περισσότερα εργοστάσια έχουν καταργήσει τις μετρήσεις NEDC από το 2020 στην υπόλοιπη Ευρώπη…
Στο νέο Δακτύλιο δυστυχώς τα οχήματα που οι ρύποι τους υπολογίζονται με το νέο πρότυπο WLTP και κατά συνέπεια έχουν αυξημένους ρύπους το όριο των 120 γρ./CO2 είναι απαγορευτικό για την συντριπτική πλειοψηφία των μοντέλων με αποτέλεσμα τα περισσότερα καινούρια αυτοκίνητα να μην μπορούν να κινηθούν καθημερινά εντός του κέντρου της πόλης αλλά να κινούνται υπό το καθεστώς των μονών – ζυγών που αφορά και τα παλαιά οχήματα.
Επίσης από τα περίπου 85.000 καινούρια αυτοκίνητα που έχουν διατεθεί από την 1η Ιανουαρίου 2021 και έπειτα δυστυχώς σχεδόν το 50% ανήκει σε εταιρείες ενοικιάσεων και χρονομίσθωσης οπότε οι επιχειρήσεις που τα εκμισθώνουν θα αναγκαστούν να αλλάξουν οχήματα με άλλα που θα επιτρέπεται να κινούνται εντός του Δακτυλίου τα οποία όμως δεν υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα και θα πρέπει να περιμένουν αρκετούς μήνες για να έρθουν στην Ελλάδα. Μέχρι εκείνη τη στιγμή αναγκαστικά οι οδηγοί τους θα πρέπει να κινούνται υπό το καθεστώς των μονών – ζυγών.
Πέραν των παραπάνω ο νέος Δακτύλιος μπορεί να μην εξαιρεί κανένα ιδιοκτήτη οχήματος από την κίνησή του εντός της πόλης αλλά «τιμωρεί» κυριολεκτικά τους χιλιάδες ιδιοκτήτες καινούριων αυτοκινήτων που τα απέκτησαν από τις αρχές του 2021.
Μπορεί ο νέος Δακτύλιος να μην ορίζει τον τρόπο μέτρησης των εκπομπών CO2, δηλαδή αν οι μετρήσεις έχουν υπολογιστεί με το NEDC ή το WLTP αλλά σίγουρα ο δεύτερος και αυστηρότερος τρόπος μέτρησης αυξάνει κατά πολύ τις μέσες εκπομπές CO2.
Επίσης θα είναι μεγάλη αδικία για έναν ιδιοκτήτη που απέκτησε ένα καινούριο αυτοκίνητο τον Ιανουάριο του 2021 να μην μπορεί να εισέλθει ελεύθερα στον Δακτύλιο από τις 25 Οκτωβρίου ενώ κάποιος άλλος κάτοχος ενός ίδιου οχήματος που το απέκτησε τον Δεκέμβριο του 2020 να εισέρχεται καθημερινά εντός του νέου Δακτυλίου.
Επίσης ο ιδιοκτήτης του οχήματος που κυριολεκτικά διαθέτει ότι καλύτερο από πλευράς προστασίας του περιβάλλοντος δεν είναι δυνατόν να ανήκει στην ίδια κατηγορία οχημάτων που περιλαμβάνει τα μη καταλυτικά αυτοκίνητα ή τα καταλυτικά οχήματα πρώτης η δεύτερης γενιάς που πραγματικά ρυπαίνουν χωρίς κανένα όριο…
Σε ισχύ ο νέος Δακτύλιος
Ο νέος Δακτύλιος ξεκινά να ισχύει από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου με τα ηλεκτρικά, τα υβριδικά, plug-in υβριδικά αλλά και τα οχήματα με εργοστασιακά συστήματα υγραερίου ή φυσικού αερίου να εισέρχονται καθημερινά ελεύθερα μέσα στο κέντρο της πόλης.
Επίσης οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro6 με εκπομπές έως 120 γραμμάρια CO2 / χλμ. θα μπορούν επίσης να κινούνται ελεύθερα στον Δακτύλιο καθημερινά.
Όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα μπορούν να εισέρχονται στο Δακτύλιο υπό το καθεστώς των μονών – ζυγών ανάλογα με τον τελευταίο αριθμό της πινακίδας κυκλοφορίας τους.
Όσον αφορά στα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2021, όπως αποκάλυψε το Newsauto.gr, αν το εργοστάσιο παραγωγής έχει καταθέσει την μέτρηση των εκπομπών CO2 με το νέο πρότυπο WLTP αλλά και με το παλαιό πρότυπο NEDC τότε οι ιδιοκτήτες τους μάλλον είναι τυχεροί καθώς το σύστημα θα αναγνωρίζει την χαμηλότερη τιμή των ρύπων, δηλαδή τη μέτρηση με το σύστημα NEDC, οπότε και είναι πολύ πιθανό να εισέρχονται ελεύθερα στον Δακτύλιο αν φυσικά εκπέμπουν κάτω από τα 120 γρ./ CO2.
Το ειδικό σήμα για την ελεύθερη κυκλοφορία
Το Ειδικό Σήμα Κυκλοφορίας Οχήματος στο Δακτύλιο για τα «καθαρά» ΙΧ θα εκδίδεται (είτε σε ηλεκτρονική μορφή, είτε σε έντυπη) μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης στο https://daktylios.gov.gr.
Για τη χορήγηση του ειδικού σήματος απαιτείται πρόσβαση του αιτούντος/χρήστη στην ηλεκτρονική εφαρμογή και προηγούμενη αυθεντικοποίησή του με τη χρήση των κωδικών Τaxisnet.
Η ηλεκτρονική αίτηση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης. Η χρήση της εφαρμογής επιτρέπεται μόνον από πιστοποιημένους χρήστες, γεγονός που διασφαλίζεται από την εισαγωγή του αριθμού Αναγνώρισης (αριθμός πινακίδων κυκλοφορίας) του οχήματος και του αριθμού φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του κύριου ή/και κατόχου του οχήματος.
Παράλληλα, θα λειτουργεί ο λογαριασμός email daktylios@yme.gov.gr στο οποίο οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν τα ερωτήματά τους.
Τι ισχύει για τους μόνιμους κατοίκους
Εξαιρούνται του δακτυλίου τα αυτοκίνητα μονίμων κατοίκων της περιοχής που περικλείεται από τα όρια του δακτυλίου. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να εφοδιαστούν με ειδική κάρτα εισόδου-εξόδου.
Η ειδική κάρτα χορηγείται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων. Τα αυτοκίνητα αυτά για την έξοδό τους από τον δακτύλιο και την είσοδό τους σε αυτόν, θα κινούνται μόνο μέσα σε προκαθορισμένη ζώνη του δακτυλίου, αναλόγως του τόπου κατοικίας του κατόχου, χρησιμοποιώντας τη συντομότερη διαδρομή από και προς την κατοικία του ιδιοκτήτη.
Οι ειδικές αυτές κάρτες θα αναγράφουν τη συγκεκριμένη ζώνη κυκλοφορίας που αντιστοιχούν καθώς επίσης και το ονοματεπώνυμο, τη διεύθυνση κατοικίας του κατόχου, και τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.
Οι ειδικές κάρτες θα χορηγούνται είτε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ψηφιακών υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων https://eservices.cityofathens.gr/ είτε στα γραφεία της Δημοτικής Αστυνομίας (Αγίου Κωνσταντίνου 14) κατόπιν ραντεβού.
Ειδικές κατηγορίες που εξαιρούνται του δακτυλίου
Αυτοκίνητα Κρατικών Υπηρεσιών, Ο.Τ.Α, Οργανισμών ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας με ειδικούς αριθμούς κυκλοφορίας ή με εμφανή σήματα των Υπηρεσιών αυτών.
Το αυτοκίνητο του επικεφαλής κάθε ξένης αποστολής, καθώς και τα αυτοκίνητα των Προξένων, εφ’ όσον αυτοί εκπροσωπούν τη χώρα τους στην Ελλάδα.
Αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες Ελλήνων του εξωτερικού και ξένων επισκεπτών της χώρας για τις πρώτες σαράντα (40) ημέρες της παραμονής τους στην Ελλάδα. Η υπαγωγή των εν λόγω αυτοκινήτων στις ρυθμίσεις γίνεται με βάση το τελευταίο αριθμητικό ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους.
Αυτοκίνητα μισθωμένα από ξένους επισκέπτες της χώρας και Έλληνες μόνιμους κατοίκους του εξωτερικού για το ίδιο χρονικό διάστημα, τα οποία δύνανται να μεταφέρονται με μέριμνα της επιχείρησης στον τόπο παράδοσης ή παραλαβής (αεροδρόμια, λιμάνια, ξενοδοχεία κ.λπ.) υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει στο αυτοκίνητο αντίγραφο του αντίστοιχου μισθωτηρίου συμβολαίου.
Αυτοκίνητα ιατρών, τα οποία φέρουν το ειδικό σήμα του οικείου Ιατρικού Συλλόγου με μόνο επιβάτη τον ίδιο, όπως θα αποδεικνύεται από την ιατρική ταυτότητα, για εξυπηρέτηση επειγόντων περιστατικών.
Αυτοκίνητα αναπήρων πολέμου, τα οποία φέρουν ειδικές κρατικές πινακίδες κυκλοφορίας, εφ’ όσον οδηγούνται από τους ίδιους τους ανάπηρους ή τους μεταφέρουν.
Επιβατηγά αυτοκίνητα, τα οποία είναι ειδικά διασκευασμένα ή αυτόματα για τη μεταφορά πολιτικών αναπήρων εφ’ όσον οδηγούνται από τους ίδιους τους ανάπηρους ή τους μεταφέρουν, με την προϋπόθεση ότι ο ανάπηρος θα είναι εφοδιασμένος με σχετική βεβαίωση των αρμόδιων Διευθύνσεων των Ο.Τ.Α. της χώρας, στην οποία θα αναφέρεται ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.
Αυτοκίνητα που μεταφέρουν ασθενείς που χρειάζονται συχνή θεραπεία (όπως νεφροπαθείς, καρκινοπαθείς, άτομα με πολιομυελίτιδα ή άτομα με αναπηρία), εφ’ όσον μεταφέρουν τα ανωτέρω άτομα, με την προϋπόθεση ότι οι ασθενείς θα έχουν εφοδιαστεί με σχετική βεβαίωση των αρμοδίων Διευθύνσεων των Περιφερειών της χώρας. Η βεβαίωση θα χορηγείται στους ενδιαφερόμενους από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Κοινωνικής Πρόνοιας των Περιφερειών, κατόπιν ανάλογης βεβαίωσης του Νοσηλευτικού Ιδρύματος στο οποίο υποβάλλεται σε θεραπεία ο ασθενής και όπου θα αναγράφεται η διάρκεια και η συχνότητα της απαιτούμενης θεραπείας, και ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.
Αυτοκίνητα μεταφοράς φαρμάκων, ή αγγειοκαρδιοχειρουργικών υλικών, ή υλικών οστεοσυνθέσεως, ή ανταλλακτικών τεχνητών νεφρών, ή βιολογικών υγρών ασθενών, με μόνιμα εμφανή σήματα της επιχείρησης και εφ’ όσον μεταφέρουν τα πιο πάνω υλικά. Η παραπάνω χρήση πρέπει να αποδεικνύεται από σχετική ένδειξη στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
Τα Ταξί κινούνται ελεύθερα στο δακτύλιο
Τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) άνω των 2.200 χιλιάδων χιλιογράμμων,
Φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης (με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιάδων χιλιογράμμων), εφ’ όσον μεταφέρουν τρόφιμα ή ποτά, είδη για νοσοκομεία ή κάνουν διανομή τύπου.
Φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιάδων χιλιόγραμμων, των οποίων οι ιδιοκτήτες κατέχουν άδεια πωλητή υπαίθριου εμπορίου (περιλαμβάνονται όσοι δραστηριοποιούνται στο στάσιμο και στο πλανόδιο εμπόριο) σε περιοχές εντός του δακτυλίου.
Η άδεια επαγγελματία πωλητή, αποτελεί συνοδευτικό έγγραφο μεταφοράς, βάσει του οποίου αποδεικνύεται η περιοχή άσκησης εμπορίου. Η ανωτέρω άδεια θα βρίσκεται επί του οχήματος, θεωρημένη και σε ισχύ και θα επιδεικνύεται σε περίπτωση καθ΄ οδόν ελέγχου.
Αν το όχημα σας δεν ανήκει σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες και δικαιούστε κάποια από τις λοιπές άδειες κυκλοφορίας στο δακτύλιο, μπορείτε να την αιτηθείτε στην Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής.
Σε ισχύ οι παλαιές άδειες Δακτυλίου
Μπορεί ο νέος Δακτύλιος να τίθεται σε ισχύ από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021 μέχρι και την Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022 ωστόσο οι κάτοχοι των ειδικών αδειών που είχαν χορηγηθεί από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για το διάστημα 2019-2020 σύμφωνα με την ΕΛΑΣ εξακολουθούν να ισχύουν έως την Παρασκευή 26-11-2021. Οπότε όλοι οι κάτοχοι των παλαιών ειδικών αδειών έχουν το χρονικό περιθώριο του ενός μήνα να καταθέσουν στις αρμόδιες υπηρεσίες τα απαραίτητα έγγραφα ώστε να ανανεωθεί η άδειά τους.
Τα όρια του Μικρού Δακτυλίου ορίζονται από τις παρακάτω οδούς και λεωφόρους:
Λ. Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Λ. Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Λ. Ανδρ. Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Λ. Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλ. Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Λ. Αλεξάνδρας.
Οι ημέρες και ώρες ισχύος όλων των ως άνω περιοριστικών μέτρων, είναι οι εξής:
Δευτέρα έως Πέμπτη, ώρες 07.00΄ έως 20.00΄,
Παρασκευή, ώρες 07.00΄ έως 15.00΄.
Τα Σάββατα, τις Κυριακές, τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα μέτρα δεν ισχύουν.
Οι παραβάτες των περιοριστικών αυτών μέτρων, τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 παρ. 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Διοικητικό πρόστιμο 100,00 €), ως τροποποιήθηκε και ισχύει σε συνδυασμό με το άρθρο 31 του ν. 3904/2010 (Α΄218).