Της Μαρίας Μόσχου
mariam@movenews.gr
«Πλιάτσικο» σε επιβάτες του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου κάνουν καθημερινά οι γνωστές … συμμορίες πορτοφολάδων με τους πολίτες αλλά και τους τουρίστες να είναι έρμαιο στα χέρια τους. Την ίδια στιγμή οι «γνωστοί – άγνωστοι» σπάνε ακυρωτικά μηχανήματα και καταστρέφουν σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς.
Κουκούλες, ζακέτες στα χέρια, χοντρά μπουφάν, πρόκληση φασαρίας και σπρωξίματα είναι τα «όπλα» των συμμοριών.
Αν και τον Σεπτέμβριο του 2017 είχε εξαρθρωθεί μία σπείρα τουλάχιστον με 37 μέλη που δρούσαν στο μετρό «ξεγυμνώνοντας» τους επιβάτες ωστόσο φαίνεται ότι το … κενό καλύφθηκε πολύ σύντομα με τους καθημερινούς χρήστες των δύο μέσων να εκπέμπουν SOS.
Τα social media έχουν πάρει «φωτιά» από καταγγελίες καθημερινών συμβάντων με τους επιβάτες να είναι αγανακτισμένοι καθώς ψάχνουν να βρουν αστυνομικούς να καταγγείλουν τις κλοπές!
Φαίνεται ότι η προτίμηση των … ελαφροχέρηδων είναι στους σταθμούς του μετρό «Ευαγγελισμός», «Μέγαρο Μουσικής», «Σύνταγμα», «Πανόρμου», «Ομόνοια», ενώ επιλέγουν να δρουν τις ώρες αιχμής: από τις 7 π.μ. έως 9.30 π.μ. και από τις 5 μ.μ. έως τις 9 μ.μ., προκειμένου να εκμεταλλεύονται τον συνωστισμό στους συρμούς.
Σημειώνεται ότι οι χώροι των σταθμών του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου φυλάσσονται από εταιρείας security. Ωστόσο οι υπάλληλοι των εταιρειών αυτών δεν μπορούν ούτε να ανακρίνουν ούτε να συλλάβουν τους κλέφτες οι οποίοι αποχωρούν ανενόχλητοι ακόμα και όταν γίνουν αντιληπτοί.
Αν και ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χ. Σπίρτζης είχε προαναγγείλει την συνεργασία με την ελληνική αστυνομία ώστε στις αρχές του χρόνου 200 ένστολοι να κάνουν την αστυνόμευση του μετρό με αντάλλαγμα την δωρεάν μεταφορά όλων των ένστολων αστυνομικών ωστόσο η συμφωνία αυτή δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί.
Έτσι οι σπείρες δρουν ανενόχλητες με μοναδικό «εχθρό» την ανακοίνωση που κάνει κάθε δύο λεπτά στους σταθμούς η διοίκηση με την οποία παρακαλούνται οι επιβάτες να είναι προσεκτικοί με τα προσωπικά τους αντικείμενα. Όμως το μέτρο αυτό είναι προληπτικό και όχι κατασταλτικό για τους επίδοξους ληστές οι οποίοι σκαρφίζονται δεκάδες «πονηριές» για να μην τους παίρνουν είδηση.
Τα σχέδια
Αποχώρηση των εταιρειών security από τους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού και φύλαξή τους από την ΕΛΑΣ είχαν προαναγγείλει από το Νοέμβριο του 2017 ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας.
Σε κοινή συνέντευξή τους είχαν ανακοινώσει ότι από τις αρχές του 2018 θα διατεθούν αποκλειστικά για τη φύλαξη των σταθμών 200 αστυνομικοί.
Η σχετική απόφαση είχε ληφθεί μετά τόσο τις συχνές κλοπές όσο και τους συνεχείς βανδαλισμούς στα νέου τύπου ακυρωτικά μηχανήματα που είναι συχνό φαινόμενο.
Με την φύλαξη της αστυνομίας θα αντιμετωπίζονται επι τόπου ποινικά αδικήματα όπως κλοπές μέσα στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό αλλά και καταστροφές μηχανημάτων.
Σημειώνεται, ότι για τη φύλαξη σταθμών και αμαξοστασίων, απασχολούνται σήμερα περίπου 240 ιδιωτικοί φύλακες που κοστίζουν ετησίως περίπου 4 εκατ. ευρώ.
Η ίδια εξαγγελία είχε γίνει πάντως και το 2016 αλλά δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Φαίνεται πως οι χρυσοφόρες συμβάσεις συνεχίζουν να ανανεώνονται επ αόριστον.
Πάντως η ακαταλληλότητα των ιδιωτικών εταιρειών σεκιούριτι να αναλάβουν τη φύλαξη του δικτύου του Μετρό είναι προφανής αν αναλογιστεί κανείς πως τα τελευταία χρόνια έχουμε δράση κυκλωμάτων πορτοφολάδων, κυκλωμάτων πλαστών εισιτηρίων και ομάδων «γνωστών αγνώστων» που έχουν στο στόχαστρό τους το κύκλωμα ηλεκτρονικού εισιτηρίου.