«SOS» εκπέμπουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την τελευταία έκθεση του ACEA «Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους» να παρέχει αναλυτικά στοιχεία σχετικά με το πως εξελίσσεται ο «στόλος» των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης. Ο ευρωπαϊκός στόλος αυτοκινήτων αυξάνεται όπως επίσης αυξάνεται και η ηλικία του με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων κρούουν των κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας στα κράτη μέλη ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα και να δοθούν κίνητρα για τη μετάβαση στα πιο καθαρά και πράσινα μοντέλα.
Η έκθεση, που ενημερώνεται ετησίως, είναι αποκαλυπτική καθώς δείχνει πώς τα δεδομένα πωλήσεων διαφορετικών τύπων οχημάτων, όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, δίνουν μια εντελώς πλασματική εικόνα σε σχέση με την πραγματική που επικρατεί στους δρόμους της Ευρώπης. Παρά το γεγονός ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές νέων αυτοκινήτων πέρυσι, με μερίδιο αγοράς σχεδόν 15%, αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,2% των οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ.
Τα δεδομένα υπογραμμίζουν το γεγονός ότι μάλλον θα χρειαστούν αρκετά χρόνια, ακόμη και δεκαετίες, για να αντικατασταθούν τα παλαιότερα οχήματα από νεότερα εξοπλισμένα με καθαρότερες και πιο πράσινες τεχνολογίες. Τα παλαιότερα οχήματα διαθέτουν συνήθως λιγότερο αποδοτικές τεχνολογίες, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε υψηλότερες εκπομπές ρύπων εάν δεν αντικατασταθούν. Αυτό τονίζει τη σημασία της διασφάλισης ότι αυτά τα παλαιότερα οχήματα θα αντικατασταθούν γρήγορα από τα πιο πράσινα και καθαρά μοντέλα στα οποία έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.
Η φετινή έκδοση διαπίστωσε ότι υπάρχουν τώρα περίπου 290 εκατομμύρια οχήματα στους δρόμους της ΕΕ και ότι η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων συνεχίζει να αυξάνεται. Τα αυτοκίνητα στην ΕΕ είναι πλέον κατά μέσο όρο 12,3 ετών. Σε ορισμένες χώρες, τα αυτοκίνητα μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 17 χρόνια, όπως συμβαίνει στην Ελλάδα και την Εσθονία. Τα φορτηγά είναι συνήθως ο παλαιότερος τύπος οχημάτων, με τον μέσο όρο της ΕΕ να ανέρχεται στα 13,9 έτη, ενώ ο μέσος όρος τόσο για λεωφορεία όσο και για φορτηγά είναι 12,5 χρόνια. Από το 2018, η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου ένα χρόνο.
Ο αυξανόμενος αριθμός γερασμένων οχημάτων στους δρόμους ενισχύει τη σημασία της επιτάχυνσης της υιοθέτησης μοντέλων με μπαταρία και άλλων μοντέλων μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη. Η έκθεση καταδεικνύει ότι, ενώ οι νομοθετικοί στόχοι μπορούν να βοηθήσουν στην καθοδήγηση της αλλαγής, αυτό είναι μόνο μέρος του παζλ για την απελευθέρωση των ανθρακούχων οδικών μεταφορών. Η Ευρώπη χρειάζεται ένα ευρύτερο σύνολο συνθηκών πλαισίου, όπως χρέωση υποδομών και αγοραπωλησίες και φορολογικά κίνητρα, για την τόνωση της ζήτησης και την αναπλήρωση οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης με τα καθαρότερα και πιο πράσινα μοντέλα.
Αρνητικό ρεκόρ από την Ελλάδα!
Η Ελλάδα αποδείχθηκε πρωταθλήτρια Ευρώπης καθώς διαθέτει τον πιο γηρασμένο στόλο οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες.
Πιο συγκεκριμένα σε σύνολο 5,4 εκατ. αυτοκινήτων τα 4,5 εκατ. έχουν ηλικία άνω των 10 ετών ή το 82% του συνόλου των ΙΧ που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους έχουν πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν το 2013. Η μέση ηλικία του ελληνικού στόλου αυτοκινήτων ανέρχεται σε 17,3 έτη τη στιγμή που η αντίστοιχη μέση ηλικία των ΙΧ στην ΕΕ ανέρχεται σε μόλις 12,3 έτη.
Ο στόλος των ελαφρών φορτηγών στην Ελλάδα (vans) υπολογίζεται σε 955.027 μονάδες εκ των οποίων τα 865.193 οχήματα έχουν ηλικία πάνω από 10 έτη (δηλαδή το 91% του συνόλου) ενώ ο μέσος όρος ηλικίας των vans στη χώρα μας ανέρχεται σε 21,4 έτη τη στιγμή που στην υπόλοιπη Ευρώπη ανέρχεται σε 12,5 έτη.
Στα βαρέα φορτηγά η Ελλάδα επίσης έχει αναδειχθεί πρωταθλήτρια Ευρώπης με την μέση ηλικία του στόλου να υπολογίζεται σε 23 έτη τη στιγμή που στην υπόλοιπη ΕΕ κυμαίνεται σε 13,9 έτη. Πιο συγκεκριμένα στη χώρα μας κυκλοφορύν 224.719 φορτηγά εκ των οποίων τα 220.527 έχουν ηλικία μεγαλύτερη από 10 έτη (το 98% του συνόλου των οχημάτων).
Στα λεωφορεία επίσης η Ελλάδα κατέχει τον γηραιότερο στόλο οχημάτων με τη μέση ηλικία να ανέρχεται σε 18,8 έτη τη στιγμή που στην ΕΕ ο αντίστοιχος μέσος όρος υπολογίζεται σε 12,5 έτη. Πιο συγκεκριμένα σε 27.662 λεωφορεία τα 25.559 οχήματα έχουν ηλικία μεγαλύτερη από 10 έτη (το 93% του στόλου κυκλοφορούντων λεωφορείων).