Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να σκληρύνει τους στόχους της για την απαλλαγή από τους ρύπους στις οδικές μεταφορές, ακόμη και πριν καταργηθούν σταδιακά οι κινητήρες εσωτερικής καύσης στα νέα αυτοκίνητα έως το 2035, σύμφωνα με έκθεση του Ολλανδού νομοθέτη Jan Huitema.
Ο Huitema, ο οποίος ηγείται της μεταρρύθμισης μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, πρότεινε το μπλοκ των 27 κρατών-μελών να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα κατά 75% έως το 2030. Αυτό συγκρίνεται με μια μείωση 55% που είχε ορίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούλιο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν έναν ενδιάμεσο στόχο το 2027 να πράξουν τους στόλους τους, σύμφωνα με προσχέδιο της έκθεσης.
«Η λύση δεν είναι η λιγότερη κινητικότητα, είναι η καθαρή κινητικότητα», είπε ο Huitema κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της κοινοβουλευτικής επιτροπής. «Πιστεύω πλήρως ότι πρέπει να κάνουμε τα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων».
Η αντιμετώπιση των εκπομπών από τις μεταφορές αποτελεί βασικό πυλώνα των σχεδίων της ΕΕ να καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, καθώς είναι ένας από τους μόνους τομείς που παρατηρείται αύξηση της ρύπανσης τα τελευταία χρόνια.
Ο στόχος της σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035 αναμένεται να ενισχύσει τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα και έχει υποκινήσει φιλόδοξα σχέδια από πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ωστόσο, ορισμένοι νομοθέτες, που ήδη αμφισβητούν τους υπάρχοντες στόχους της Επιτροπής, εξέφρασαν σκεπτικισμό σχετικά με την αυξημένη φιλοδοξία.
«Δεν είναι δυνατό για εμάς να απαγορεύσουμε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035», δήλωσε ο Jens Gieseke, σκιώδης εισηγητής για το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, τη μεγαλύτερη πολιτική ομάδα στο κοινοβούλιο. «Αν πρόκειται να αλλάξετε όλους τους ενδιάμεσους στόχους σας και την ενδιάμεση στρατηγική σας, δεν πρόκειται να παίξετε καλά.»
Τα κράτη μέλη, κυρίως από τα ανατολικά του μπλοκ, έχουν επίσης εκφράσει ανησυχίες για την έλλειψη υποδομής και το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων.