Τις αλλαγές που προκαλεί ο νέος νόμος που αφορά στην Μικροκινητικότητα αναγράφει σε σχετική εγκύκλιο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Όπως επισημαίνεται τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) χωρίζονται σε δύο κατηγορίες ανάλογα με την ταχύτητα που κινούνται ενώ επίσης ορίστηκε ότι τα 25 χλμ./ώρα είναι το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας. Επίσης τα ΕΠΗΟ απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς που το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
Όσον αφορά στα μοτοποδήλατα με μέγιστη εκ κατασκευής ανώτατη ταχύτητα έως 25 χλμ. ανά ώρα, δεν απαιτείται η κατοχή άδειας οδήγησης αλλά απαγορεύεται η οδήγηση των συγκεκριμένων μοτοποδηλάτων από πρόσωπα που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 15 ετών.
Η εγκύκλιος αναγράφει χαρακτηριστικά ότι: «Σας ενημερώνουμε ότι στο ΦΕΚ 40 Α’/16-03-2021 δημοσιεύτηκε ο νόμος 4784/2021 «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα-Μικροκινητικότητα-Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και άλλες διατάξεις.»
Στο Μέρος B΄ του ανωτέρω νόμου ρυθμίζεται το πλαίσιο που αφορά στα οχήματα μικροκινητικότητας και ειδικότερα:
-Στο Κεφάλαιο Α, με τα άρθρα 15 έως και 25, ορίζονται τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.) και θεσπίζονται, μέσω τροποποίησης των αντίστοιχων άρθρων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), οι κανόνες κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών και
-Στο Κεφάλαιο Β, με τα άρθρα 26 έως και 31, εισάγονται ειδικές ρυθμίσεις για τη διάθεση και κυκλοφορία των οχημάτων μικροκινητικότητας.
Με τις διατάξεις τoυ Μέρους Γ’ (άρθρα 32-41) του ανωτέρω νόμου, ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία 2018/645 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Απριλίου 2018 και τροποποιούνται τα Προεδρικά Διατάγματα 74/2008 (με τα άρθρα 32-38) και 51/2012 (με τα άρθρα 39-41).
Με τις διατάξεις τoυ Μέρους Δ’ και ειδικότερα με τα άρθρα 53-56 καθώς και το άρθρο 23 του Μέρους Α του ανωτέρω νόμου και στο πλαίσιο ρυθμίσεων για τον εκσυγχρονισμό την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τροποποιούνται τα άρθρα 3 και 4 του π.δ. 51/2012 καθώς και το άρθρο 94 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Περαιτέρω, στο Μέρος Δ΄ 4784/2021 και συγκεκριμένα με το άρθρο 42 αυτού ρυθμίζονται, μέσω τροποποίησης της παρ. 1 του άρθρου 13 του Κ.Ο.Κ., θέματα που αφορούν στην κυκλοφορία αυτοματοποιημένων οχημάτων.
Επί του συνόλου των τροποποιήσεων-ρυθμίσεων που επιφέρουν οι ανωτέρω διατάξεις του ν.4784/2021 κρίνεται ότι ειδικής αναφοράς, χρήζουν οι ακόλουθες:
Α. ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΙΚΡΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
1.Στο άρθρο 15 τροποποιείται το άρθρο 2 του Κ.Ο.Κ. που αφορά στους ορισμούς και εισάγεται ως κατηγορία οχήματος, το όχημα μικροκινητικότητας που ορίζεται ως «Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα» (Ε.Π.Η.Ο.). Τα Ε.Π.Η.Ο. διακρίνονται σε δύο κατηγορίες ανάλογα με την εκ κατασκευής τους ταχύτητα. Ε.Π.Η.Ο. που έχουν εκ κατασκευής ταχύτητα:
– έως 6 χλμ/ώρα που κυκλοφορούν ως πεζοί και
– μεταξύ 6 και 25 χλμ/ώρα που κυκλοφορούν ακολουθώντας τους κανόνες των ποδηλάτων.
Στο ίδιο άρθρο τροποποιείται και ο ορισμός του μοτοποδηλάτου ώστε να είναι σε αντιστοιχία με τον Κανονισμό 168/2013/ΕΕ.
2.Στα άρθρα 16 έως και 25 του ν.4784/2021 θεσπίζονται βασικοί κανόνες κυκλοφορίας των Ε.Π.Η.Ο. αλλά και των ποδηλάτων με αντίστοιχη τροποποίηση των ανάλογων άρθρων του Κ.Ο.Κ.. Οι πιο σημαντικοί από αυτούς τους κανόνες αφορούν:
-Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 25 χλμ/ώρα.
Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς που το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
-Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. με εκ κατασκευής ταχύτητα έως 6 χλμ/ώρα πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και των Ε.Π.Η.Ο. με εκ κατασκευής ταχύτητα μεταξύ 6 και 25 χλμ/ώρα την ηλικία των 15 ετών.
– Οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών πρέπει όταν κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο να συνοδεύονται από άτομο που έχει συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.΄
-Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να φορούν εγκεκριμένου τύπου κράνος με εξαίρεση τα Ε.Π.Η.Ο. που χρησιμοποιούνται από άτομα με αναπηρία. Οι οδηγοί των ποδηλάτων συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου κράνος.
-Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν αντανακλαστικό ρουχισμό ή εξοπλισμό. Αντίστοιχη υποχρέωση εισάγεται και για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα ή τρίτροχο όχημα για τη μεταφορά προϊόντων ή αντικειμένων.
-Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. άνω των 12 ετών υποχρεούνται να φέρουν, όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
-Στους παραβάτες οδηγούς ποδηλάτων και ΕΠΗΟ επιβάλλονται οι όποιες κυρώσεις μόνο κατά το σκέλος του διοικητικού προστίμου. Σε παραβάσεις για τις οποίες δεν προβλέπεται άλλη κύρωση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ.
-Για τα διοικητικά πρόστιμα που αναφέρονται στο Κεφάλαιο Α’ ισχύει η παρ. 5 του άρθρου 28 του ν. 4530/2018 (Α’ 59) δηλαδή επιβάλλεται το μισό των αναφερόμενων προστίμων.
3.Στα άρθρα 26 έως και 28 του ν.4784/2021 θεσπίζονται ειδικές ρυθμίσεις για τα Ε.Π.Η.Ο. που αφορούν στις προϋποθέσεις κυκλοφορίας των Ε.Π.Η.Ο., την εποπτεία της αγοράς και τις υποχρεώσεις παρόχων και εκμισθωτών Ε.Π.Η.Ο.. Ρυθμίζεται μεταξύ άλλων ότι Ε.Π.Η.Ο. που διατέθηκαν ή εισήχθησαν στη Χώρα πριν τη δημοσίευση του ν.4784/2021, μπορούν να κυκλοφορούν υπό την προϋπόθεση ότι η μέγιστη ταχύτητα κίνησής τους περιορίζεται στα 25 χλμ./ώρα.
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ
1.Με το Άρθρο 33 «Πεδίο εφαρμογής του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.)- Τροποποίηση του άρθρου 3 του π.δ. 74/2008» γίνεται τροποποίηση του άρθρου 3 του π.δ. 74/2008.
Συγκεκριμένα εισάγονται νέες εξαιρέσεις αναφορικά με τη μη υποχρέωση κατοχής Π.Ε.Ι. για:
–οδηγούς οχημάτων που ανήκουν στις υπηρεσίες επείγουσας διακομιδής ασθενών
–οδηγούς οχημάτων για τα οποία απαιτείται άδεια οδήγησης κατηγορίας D ή D1 και τα οποία κινούνται χωρίς επιβάτες από προσωπικό συντήρησης προς ή από ένα κέντρο συντήρησης που βρίσκεται κοντά στην πλησιέστερη βάση συντήρησης που χρησιμοποιεί ο μεταφορέας, υπό την προϋπόθεση ότι η οδήγηση του οχήματος δεν συνιστά την κύρια δραστηριότητα του οδηγού
–οδηγούς οχημάτων που χρησιμοποιούνται σε μη εμπορική μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας
–οδηγούς οχημάτων, τα οποία χρησιμοποιούνται για εξετάσεις οδήγησης αυτοκινήτων, με σκοπό την απόκτηση άδειας οδήγησης ή Π.Ε.Ι., με την προϋπόθεση ότι δεν χρησιμοποιούνται σε εμπορικές μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών
–οδηγούς οχημάτων, τα οποία χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση συμπληρωματικής κατάρτισης για την απόκτηση άδειας οδήγησης ή Π.Ε.Ι., κατά τη διάρκεια μαθημάτων στον χώρο εργασίας, εφόσον ο ενδιαφερόμενος συνοδεύεται από άλλο πρόσωπο πιστοποιημένο με Π.Ε.Ι., ή εκπαιδευτή οδηγών για την κατηγορία στην οποία ανήκει το όχημα που χρησιμοποιείται για τον σκοπό αυτόν
–οδηγούς οχημάτων, τα οποία μεταφέρουν μηχανήματα που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για την άσκηση του επαγγέλματος του οδηγού τους, υπό την προϋπόθεση ότι η οδήγηση των οχημάτων αυτών δεν αποτελεί την κύρια δραστηριότητα του οδηγού
–οδηγούς οχημάτων όταν πληρούνται όλοι οι ακόλουθοι όροι:
α) οι οδηγοί οχημάτων κινούνται σε αγροτικές περιοχές και εφοδιάζουν τη δική τους επιχείρηση,
β) οι οδηγοί δεν παρέχουν υπηρεσίες μεταφορών και,
γ) η μεταφορά είναι περιστασιακή και δεν επηρεάζει την οδική ασφάλεια.
–οδηγούς οχημάτων τα οποία χρησιμοποιούνται ή μισθώνονται χωρίς οδηγό από γεωργικές, δενδροκηπευτικές, δασοκομικές, κτηνοτροφικές ή αλιευτικές επιχειρήσεις για τη μεταφορά εμπορευμάτων στο πλαίσιο επιχειρηματικής δραστηριότητας, εκτός εάν η οδήγηση αποτελεί μέρος της κύριας δραστηριότητας του οδηγού ή εάν η οδήγηση υπερβαίνει την απόσταση εκατό (100) χιλιομέτρων από τη βάση της επιχείρησης στην οποία ανήκει το όχημα ή η οποία ενοικιάζει ή μισθώνει με χρηματοδοτική μίσθωση το όχημα.
2.Με το Άρθρο 34 «Χορήγηση Π.Ε.Ι. περιοδικής κατάρτισης – τόπος περιοδικής κατάρτισης – Τροποποίηση του άρθρου 7 του π.δ. 74/2008» γίνεται τροποποίηση του άρθρου 7 του π.δ. 74/2008
Συγκεκριμένα εισάγονται νέες διατάξεις για:
-Ενδιαφερόμενο οδηγό που ολοκληρώνει το πρόγραμμα περιοδικής κατάρτισης έως έξι μήνες πριν την λήξη ισχύος του «παλαιού» Π.Ε.Ι. γίνεται η καταχώρηση στην άδεια οδήγησης του, του ενωσιακού κωδικού «95» με ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου Π.Ε.Ι. αυτή της ημέρας λήξης του προηγούμενου Π.Ε.Ι..
-Οδηγός κάτοχος Π.Ε.Ι. αρχικής επιμόρφωσης ή περιοδικής κατάρτισης δύναται να υποβάλλεται οποτεδήποτε πριν από τη λήξη ισχύος του, σε νέα περιοδική κατάρτιση και να εφοδιάζεται με νέο Π.Ε.Ι. πενταετούς ισχύος, προκειμένου να ταυτιστεί η ημερομηνία λήξης ισχύος του προς έκδοση Π.Ε.Ι. με την ημερομηνία λήξης ισχύος της άδειας οδήγησης για τη χρήση της οποίας απαιτείται η κατοχή Π.Ε.Ι. Στην περίπτωση αυτή ως ημερομηνία λήξης του Π.Ε.Ι. ορίζεται η ημερομηνία λήξης της αντίστοιχης κατηγορίας της άδειας οδήγησης ανεξαρτήτως της ημερομηνίας έκδοσης της βεβαίωσης επιτυχούς παρακολούθησης.
3.Με το Άρθρο 37 «Βάση δεδομένων εφαρμογής – Προσθήκη νέου άρθρου 8Α στο π.δ. 74/2008» γίνεται προσθήκη νέου άρθρου 8Α στο π.δ. 74/2008.
Συγκεκριμένα ορίζεται ότι τα κράτη μέλη, για σκοπούς εφαρμογής, ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με Π.Ε.Ι. που έχουν χορηγηθεί ή ανακληθεί. Για τον σκοπό αυτόν, τα κράτη μέλη υποχρεώνονται σε συνεργασία με την Επιτροπή να δημιουργήσουν ηλεκτρονικό δίκτυο ή να εργαστούν για την επέκταση υπάρχοντος δικτύου, λαμβάνοντας υπόψη την αξιολόγηση από την Επιτροπή της πλέον συμφέρουσας λύσης.
4.Με το Άρθρο 38 «Αντικατάσταση και προσθήκη Παραρτημάτων -Τροποποίηση του άρθρου 14 του π.δ. 74/2008» γίνεται τροποποίηση στο Τμήμα 3 του Παραρτήματος ΙΙ του π.δ. 74/2008.
Συγκεκριμένα ορίζεται:
-Οι τουλάχιστον εφτάωρες περίοδοι στις οποίες διαιρείται η περιοδική κατάρτιση, μπορεί να κατανέμονται σε 2 συνεχόμενες ημέρες.
-Μπορεί να υπολογίζεται η ολοκληρωμένη ειδική κατάρτιση που απαιτείται σύμφωνα με άλλη νομοθεσία της Ένωσης ως μία το πολύ από τις προβλεπόμενες επτάωρες περιόδους. Πρόκειται κυρίως για την ειδική κατάρτιση, χωρίς να περιορίζεται σε αυτήν, που απαιτείται βάσει της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων, την κατάρτιση στη μεταφορά ζώων βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1/2005 και για τη μεταφορά επιβατών, την κατάρτιση, με στόχο την ευαισθητοποίηση στο θέμα των αναπηριών βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 181/2011.
Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής θα προωθηθεί συμπλήρωση της υ.α.30063/4796/2013 (Β’2643).
Γ. ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΞΕΤΑΣΤΩΝ ΣΤΙΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Με το Άρθρο 53 «Ρυθμίσεις θεμάτων δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς» ορίζεται ότι η καταληκτική προθεσμία του δευτέρου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 4625/2019 (Α’139) για τη δυνατότητα, κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του περιφερειάρχη, διενέργειας των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών υπό την παρουσία ενός (1) εξεταστή, παρατείνεται έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2021.
Δ. ΑΔΕΙΕΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Με το Άρθρο 54 «Κατηγορίες αδειών οδήγησης και ισοδυναμίες – Τροποποίηση των άρθρων 3 και 4 του π.δ. 51/2012», γίνεται τροποποίηση των άρθρων 3 και 4 του π.δ. 51/2012 και σε συνδυασμό με το Άρθρο 23 που τροποποιεί το άρθρο 94 του ΚΟΚ ορίζονται τα εξής:
-Για την οδήγηση των μοτοποδηλάτων με μέγιστη εκ κατασκευής ανώτατη ταχύτητα έως 25 χλμ. ανά ώρα, δεν απαιτείται η κατοχή άδειας οδήγησης. Απαγορεύεται η οδήγηση των μοτοποδηλάτων αυτών από πρόσωπα που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δεκαπέντε (15) ετών.
-Η κατηγορία Β ισχύει και για την οδήγηση οχημάτων της κατηγορίας ΑΜ, για τους κατόχους ελληνικών αδειών οδήγησης εντός της Ελληνικής Επικράτειας, υπό τις εξής προϋποθέσεις :
-κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από έξι (6) έτη, και
-συμπλήρωσης της ηλικίας των είκοσι επτά (27) ετών.
Δεν απαιτείται η έκδοση νέου εντύπου άδειας οδήγησης.
-Η κατηγορία Β, ισχύει και για την οδήγηση οχημάτων της κατηγορίας Α1, μόνο εντός της Ελληνικής Επικράτειας, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
-κατοχής της κατηγορίας ΑΜ πάνω από τέσσερα (4) έτη,
-κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από (4) έτη,
-συμπλήρωσης της ηλικίας των είκοσι επτά (27) ετών.
Δεν απαιτείται η έκδοση νέου εντύπου άδειας οδήγησης εφόσον στο κατεχόμενο έντυπο της άδειας οδήγησης (με τη μορφή πλαστικής κάρτας) αποτυπώνονται και οι δύο κατηγορίες (Β και ΑΜ).
-Η κατηγορία Β με τον εθνικό κωδικό αριθμό «121», ισχύει και για την οδήγηση οχημάτων της κατηγορίας Α1, μόνο εντός της ελληνικής επικράτειας, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
-κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από έξι (6) έτη,
-συμπλήρωσης της ηλικίας των είκοσι επτά (27) ετών,
-υποχρεωτικής πρακτικής εκπαίδευσης, διάρκειας τουλάχιστον πέντε (5) μαθημάτων.
Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής επίκειται η δημοσίευση της συμπλήρωσης της υ.α. 50984/7947/2013 (Β’3056).
Ε. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ
Με το Άρθρο 55 «Αίτηση συνταξιοδότησης από εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών» ορίζεται ότι:
1.Για την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών, δεν απαιτείται η κατάθεση στον ασφαλιστικό φορέα της άδειας οδήγησης για περιορισμό των κατηγοριών C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D και DE. Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος επιθυμεί τη συνέχιση της απασχόλησής του ως εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών, τούτο δηλώνεται στην αίτηση συνταξιοδότησής του.
2.Η παρ. 1 ισχύει και για τους εκπαιδευτές υποψηφίων οδηγών, οι οποίοι έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης κατά την 16/3/2021 (ημερομηνία έναρξη ισχύος του ν. 4784/21).
Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής επίκειται η δημοσίευση της συμπλήρωσης της υ.α. 50984/7947/2013 (Β’3056).
Επισημαίνεται ότι οι προαναφερόμενες ρυθμίσεις ισχύουν από την 16 Μαρτίου 2021 [ημερομηνία έναρξης ισχύος του αναφερόμενου νόμου (ν. 4784/2021)], εκτός αυτών των άρθρων 26 έως και 28 που τίθενται σε ισχύ εξήντα (60) ημέρες από την προαναφερθείσα έναρξη ισχύος αλλά και αυτών του άρθρου 37 που τίθενται σε ισχύ την 23η Μαΐου 2021.»