Τη στιγμή που οι επενδυτές έχουν καταθέσει πολλά δισεκατομμύρια ευρώ στην βιομηχανία μπαταριών ώστε η Ευρώπη να μπορεί να τροφοδοτήσει σε ποσοστό άνω του 90% τα ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030 μια επιβράδυνση στις πωλήσεις θέτει σε κίνδυνο τόσο τις συγκεκριμένες επενδύσεις όσο και την ευκαιρία της ΕΕ να γίνει παγκόσμιος ηγέτης σε μία από τις βασικές τεχνολογίες του 21ου αιώνα.
Η αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ είχε ως αποτέλεσμα να σχεδιάζεται η κατασκευή 38 gigafactories μπαταριών, συνολικής παραγωγής άνω των 1000gWh και επενδύσεις σχεδόν 40 δισ. ευρώ. Ωστόσο, τα αδύναμα πρότυπα CO2 μεταξύ 2022 και 2029 δεν δίνουν κίνητρο στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030. Αυτό θα οδηγήσει σε μια υπερπαραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα οποία σε ποσοστό άνω του 50% να παραμείνουν αδιάθετα στα parking των εργοστασίων με αποτέλεσμα να μην ενισχυθεί η ευρωπαϊκή οικονομία και να κινδυνεύουν χιλιάδες εξειδικευμένες θέσεις εργασίας σύμφωνα με το T&E.
Η Julia Poliscanova, διευθύντρια στον Οργανισμό T&E, δήλωσε: «Η βιομηχανία μπαταριών ανταποκρίνεται επιτυχώς στις φιλοδοξίες της Ευρώπης για την ηλεκτρική κινητικότητα, ωστόσο οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ αποτυγχάνουν να παρέχουν κανονιστική βεβαιότητα και να εγγυώνται επαρκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να αυστηροποιήσουν τα πρότυπα CO2 κατά τη διάρκεια της δεκαετίας για να αποφύγουν τη σπατάλη δισεκατομμυρίων επενδύσεων και τον εκτροχιασμό της έκρηξης μπαταριών. ”
Η προγραμματισμένη παραγωγή μπαταριών θα μπορούσε να είναι σχεδόν τρεις φορές υψηλότερη από την ελάχιστη ζήτηση το 2025-2030, σύμφωνα με ανάλυση της T&E. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς, η ζήτηση της μπαταρίας θα είναι μόλις 174 GWh το 2025, και θα αυξηθεί σε 485 GWh το 2030, όταν τελικά τεθεί σε ισχύ ένα πιο αυστηρό πρότυπο CO2. Αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από την αναμενόμενη χωρητικότητα μπαταρίας 462 GWh έως το 2025, αυξάνοντας τα 1.144 GWh έως το 2030. Μεγάλο μέρος της πλεονάζουσας παροχής μπαταρίας μπορεί να επιλυθεί αυξάνοντας τον στόχο μείωσης CO2 του 2025 στο 25% και θέτοντας έναν πρόσθετο στόχο -40% για 2027, επισημαίνει η T&E.
Μέχρι σήμερα, 17 από τα 38 προγραμματισμένα gigafactories έχουν εξασφαλίσει πλήρη χρηματοδότηση, ύψους 25,5 δισ. ευρώ. Άλλα 10 έργα έχουν εξασφαλίσει μερική χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων πολλών που είναι βασικά για την αυτονομία της εγχώριας μπαταρίας στην Ευρώπη, όπως η Britishvolt στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Italvolt στην Ιταλία, η Freyr στη Νορβηγία και η Basquevolt-Nabatt στην Ισπανία. Πρόσθετα 11 έργα – συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων gigafactories της Volkswagen – ανακοινώθηκαν πρόσφατα, αλλά δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα δεδομένα. Οι υψηλότεροι στόχοι CO2 θα ωφελήσουν άμεσα το νεότερο κύμα κυρίως ευρωπαϊκών έργων μπαταριών.
Η Julia Poliscanova πρόσθεσε: «Η κατασκευή μπαταριών είναι το πιο πολύτιμο μέρος της αλυσίδας εφοδιασμού EV και με την Κίνα και τις ΗΠΑ να διοχετεύουν τεράστια ποσά μετρητών στην παραγωγή μπαταριών με αποτέλεσμα οι επενδύσεις της Ευρώπης αυτή τη δεκαετία δεν θα είναι τίποτα σε σύγκριση με την ευκαιρία που χάθηκε αυτόν τον αιώνα. ”
Η ΕΕ αναμένεται να προτείνει νέους στόχους για τις εκπομπές CO2 σε αυτοκίνητα και φορτηγά τον Ιούλιο. Η T&E συνιστά στην ΕΕ να αυστηριοποιήσει τον στόχο του 2025 και να θέσει έναν επιπλέον δεσμευτικό στόχο για το 2027. Όλοι οι κινητήρες βενζίνης και diesel θα πρέπει να καταργηθούν έως το 2035 το αργότερο, επισημαίνει η T&E.