Αυξήσεις στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων, φορτηγών και δίκυκλων έχουν ξεκινήσει ήδη να εφαρμόζουν αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες εξαιτίας της αύξησης της κίνησης των οχημάτων, του πληθωρισμού αλλά και της ανόδου των τιμών τόσο στις αξίες των αυτοκινήτων όσο και των ανταλλακτικών.
Ο εκπρόσωπος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) και αντιπρόεδρος της ασφαλιστικής εταιρείας Μινέττα κ. Κωνσταντίνος Μπερτσιάς μιλώντας στην ΕΡΤ έκανε λόγο για «αυξήσεις – μονόδρομο» επισημαίνοντας ότι οι συνθήκες έχουν αλλάξει σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας, όταν τα αυτοκίνητα ήταν παροπλισμένα λόγω των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας.
«Καταγράφουμε μεγάλη αύξηση στο κόστος αποζημιώσεων όπως και στις κλοπές είπε ενώ συμπλήρωσε ότι τα δυο προηγούμενα χρόνια στην περίοδο της πανδημίας οι ασφαλιστικές είχαν δώσει εκπτώσεις λόγω ακινησίας των οχημάτων. Η κινητικότητα επανήλθε και επομένως οι εκπτώσεις και οι προσφορές λόγω ακινησίας καταργήθηκαν. Ο μέσος όρος των αυξήσεων από τις αρχές του έτους που έχουν ξεκινήσει να κάνουν οι ασφαλιστικές είναι της τάξης του 5-6%.»
Πάντως ο κ. Μπερτσιάς πρόσθεσε ότι από το 2013 τα ασφάλιστρα έχουν μειωθεί περίπου 50%, αλλά πλέον το κόστος αποκατάστασης των ζημιών έχει αυξηθεί ενώ υπογράμμισε ότι επίσης έχει αυξηθεί τελευταία και ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων και μάλιστα θανατηφόρων.
Παράλληλα η άνοδος των τιμών στα καινούρια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχει επηρεάσει και το κόστος στα ασφαλιστικά συμβόλαια που περιλαμβάνουν και καλύψεις όπως ολική ή μερική κλοπή, καταστροφή από φυσικά φαινόμενα, μικτή, καθώς το ύψος των αποζημιώσεων έχει αυξηθεί σημαντικά λόγω της ανόδου της αξίας των οχημάτων.
Από την άλλη μεριά η άνοδος των τιμών στα ανταλλακτικά έχει επηρεάσει αρνητικά και τις επισκευές των οχημάτων. Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρουμε πως μια μικρή επισκευή ζημιάς κόστους περίπου 200 ευρώ σήμερα κοστίζει τουλάχιστον 320 ευρώ!
Ο μεγάλος κίνδυνος
Στην Ελλάδα τα ανασφάλιστα οχήματα σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς ξεπερνούν τις 650.000 μονάδες και ειδικά σε περιόδους κρίσεων ο παραπάνω αριθμός συνεχώς αυξάνεται. Μια αύξηση στο κόστος των ασφαλιστηρίων συμβολαίων είναι πιθανό να οδηγήσει σε μια νέα «έκρηξη» ανόδου των ανασφάλιστων οχημάτων με ανυπολόγιστες συνέπειες για την οδική ασφάλεια αλλά και την οικονομία. Ας μην ξεχνάμε ότι αν εμπλακεί σε ατύχημα ανασφάλιστο όχημα ο άλλος οδηγός θα αποζημιωθεί από την ασφαλιστική του εταιρεία και στη συνέχεια εκείνη θα «κυνηγήσει» νομικά τον κάτοχο του ανασφάλιστου οχήματος και τελικά το ποσό που θα εισπράξει θα είναι πολλαπλάσιο της αποζημίωσης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στο Newsauto.gr στελέχη από τον ασφαλιστικό κλάδο: «Πολλοί ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων που έχουν εμπλακεί σε τροχαία ατυχήματα έχουν χάσει ακόμη και στα σπίτια τους επειδή δεν ήθελαν να πληρώσουν τα 180 ή 240 ευρώ για ένα ετήσιο ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το όχημά τους. Μόνο αν επιτέλους το κράτος πραγματοποιήσει τη διασταύρωση των στοιχείων και επιβάλλει τα πρόστιμα στους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων θα σταματήσει επιτέλους αυτή η μάστιγα και όσα οχήματα κινούνται στο δρόμο θα είναι ασφαλισμένα.»
Αυξήσεις σε όλη της Ευρώπη
Αντιμέτωποι με σημαντικές αυξήσεις στα ασφαλιστήρια συμβόλαια βρίσκονται όμως και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι οδηγοί. Μια νέα έκθεση της Insurance Europe αποκαλύπτει αυξανόμενες πιέσεις στις ασφαλιστικές εταιρείες να αυξήσουν τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων, καθώς έχει αυξηθεί ο όγκος της κυκλοφορίας των οχημάτων, με αποτέλεσμα η κινητικότητα να επιστρέφει στα προ πανδημίας επίπεδα στην Ευρώπη.
Η Insurance Europe στην έκθεσή της επίσης ανέφερε αύξηση στη συχνότητα αιτήσεων αποζημιώσεων το 2021 σε σύγκριση με το 2020, όταν οι περισσότεροι εργαζόμενοι έμειναν στα σπίτια τους και δούλευαν απομακρυσμένα. Φυσικά οι συχνότητες αποζημιώσεων εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από τα προ-πανδημικά επίπεδα, αλλά το κόστος διευθέτησης αποζημιώσεων είναι ιδιαίτερα αυξημένο, λόγω του πληθωρισμού και της αύξησης της τιμής των ανταλλακτικών.
Επίσης η Ένωση Βρετανών Ασφαλιστών (ABI) έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η συνεχιζόμενη παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών και ανταλλακτικών αυξάνει τους χρόνους επισκευής οχημάτων, γεγονός που αυξάνει παράλληλα και το κόστος των οχημάτων αντικατάστασης. Επίσης, επισήμανε ότι οι επισκευές γίνονται επίσης πιο ακριβές, με τον πληθωρισμό να επηρεάζει την τιμή των πρώτων υλών, όπως το χρώμα.