Στενεύουν τα περιθώρια των καταναλωτών που επιθυμούν να αποκτήσουν κάποιο καινούριο αυτοκίνητο σε μειωμένη τιμή καθώς όπως αποδεικνύεται το κόστος θα συνεχίζει να αυξάνεται συνεχώς και μάλιστα τους επόμενους μήνες η άνοδος των τιμών θα είναι κάτι παραπάνω από αισθητή.
Οπότε αν κάποιοι καταναλωτές έχουν αποφασίσει να αποκτήσουν καινούριο αυτοκίνητο καλό θα είναι να σπεύσουν να το παραγγείλουν καθώς οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται και να μην προσδοκούν σε μειώσεις τιμών καθώς όσο το καθυστερούν τόσο πιο βαθιά θα βάλουν το χέρι στην… τσέπη τους!
Μάλιστα σύμφωνα με τη γερμανική λέσχη αυτοκινήτων ADAC, η τιμή των νέων αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο περίπου 19% από το 2017! Αυτή η αύξηση, η οποία ποικίλλει ανάλογα με την κατηγορία και μπορεί να ανέλθει έως και 44% για τα μικρά αυτοκίνητα πόλης.
Άλλωστε ποιος δεν έχει παρατηρήσει ότι οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων αυξάνονταν πλέον με σχεδόν μηνιαίο ρυθμό. Μια πρωτοφανής συχνότητα που προκύπτει από μια άνευ προηγουμένου επιτάχυνση τα τελευταία δύο χρόνια. Κανένας κατασκευαστής, κανένα τμήμα, κανένα μοντέλο δεν του ξεφεύγει, ακόμα κι αν η αύξηση δεν είναι παντού ίδια. Σύμφωνα με μελέτη της γερμανικής λέσχης αυτοκινήτων ADAC , οι μέσες τιμές καταλόγου αυξήθηκαν κατά 19% μεταξύ 2017 και 2022. Η αύξηση έφτασε ακόμη και το ρεκόρ 44% σε πέντε χρόνια στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης, δηλαδή των φθηνότερων στο αγορά.
Τα ηλεκτρικά κοστίζουν!
Πολλοί παράγοντες της αύξησης του κόστους σχεδιασμού και παραγωγής εξηγούν εν μέρει την άνοδο των τιμών. Πρώτον, η εξέλιξη των περιβαλλοντικών κανονισμών ωθεί τους κατασκευαστές να ηλεκτρίζουν τα οχήματά τους, όταν η προσθήκη ήδη ακριβών συστημάτων ελέγχου της ρύπανσης δεν αρκεί. Ωστόσο, ένας υβριδικός κινητήρας ή ένα ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης κοστίζει περισσότερο από έναν καθαρά θερμικό μηχανισμό.
Έτσι ένα αυτοκίνητο πόλης το 2019 κόστιζε 12.990 ευρώ ενώ το 2020 το ίδιο μοντέλο με μια προσθήκη ήπιου υβριδικού συστήματος κόστιζε 15.000 ευρώ γεγονός που σημαίνει ότι η τιμή του αυξήθηκε κατά περίπου 15%.
Αυξάνεται το κόστος…
Εκτός από την ηλεκτρικά συστήματα κίνησης στα οχήματα, υπήρξε έλλειψη ημιαγωγών η οποία κατέφθασε αμέσως μετά τον κορωνοϊό η οποία ανάγκασε τα εργοστάσια να καθυστερούν τις παραδόσεις καινούριων αυτοκινήτων ενώ σήμερα έχουμε τον πόλεμο στην Ουκρανία που διακόπτει την αλυσίδα εφοδιασμού των κατασκευαστών από τον περασμένο Φεβρουάριο προκαλώντας παράλληλα και την απότομη άνοδο στις τιμές ενέργειας.
Ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας Β τον Δεκέμβριο του 2020 κόστιζε 27.540 ευρώ ενώ σήμερα το ίδιο ακριβώς μοντέλο κοστίζει πάνω από 30.500 ευρώ!
Η ADAC σημειώνει επίσης ότι όσο υψηλότερο είναι το εύρος, τόσο χαμηλότερος είναι ο πληθωρισμός. Για καλό λόγο, τα περιθώρια κέρδους στα μικρά αυτοκίνητα είναι χαμηλά καθώς η τιμή τους πρέπει να παραμείνει ελκυστική, ενώ τα πιο πολυτελή μοντέλα αποφέρουν τα μεγαλύτερα κέρδη. Συνεπώς, οι λιγότερο τυχεροί οδηγοί τιμωρούνται αναλογικά. Ο θεσμός αναφέρει αύξηση 21,3% για τα συμπαγή μοντέλα και «μόνο» 12,4% για τα πολυτελή αυτοκίνητα μεταξύ 2017 και 2022. Ως εκ τούτου, οι κατασκευαστές πολυτελών μοντέλων φαίνεται να αποσβένουν μέρος του κόστους στα περιθώρια κέρδους τους. Αλλά επωφελούνται επίσης από τη δική τους αύξηση της ζήτησης και εξακολουθούν να καταφέρνουν να αυξήσουν τον ετήσιο όγκο πωλήσεών τους.
Αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων μεταξύ 2017 και 2022 ανά τμήμα, από το μικρότερο (πάνω) στο μεγαλύτερο (κάτω).
Κέρδη ρεκόρ!
Εάν η αύξηση των τιμών αντανακλούσε αυστηρά την αύξηση του κόστους, τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών θα πρέπει να παραμείνουν αμετάβλητα. Ωστόσο, πολλοί από αυτούς έχουν ανακοινώσει κέρδη ρεκόρ τους τελευταίους μήνες και μάλιστα πουλώντας λιγότερα αυτοκίνητα αλλά σε πολύ ακριβότερες τιμές.
Μεγάλοι όμιλοι ανακοίνωσε κέρδη πάνω από 30% με διψήφιο ποσοστό μείωσης των πωλήσεων εξαιτίας της αύξησης των τιμών αλλά και της κατάργησης πολλών εκδόσεων.
Σύμφωνα με την ADAC, οι κατασκευαστές ευνοούνται επίσης από τις κρατικές επιδοτήσεις των κρατών-μελών που χορηγείται σε καταναλωτές και εταιρείες για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τα επιτεύξιμα περιθώρια κέρδους τους.
Ο οργανισμός επισημαίνει, για παράδειγμα, ότι κάποιο ηλεκτρικό μοντέλο πωλείται στις 22.550 ευρώ στη Γερμανία, όπου το οικολογικό του μπόνους ανέρχεται σε 6.000 ευρώ, ενώ κοστίζει 19.800 ευρώ στη Γαλλία, όπου το μπόνους του περιορίζεται στα 5.346 ευρώ. Η διαφορά τιμής μεταξύ του γαλλικού και του γερμανικού μοντέλου είναι επομένως περίπου 1.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένων των μπόνους (πλεονέκτημα Γαλλίας), ενώ στον κατάλογο είναι 2.750 ευρώ. Η διαφορά λοιπόν φαίνεται να βαρύνει το γερμανικό Δημόσιο, το οποίο επίσης εφαρμόζει ΦΠΑ 19% έναντι 20% στη Γαλλία. Στη μελέτη της ADAC τονίζεται ότι το ηλεκτρικό μοντέλο που ερευνάται κυκλοφόρησε στη Γαλλία στην τιμή των 16.990 ευρώ την άνοιξη του 2021, τιμή η οποία επομένως αυξήθηκε κατά περίπου 16,5% σε λίγο περισσότερο από ένα χρόνο!
Διεθνές φαινόμενο
Η ADAC σημείωσε την αύξηση της τιμής ορισμένων μοντέλων δεν περιορίζεται στην Ευρώπη. Ειδικότερα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου το εμπόριο αυτοκινήτων λειτουργεί διαφορετικά (φορολόγηση και άλλως ολοκληρωμένο κόστος, μεγαλύτερη ελευθερία για τους διανομείς κ.λπ.), οι αναλυτές της Kelley Blue Book σημείωσαν ότι η μέση τιμή πώλησης νέων αυτοκινήτων είχε σπάσει ένα ρεκόρ φτάνοντας τα 48.182 δολάρια τον Ιούλιο 2022, σημειώνοντας αύξηση 11,9% σε ένα χρόνο και ακόμη και 41,4% σε σύγκριση με τα 34.077 δολάρια που κατέγραψε ο Edmunds το 2016. Μηχανικά, αυτή η δυσκολία πρόσβασης στη νέα εγχώρια αγορά οδηγεί σε απότομη αύξηση των τιμών μεταχειρισμένων, τιμωρώντας και πάλι τους αυτοκινητιστές με χαμηλότερο μέσο εισόδημα. Το ερώτημα τώρα είναι πόσο θα διαρκέσει και πόσο μπορεί να διαρκέσει αυτός ο πληθωρισμός…