Το κόστος για την υγεία από την ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλείται από τις οδικές μεταφορές στην Ευρώπη έχει υπολογιστεί σε 67 έως 80 δις ευρώ ετησίως από μια μελέτη για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Δημόσια Υγεία.
Ειδικά στην ΕΕ, σχεδόν 380.000 πρόωροι θάνατοι μπορούν να αποδοθούν κάθε χρόνο στην ατμοσφαιρική ρύπανση η οποία μειώνει επίσης τις γεωργικές αποδόσεις, προκαλεί μη αναστρέψιμες βλάβες στα οικοσυστήματα και απώλεια της βιοποικιλότητας καθώς και υποβάθμιση ιστορικών κτιρίων και μνημείων.
Αργή η πρόοδος
Η τρέχουσα πολιτική της Ευρώπης για την ποιότητα του αέρα ήταν ο κύριος μοχλός για βελτιώσεις σε όλες τις δραστηριότητες μας, αλλά η πρόοδος ήταν πολύ αργή. Αυτό συμβαίνει επειδή τα όρια εκπομπών εξακολουθούν να μην τηρούνται με συνέπεια στην πραγματική ζωή και πολλοί επιβλαβείς ρύποι παραμένουν ανεξέλεγκτοι.
Επιπλέον, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) ανακοίνωσε ότι δεν υπάρχουν ασφαλή επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης και νέα στοιχεία δείχνουν ότι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι μπορεί να βλάψουν κάθε όργανο του ανθρώπινου σώματος, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο απαραίτητη την αυστηρότερη νομοθεσία.
Προτεραιότητα στην τεχνολογία μηδενικών εκπομπών
Αν και τα πιο πρόσφατα πρότυπα Euro 6d-temp/6d μείωσαν κάπως τις εκπομπές από τα νέα αυτοκίνητα, η πρόοδος ήταν περιορισμένη. Τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης –diesel, βενζίνη, υγραέριο ή φυσικό αέριο– δεν μπορούν ποτέ να είναι καθαρά όταν λαμβάνονται υπόψη όλοι οι ρύποι ή οι συνθήκες οδήγησης. Τα στελέχη της ΕΕ τονίζουν ότι είναι καιρός να δοθεί προτεραιότητα στη δημόσια υγεία, το περιβάλλον και την τεχνολογία μηδενικών εκπομπών.
Για το μελλοντικό πρότυπο Euro 7/VII, η ΕΕ πρέπει να θέσει όρια εκπομπών οχημάτων στο χαμηλότερο επίπεδο παγκοσμίως και να καθορίσει έναν σαφή οδικό χάρτη για τη μηδενική ρύπανση.
Άλλωστε μετά το σκάνδαλο Dieselgate, η ΕΕ αναθεώρησε τον τρόπο με τον οποίο δοκιμάζονται τα αυτοκίνητα και έχει προβεί σε μια συνολική αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο ελέγχονται και εγκρίνονται τα αυτοκίνητα.
Επίσης οι κανόνες για τα φορτηγά είχαν ήδη αυστηροποιηθεί στο παρελθόν. Αντλώντας διδάγματα από τη συστηματική εξαπάτηση στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχουν γίνει οι ακόλουθες αλλαγές που περιλαμβάνουν μια νέα εργαστηριακή δοκιμή και συμπληρώνεται από δοκιμές εκπομπών ρύπων με πραγματική οδήγηση στο δρόμο, όπου υπάρχει μεγαλύτερη μεταβλητότητα των συνθηκών δοκιμής.
Επίσης έχει αναθεωρηθεί το αδιαφανές σύστημα «έγκρισης τύπου», σύμφωνα με το οποίο νέα οχήματα και εξαρτήματα αυτοκινήτων δοκιμάζονται για να διασφαλιστεί ότι συμμορφώνονται με τους κανόνες ασφάλειας και περιβάλλοντος της ΕΕ.