- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Αντιμέτωπες με πρόστιμα-μαμούθ θα βρεθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες το 2021 εξαιτίας των αυστηρών ορίων στις εκπομπές ρύπων.
Από το 2021, οι κατασκευαστές που πουλάνε αυτοκίνητα στην Ευρώπη θα μπορούσαν εύκολα να καταβάλουν πρόστιμα ύψους 33,6 δισ. ευρώ για υπέρβαση των αυστηρών οριών στις εκπομπές CO2.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης της JATO με βάση τους μέσους όρους του περασμένου έτους και τα πρόστιμα που ορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2019.
Εάν δεν αλλάξουν τίποτα τα επόμενα τρία χρόνια οι κορυφαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα, καθώς κανένας από αυτούς δεν είναι προς το παρόν σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου.
Τα νέα αυστηρότερα όρια εκπομπών CO2 μπορούν να θεωρηθούν ως «Αποκάλυψη» για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη. Οι αρχές έχουν καταστήσει σαφές ότι μέχρι το 2021, και σταδιακά από το 2020, ο μέσος όρος κάθε εταιρικού στόλου πρέπει να είναι 95 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον μείωση κατά 24,7 γρ./χλμ. από το μέσο όρο για τους 11 κατασκευαστές που πούλησαν πάνω από 300.000 μονάδες το 2018.
Πέρυσι οι μέσες εκπομπές των ομίλων VW, PSA, Renault, Nissan, BMW, Hyundai, FOrd, FCA, Daimler, Toyota και Volvo κατάφεραν να δώσουν μέσες εκπομπές 119,7 γρ./χλμ. δηλαδή ο μέσος όρος αυξήθηκε κατά 2,4 γρ./χλμ.
Ο μοναδικός κατασκευαστής που κατέγραψε μείωση των εκπομπών CO2 ήταν η Toyota.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO σχετικά με τα ετήσια αποτελέσματα ανά μάρκα που κυκλοφόρησε νωρίτερα το 2019, η τάση επιβεβαιώνει ότι ο στόχος γίνεται ολοένα και πιο δύσκολος όταν λαμβάνεται υπόψη η μείωση της ζήτησης για πετρελαιοκίνητα μοντέλα και η αύξηση της ζήτησης για SUV.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα η κατάσταση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι εξαιρετικά ανησυχητική.
Όταν εξετάζουμε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη (εκτός από τις μικρές), μόνο τέσσερις από τις 18 σημείωσαν βελτίωση πέρυσι. Οι πωλήσεις αυτών των τεσσάρων κατασκευαστών (Honda, Suzuki, Toyota και GM) αναλογούν μόνο στο 7% του συνόλου των πωλήσεων στην Ευρώπη των 23.
Αντίθετα, οι τέσσερις χειρότερες επιδόσεις που σημειώθηκαν ήταν όλες από premium κατασκευαστές (Daimler, JLR, BMW Group και Volvo) και αναλογούν στο 16% των συνολικών ταξινομήσεων στην Ευρώπη των 23.
Εάν οι συνθήκες του 2021 εφαρμόζονταν σήμερα πολλοί κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη θα αντιμετώπιζαν μια πολύ δύσκολη κατάσταση.
Με βάση τους υπολογισμούς της Jato και τα τελευταία αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2018, το συνολικό ποσό των προστίμων θα έφθανε το μισό περίπου των συνδυασμένων καθαρών κερδών τους.
Πως θα μειωθούν τα πρόστιμα
Το συμπέρασμα αυτής της μελέτης είναι προφανώς το χειρότερο σενάριο για τους κατασκευαστές. Υποθέτοντας ότι τίποτα δεν θα αλλάξει από σήμερα μέχρι το 2021 και έχοντας αποκλείσει (άδικα και αυθαίρετα) τα σχέδια της ηλεκτροκίνησης.
Ουσιαστικά, οι κατασκευαστές μπορούν να απαιτήσουν έως και 7,5 g/km CO2 από το 2020 έως το 2022 για να αντισταθμίσουν το συνολικό νούμερό τους σε CO2 για τα μοντέλα που πληρούν τα κριτήρια οικολογικής καινοτομίας.
Επιπλέον, σαφώς θα δούμε πολλά μοντέλα να καταργούνται, εκεί όπου οι επενδύσεις για τη μείωση του μέσου όρου εκπομπών τους είναι μεγαλύτερες από τα κέρδη που δημιουργούνται. Αυτό θα περιλαμβάνει την κατάργηση των περισσότερων θερμικών κινητήρων στα μεγάλα και βαριά αυτοκίνητα ή εκείνων των μοντέλων με τις χαμηλές πωλήσεις.
Εν κατακλείδι, οι κατασκευαστές μπορεί να έχουν την τεχνολογία να λανσάρουν πιο καθαρά αυτοκίνητα και εναλλακτικές λύσεις για να μειώσουν τα πρόστιμα, με μοναδικό «αγκάθι» τον χρόνο…