- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Για λίγους θα είναι τα αυτοκίνητα σε περίπου μια δεκαετία καθώς ο στόχος που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για το 2030 για τις εκπομπές ρύπων είναι τόσο χαμηλός με αποτέλεσμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να τον πετύχουν θα πρέπει να δαπανήσουν δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία βέβαια θα μετακυλιστούν στις τιμές λιανικής.
Πέραν όμως της αύξησης των τιμών κατά τουλάχιστον 3.500 ευρώ για τα πολύ φθηνά μοντέλα αναμένεται «Αρμαγεδών» στον κλάδο καθώς η ηλεκτροκίνηση θα επιφέρει λουκέτο στα εργοστάσια κινητήρων εσωτερικής καύσης, απολύσεις, λουκέτα σε εργοστάσια παραγωγής ανταλλακτικών, κλείσιμο των παραδοσιακών συνεργείων και ηλεκτρολογίων μέχρι και των φανοποιείων!
Μιλάμε για ένα εντελώς διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο που δεν θα μπορούν να «απολαύσουν» τα φτωχά νοικοκυριά κατά τα πρώτα χρόνια εφαρμογής τους.
Βέβαια σε όλα τα παραπάνω σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η Κίνα η οποία αναμένει υπομονετικά την σειρά της ώστε να πρωταγωνιστήσει στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου VW κ. Herbert Diess δήλωσε ότι η ο γερμανικός όμιλος θα μπορέσει να συμμορφωθεί με τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της ΕΕ που υπολογίζονται σε περίπου 60 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο μέχρι το 2030, ενισχύοντας τις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων της σε 45 έως 50% του συνολικού όγκου του ομίλου. Ωστόσο προειδοποίησε: «Δεν είμαι σίγουρος πόσοι πελάτες θα μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά».
Οι αγοραστές αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας θα είναι σε θέση να αντέξουν οικονομικά τα πιο ακριβά ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά διευθύνων σύμβουλος του ομίλου VW δεν είναι σίγουρος για μια ευρύτερη πελατειακή βάση…
Ως παραδείγματα, ο Diess ανέφερε ότι η τιμή λιανικής πώλησης ενός VW Up που θα μπορούσε να αυξήσει την τιμή κατά περίπου 3.500 ευρώ σε 14.500 ευρώ για να συμμορφωθεί με τον στόχο εκπομπών του 2030. Η τιμή για το μικρό μοντέλο Polo θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 4.000 ευρώ, είπε.
«Δεν είμαι σίγουρος πόσοι πελάτες θα μπορούσαν ακόμα να αγοράσουν ακόμη και τα πιο φθηνά μοντέλα του group», δήλωσε ο Diess.
Μια άλλη αρνητική επίδραση της ηλεκτροκίνησης έχει να κάνει με τις θέσεις εργασίας.
Εάν περίπου το ήμισυ των πωλήσεων οχημάτων μιας αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τότε η εταιρεία θα πρέπει να μειώσει κατά 50% τον αριθμό των εγκαταστάσεων που κατασκευάζουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Αυτό θα οδηγήσει στην αναδιάρθρωση της παραγωγής όλων π των αυτοκινητοβιομηχανιών και είναι πολύ μακρυά από αυτό που έχουν ξεκινήσει να συζητούν με τα εργατικά συνδικάτα τα στελέχη των ομίλων.
Από την άλλη μεριά δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα «κίτρινα γιλέκα» της Γαλλίας τα οποία προκάλεσαν αύξηση της τιμής του diesel κατά 0,10 ευρώ.
Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς το 2030 αναμένεται «Αρμαγεδών» στις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και στους κλάδους που τις πλαισιώνουν με αποτέλεσμα να καταγραφούν κοσμογονικές αλλαγές τόσο σε επίπεδο μοντέλων όσο και σε επίπεδο παροχών και υπηρεσιών.
Στην Ελλάδα βέβαια ίσως να αργήσουμε να καταλάβουμε τις αλλαγές αλλά το μόνο σίγουρο είναι πως το κόστος χρήσης των παλιών αυτοκινήτων θα είναι πραγματικά ασύμφορο…