Η βιομηχανία logistics προειδοποιεί για ελλείψεις οδηγών εδώ και πολλά χρόνια, αλλά ο συνδυασμός κορωνοϊού, Brexit και τα συνεχιζόμενα διαρθρωτικά ζητήματα που περιορίζουν την προσφορά οδηγών έχει οδηγήσει τις μεταφορικές εταιρείες σε ένα εξαιρετικά επικίνδυνο σημείο κρίσης.
Μόνο στη Βρετανία σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία έρευνας του Transport Intelligence εκτιμάται ότι λείπουν 76.000 οδηγοί φορτηγών!
Πρόσφατα η αλυσίδα εστιατορίου Nandos έμεινε από κοτόπουλα στο Ηνωμένο Βασίλειο και τώρα τα McDonald’s δεν μπορούν να σερβίρουν milkshakes σε όλη τη χώρα, εξαιτίας της έλλειψης των οδηγών φορτηγών. Παράλληλα έκλεισαν ορισμένα πρατήρια καυσίμων ενώ τα σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου δυσκολεύονται να διατηρήσουν όλα τα προϊόντα στα ράφια λόγω της έλλειψης οδηγών.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Transport Intelligence εκτιμάται ότι σε ολόκληρη την Ευρώπη λείπουν 400.000 οδηγοί φορτηγών!
Οι ευρωπαϊκές χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο είναι η Πολωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία. Το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση, καθώς όχι μόνο αντιμετωπίζει το Brexit, αλλά είδε επίσης πολλούς Ευρωπαίους εργαζομένους να αποχωρούν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι φόβοι για τα lockdown αυξήθηκαν.
Πολωνία: Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ti, η έλλειψη στην Πολωνία το 2020 είναι περίπου 124.000 οδηγοί. Σύμφωνα με την IRU, η Πολωνία είναι μια από τις ευρωπαϊκές χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο και η έλλειψη οδηγών το 2020 ανέρχεται σε περίπου 37%.
Βρετανία: Το έλλειμμα οδηγών φορτηγών το 2020 υπολογίζεται σε 60.000-76.000. Η RHA εκτιμά ότι επί του παρόντος υπάρχει έλλειμμα περίπου 60.000 μεταφορέων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα με στοιχεία από την Έρευνα Εργατικού Δυναμικού δεύτερου τριμήνου για το 2020, το υπολογιζόμενο έλλειμμα είναι ακόμη υψηλότερο από τις εκτιμήσεις της RHA και ανέρχεται σε περίπου 76.000 οδηγούς.
Γερμανία: Από 45.000 έως 60.000 οδηγοί φορτηγών «λείπουν» το 2020 μόνο στη γερμανική αγορά, σύμφωνα με τα DSLV και BGL, και αυτός ο αριθμός αυξάνεται. Η IRU προβλέπει ένα χάσμα 185.000 οδηγών μέχρι το 2027 στη Γερμανία.
Γαλλία: Το 2019 αναφέρθηκε από πολλά ειδησεογραφικά μέσα ότι η Γαλλία αντιμετωπίζει έλλειψη περίπου 43.000 οδηγών.
Ισπανία: Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ti, το έλλειμμα οδηγών φορτηγών στην Ισπανία ήταν 15.340 το 2020.
Ιταλία: Το έλλειμμα στην Ιταλία το 2019 υπολογίστηκε σε περίπου 15.000 οδηγούς σύμφωνα με διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένης της εθνικής εφημερίδας Corriere della Sera.
Δανία, Νορβηγία και Σουηδία: Τα στοιχεία για τις Σκανδιναβικές χώρες δεν είναι τόσο υψηλά, αλλά η έλλειψη οδηγών έχει εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη. Τα στοιχεία για την έλλειψη από το 2017 για τη Σουηδία, τη Δανία και τη Νορβηγία είναι 5.000, 2.500 και 3.000 αντίστοιχα.
Λευκορωσία: Το 2019, υπολογίστηκε ότι υπάρχει έλλειψη 4.500 οδηγών στη Λευκορωσία.
Ουκρανία: Το έλλειμμα οδηγών στην Ουκρανία το 2019 κυμάνθηκε από 12.000 έως 120.000 ανάλογα με την περιοχή.
Οι ελλείψεις οδηγών επηρεάζουν την παγκόσμια αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών εδώ και περίπου 15 χρόνια. Το ζήτημα έρχεται καθώς ο αριθμός των οδηγών φορτηγών συρρικνώνεται, αλλά η ζήτηση για μεταφορές αυξάνεται. Η πανδημία του κορωνοϊού έχει επιδεινώσει περαιτέρω το ήδη ανησυχητικό ζήτημα της έλλειψης των οδηγών, καθώς οι νέοι οδηγοί δεν μπόρεσαν να εκπαιδευτούν και να αποκτήσουν το επαγγελματικό δίπλωμά τους ενώ οι περιορισμοί που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός κάνουν τη δουλειά ακόμα λιγότερο ελκυστική.
Ακόμη και πριν την πανδημία η έλλειψη οδηγών αποτέλεσε σοβαρή αιτία ανησυχίας στον κλάδο των οδικών μεταφορών καθώς βρισκόταν στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, με πολλά από τα υποκείμενα ζητήματα να αποτελούν μακροπρόθεσμες προκλήσεις. Παράγοντες όπως η γήρανση του εργατικού δυναμικού και ο ανεπαρκής αριθμός νέων προσλήψεων, λόγω των συνθηκών εργασίας και των προβλημάτων εικόνας του επαγγέλματος, ταλανίζουν τον κλάδο εδώ και πολλά χρόνια.
Στην τελευταία έρευνα του Ti για τις Ευρωπαϊκές Ελλείψεις Οδηγών αξιολογεί την κλίμακα της κρίσης σε όλη την Ευρώπη και εξετάζει τις πολιτικές, τις στρατηγικές και τις τεχνολογίες που προτείνονται και εφαρμόζονται από τις ρυθμιστικές αρχές και τις εταιρείες οδικών εμπορευματικών μεταφορών για να συμβάλουν στην άμβλυνση της κρίσης.