Πολλά έχουν ακουστεί και γραφτεί για τις πινακίδες Δοκιμής ή αλλιώς ΔΟΚ όπως τις γνωρίζει όλη η αγορά αλλά και η Τροχαία καθώς κάποιοι επιτήδειοι έχουν σίγουρα κάνει κατάχρηση των συγκεκριμένων πινακίδων με αποτέλεσμα να την πληρώνουν και κάποιοι τίμιοι και μικροί έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Μάλιστα στην συγκεκριμένη περίπτωση που αναδεικνύει το Newsauto.gr ο συγκεκριμένος έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων χρησιμοποίησε τις πινακίδες ΔΟΚ σε ένα μικρό, παλαιό και πολύ φθηνό επαγγελματικό όχημα που δεν κοστίζει πάνω από 1.000 ευρώ και οι Αρχές του επέβαλλαν πρόστιμα ύψους 15.000 ευρώ τα οποία βέβαια και επικύρωσαν τα ελληνικά Δικαστήρια!
Σίγουρα ο νόμος είναι νόμος αλλά καλό θα ήταν οι Αρχές να κάνουν μια βόλτα και έξω από τα γνωστά καφέ-μπαρ των Βορείων αλλά και Νοτίων Προαστίων όπου απ’ έξω βρίσκονται παρκαρισμένα όχι μικρά αγροτικά αξίας 1.000 ευρώ με πινακίδες ΔΟΚ αλλά υπερπολυτελή σπορ μοντέλα που κοστίζουν πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ το κάθε ένα από αυτά…
‘Αλλωστε ο επιτήδειος Έμπορος των Βορείων Προαστίων σε ένα από τα πανάκριβα μοντέλα που έχει για να κυκλοφορεί για να επιδεικνύει τη χλιδή του έχει τοποθετήσει μέχρι και παιδικά καθισματάκια χωρίς βέβαια να πληρώνει ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας, Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης (εξαιτίας των υψηλού κυβισμού) αλλά και να διαφεύγει των τεκμηρίων διαβίωσης.
Ωστόσο στην υπόθεση που δημοσιεύει αποκλειστικά το Newsauto.gr αποδεικνύεται ότι και η Δικαιοσύνη «τιμώρησε» με τον πιο αυστηρό τρόπο έναν μικρό έμπορο ενώ στην πραγματικότητα οι επιτήδειοι κινούνται ανενόχλητοι με τα super cars που έχουν με πινακίδες ΔΟΚ χωρίς να έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα…
Από την άλλη μεριά βέβαια το κράτος θα έπρεπε επιτέλους να ορίσει ξεκάθαρα πότε και κάτω υπό ποιες προϋποθέσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι πινακίδες ΔΟΚ ώστε να αποφευχθεί η κατάχρησή τους από λίγους επιτήδειους εμπόρους και να μπει ένα τέλος σε όλη αυτή την ιστορία. Αλλά προφανώς κάποιους εξυπηρετεί το συγκεκριμένο χάος και για αυτό δεν αλλάζει κανείς τη διάταξη των πινακίδων ΔΟΚ.
Πάντως σύμφωνα με τις απόψεις τις Άμεσης Δράσης, δεν μπορεί να εφαρμοστεί η Υπουργική Απόφαση Α18382/1905/08.02.2013 και έμπορος που χρησιμοποίησε τις ΔΟΚ πινακίδες με βάση την εν λόγω Υπουργική Απόφαση, θεωρήθηκε παράνομος.
Ως παράνομη πράξη θεωρήθηκε η θέση σε κυκλοφορία οχήματος άνευ Άδειας Κυκλοφορίας, Άνευ πινακίδων και Κυκλοφορία Ανασφάλιστου Οχήματος λόγω της αδυναμίας εφαρμογής της Υπουργικής Απόφασης.
Συνολικά στον άτυχο έμπορο βεβαιώθηκε διοικητικό πρόστιμο ύψους 13.350 ευρώ και επιπλέον 1.000 ευρώ πρόστιμο για ανασφάλιστο όχημα.
Το διοικητικό Πρωτοδικείο αποφάσισε ότι δεν τέθηκε θέμα εφαρμογής της Υπουργικής Απόφασης αλλά έθεσε θέμα σωστής χρήσης των πινακίδων, κάτι το οποίο ουδέποτε απασχόλησε την Άμεση Δράση, δηλαδή δεν αμφισβητήθηκε και για αυτό δεν ο έμπορος δεν απέδειξε τον σκοπό της μετακίνησης του επίμαχου οχήματος.
Επίσης για αυτό τον λόγο ο έμπορος προσέφυγε στο Διοικητικό Εφετείο με βασική θέση ότι οι παραβάσεις και το διοικητικό πρόστιμο που του έχουν επιβληθεί ήταν για λόγους αδυναμίας εφαρμογής της Υπουργικής Απόφασης και όχι επειδή εκείνος δεν είχε χρησιμοποιήσει τις πινακίδες για τον προβλεπόμενο σκοπό.
Και πάλι όμως το Διοικητικό Εφετείο, θεώρησε εσφαλμένα ότι ο έμπορος θα έπρεπε πρωτοδίκως να έχει αποδείξει τον σκοπό μετακινήσεως του αυτοκινήτου, παρόλο που ουδέποτε δεν αμφισβητήθηκε από την Άμεση Δράση και ουδέποτε κλήθηκε να αποδείξει τον σκοπό της μετακινήσεως του!
Πάντως πέραν του διοικητικού προστίμου της Τροχαίας ύψους 13.350 ευρώ ο άτυχος έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων βρέθηκε αντιμέτωπος και με την Εφορία καθώς όπως αποδείχθηκε του επέβαλε και εκείνη πρόστιμο 1.050 ευρώ για μη ορθή χρήση των πινακίδων ΔΟΚ και επιπλέον του επέβαλε και πρόστιμο για μη καταβολή Τελών Κυκλοφορίας του μικρού φορτηγού ύψους 300 ευρώ τη στιγμή που δεν έχουν εκδοθεί ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας!
O πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος σχετικά με το υπέρογκο πρόστιμο που επιβλήθηκε στον συνάδελφό του επισήμανε στο Newsauto.gr ότι: «Η παράβαση που βεβαιώθηκε στον συνάδελφό μου από την Τροχαία Θεσσαλονίκης ήταν πως το όχημα κυκλοφορούσε χωρίς να διαθέτει κρατικές πινακίδες κυκλοφορίας και ανασφάλιστο. Το όχημα ήταν εμπόρευμα που είχε στην κατοχή του ο επαγγελματίας και διέθετε Πιστοποιητικά εκτελωνισμού οπότε και μπορούσε να κινηθεί με τις πινακίδες ΔΟΚ. Τα όργανα της Τροχαίας όπως αποδείχθηκε δεν αναγνώρισαν τις πινακίδες ΔΟΚ και του επέβαλλαν αυτό το υπέρογκο πρόστιμο. Στο δικαστήριο που έγινε καθώς ο έμπορος δεν πλήρωσε τις παραβάσεις και ορθώς κινούνταν με τις πινακίδες ΔΟΚ οι δικαστές τον καταδίκασαν τελικά γιατί κίνησε το όχημα χωρίς να έχει δηλώσει τον προορισμό του! Μέχρι εκείνη τη στιγμή κανείς δεν του είχε ζητήσει το έντυπο προορισμού του οχήματος.
Όταν ο έμπορος αντίκρυσε την απόφαση του δικαστηρίου κατέθεσε έφεση και προσκόμισε το Δελτίο Αποστολής που ανέγραφε τον προορισμό του αυτοκινήτου και την μαρτυρία του υποψήφιου αγοραστή του οχήματος.
Ωστόσο και στην έφεση οι δικαστές αποφάσισαν ότι ο έμπορος δεν προσκόμισε εγκαίρως το έντυπο με τον προορισμό του οχήματος, που πρέπει να επισημάνουν ότι δεν του ζητήθηκε ποτέ, και αναγνώρισαν την αρχική απόφαση καταδίκης του εμπόρου.
Πάντως το απίστευτο και όμως ελληνικό της συγκεκριμένης υπόθεσης έχει να κάνει με το γεγονός ο έμπορος κατηγορήθηκε από την Τροχαία ότι κινούσε το όχημα χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας και εν τέλει το δικαστήριο τον καταδίκασε για φορολογική παράβαση που έχει να κάνει με την δήλωση του τόπου προορισμού του οχήματος διατηρώντας όμως τα υπέρογκα πρόστιμα για εντελώς διαφορετικούς λόγους.»
Τι ορίζει η νομοθεσία
Ο νόμος για τις πινακίδες ΔΟΚ μπορεί να ερμηνευθεί όπως θέλει ο εκάστοτε αστυνομικός ή ακόμη και δικαστής με αποτέλεσμα να υπάρχουν αυτά τα υπέρογκα πρόστιμα και οι παρερμηνείες της νομοθεσίας.
Σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν Α−18382/1905 (3) καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία χορηγήσεως στοιχείων κυκλοφορίας για δοκιμαστική κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων ή μοτοσικλετών.
Άρθρο 4
2. Σε περίπτωση διαπιστώσεως παρανόμου κυκλοφορίας οχήματος ή μοτοσικλέτας που φέρει πινακίδες δοκιμαστικής κυκλοφορίας, κατά του παραβάτη επιβάλλονται οι από τον Κ.Ο.Κ. προβλεπόμενες κυρώσεις για τους θέτοντες σε κυκλοφορία αυτοκίνητο όχημα μή εφοδιασμένο με άδεια κυκλοφορίας. (άρθρο 88 παρ. 4 ΚΟΚ).
Άρθρo 88 Άδεια κυκλoφoρίας oχημάτων
4. Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία, καθώς και αυτός που οδηγεί αυτοκίνητο όχημα ή ρυμουλκούμενο από αυτό, καθώς και τρίτροχο όχημα ή μοτοσικλέτα, που δεν είναι εφοδιασμένο με άδεια κυκλοφορίας ή του οποίου η άδεια κυκλοφορίας έχει αφαιρεθεί, τιμωρείται με φυλάκιση ενός (1) μέχρι έξι (6) μηνών και με χρηματική ποινή τουλάχιστον διακοσίων (200,00) ευρώ. Για τη σχετική παράβαση που αφορά φορτηγά οχήματα έχουν εφαρμογή οι ειδικές διατάξεις του ν. 3446/2006.
Σύμφωνα με το ν. 3446/2006 και ειδικότερα στο άρθρο 1 παράγραφος 11 ορίζεται ότι η κυκλοφορία φορτηγού οχήματος χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας ή παραποίηση αυτών με οποιαδήποτε μορφή ή μετάθεσή τους από ένα όχημα σε άλλο ή χρήση πινακίδων προέλευσης διαφορετικής από τη νομίμως ορισμένη: Επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη ή τον μισθωτή πρόστιμο πέντε χιλιάδων ευρώ. Επιπλέον, επιβάλλεται αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων, μέχρι τη χορήγηση νέων πινακίδων. Ειδικά, στην περίπτωση μετάθεσης πινακίδων, η αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας επιβάλλεται για χρονικό διάστημα έξι μηνών.
1.9 Κυκλοφορία φορτηγού οχήματος, για το οποίο δεν έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας ή η άδεια κυκλοφορίας δεν έχει νομίμως εκδοθεί, ή έχει αφαιρεθεί: Επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη ή τον μισθωτή πρόστιμο οκτώ χιλιάδων ευρώ και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας, εφόσον υπάρχουν. Στην περίπτωση κυκλοφορίας χωρίς άδεια κυκλοφορίας επιβάλλεται και στον οδηγό πρόστιμο χιλίων ευρώ.
Η παρερμηνεία του νόμου ωστόσο ορίζεται στο 1.8 όπου αναφέρει ότι η κυκλοφορία φορτηγού οχήματος, το οποίο δεν έχει απογραφεί και ταξινομηθεί κατά την εκάστοτε γενική απογραφή και ταξινόμηση οχημάτων: Επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη ή τον μισθωτή πρόστιμο χιλίων ευρώ και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος, μέχρι να απογραφεί και να ταξινομηθεί νομίμως. Δηλαδή ορίζει να αφαιρεθούν τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος που δεν υπάρχουν!
Τι έχει αλλάξει στις ΔΟΚ
Ριζικά έχει αλλάξει ο τρόπος χρησιμοποίησης των πινακίδων «ΔΟΚ» από τις εμπορίες αυτοκινήτων καθώς το υπουργείο Οικονομικών έχει παραπέμψει σε ένα νόμο του 1953 που υπογράφει ο Βασιλεύς Παύλος ξεκαθαρίζει πως οι συγκεκριμένες πινακίδες δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αυτοκίνητα που βρίσκονται σε φορολογική ακινησία!
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι οι έμποροι αυτοκινήτων να μπορούν μόνο με πινακίδες «Μ» που εκδίδουν οι κατά τόπους εφορίες να κινούν τα χιλιάδες οχήματα που έχουν στις εκθέσεις τους με το ανάλογο τίμημα βέβαια που ορίζεται σε 4 ευρώ ημερησίως με ανώτατο όριο χρήσης 2 ημέρες κάθε μήνα συν το κόστος του ασφαλιστήριου συμβολαίου που κυμαίνεται σε περίπου 30 ευρώ.
Μάλιστα σε ερώτηση του ΣΕΕΑΕ προς το ΥΠΟΙΚ η απάντηση του Υπουργείου ανατρέπει όλα τα μέχρι σήμερα δεδομένα καθώς ξεκάθαρα τους ενημερώνει πως απαγορεύεται η χρήση πινακίδων «ΔΟΚ» σε ενάριθμα αυτοκίνητα (που έχουν πινακίδες κυκλοφορίας) αλλά έχουν κατατεθεί με την αιτιολογία της «Προσωρινής Ακινησίας».
Ειδικότερα η έγγραφη απάντηση του υπουργείου Οικονομικών ανέγραφε χαρακτηριστικά πως: «Η χορήγηση της δοκιμαστικής άδειας κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων στις εν γένει επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων οχημάτων αφορά μεν στη δοκιμή αυτοκινήτων με σκοπό την πώληση αυτών, όχι όμως εναρίθμων, ευρισκομένων σε κατάσταση «φορολογικής ακινησίας», για τη δοκιμή των οποίων προβλέπεται ρητά η χορήγηση από τον προϊστάμενο της κατά περίπτωση αρμόδιας Δ.Ο.Υ., της προσωρινής άδειας κυκλοφορίας «Μ» ισχύος μέχρι δύο συνεχόμενων ημερολογιακών ημερών το μήνα».
Μάλιστα στο έγγραφο απάντηση του υπουργείου Οικονομικών προς το ΣΕΕΑΕ μνομονεύεται και η διάταξη νόμου του 1953 που υπογράφει ο Βασιλεύς Παύλος (διάταξη 23 του νόμου 2367/1953) βάσει της οποίας οι κατασκευαστές, έμποροι και οι εν γένει αντιπρόσωποι πώλησης αυτοκινήτων οχημάτων δικαιούνται να κυκλοφορήσουν αποκλειστικά για δοκιμή τα προς πώληση αυτοκίνητα αφού καταβάλλουν τα νόμιμα Ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας.
Περαιτέρω με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 22 του νόμου 2367/1953 περί ακινησίας, όπως ισχύουν, επιτρέπεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις η κυκλοφορία αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας με προσωρινή άδεια και μέχρι 2 ημέρες το μήνα. Οι περιπτώσεις αυτές είναι για τα ενάριθμα (με πινακίδες) αυτοκίνητα που βρίσκονται σε ακινησία σύμφωνα και με την εγκύκλιο 1109354/1188/Τ.&Ε.Φ./ΠΟΛ1132/3-12-2003, η δοκιμή, η επισκευή ή η πώληση αυτών καθώς επίσης σύμφωνα με την ΠΟΛ 1050/15-3-2001 κεφάλαιο 4ο, η παράδοση του οχήματος στις εγκαταστάσεις της ΕΔΟΕ. Η προσωρινή άδεια χορηγείται αποκλειστικά και μόνο από τον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. Αφού καταβληθούν τα ανάλογα Τέλη Κυκλοφορίας, τα οποία σήμερα ανέρχονται στο ποσό των 4 ευρώ ανά ημέρα, ανεξάρτητα από το είδος του αυτοκινήτου ή της μοτοσικλέτας. (άρθρο 35 ν.3986, ΦΕΚ 152Α’)
Επίσης στην παράγραφο 3 περίπτωση δ, της εγκυκλίου ΠΟΛ 1132/3-12-2003 αναφέρεται ότι: «με την επιφύλαξη τυχόν άλλων διατάξεων αρμοδιότητας υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών η οδήγηση οχήματος, για το οποίο χορηγήθηκε προσωρινή άδεια κυκλοφορίας, επειδή από το νόμο (παρ. 7 άρθρο 22 του ν. 2367/1953) δεν γίνεται διάκριση, είναι δυνατή όχι μόνο από τον κύριο του οχήματος αλλά και από τρίτο πρόσωπο, με την προϋπόθεση βέβαια, ότι το αυτοκίνητο κυκλοφορεί αποκλειστικά για τους λόγους τους οποίους εκδόθηκε η προσωρινή άδεια κυκλοφορίας».