- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Το θέμα των υποτιμολογήσεων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes-Benz και BMW ανοίγει και πάλι το Δημόσιο καθώς προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας με στόχο να αναιρεθεί η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.
Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων η αίτηση αναίρεσης του Εφετείου αφορά μόνο στην Mercedes-Benz Hellas ενώ για ίδια ακριβώς υπόθεση είχε οδηγηθεί στο Εφετείο και η BMW Hellas.
Να υπενθυμίσουμε πως η BMW Hellas είχαν επιβληθεί πρόστιμα για διαφυγόντες φόρους, τέλη και λαθρεμπορία 48,8 εκατ. ευρώ για 5.150 εισαχθέντα αυτοκίνητα τα οποία ακυρώθηκαν στο Εφετείο.
Το Movenews.gr κατέθεσε ερώτημα τόσο προς την ΑΑΔΕ όσο και προς το υπουργείο Οικονομικών να μας ξεκαθαρίσουν αν αφορά μόνο στην Mercedes-Benz Hellas η ακύρωση και αν συμβαίνει κάτι τέτοιο για ποιο λόγο εξαιρέθηκε η BMW Hellas. Η πρώτη εικόνα που έχουμε είναι ότι το Δημόσιο έχει στραφεί εναντίον της απόφασης και για την BMW Hellas στο ΣτΕ. H απαλλακτική απόφαση για την BMW Hellas ήταν η υπ αριθμόν 4359/2018.
Μέχρι λοιπόν να ξεκαθαρίσουν οι Αρχές το θέμα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το Ελληνικό Δημόσιο προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ζητεί να αναιρεθεί απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών με την οποία απαλλάχθηκε από τον καταλογισμό διαφυγόντων φόρων (φόρο πολυτελείας, τελών ταξινόμησης, κ.λπ.), ύψους 85 εκατ. ευρώ περίπου που είχε γίνει στην αντιπροσωπεία της Γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Mercedes στην Ελλάδα.
Αναλυτικότερα, στη εταιρεία Mercedes Hellas καταλογίστηκαν διαφυγόντες φόροι, τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας ύψους 85 εκατ. ευρώ περίπου, για 6.299 αυτοκίνητα που εισήχθησαν στην χώρα μας τη χρονική περίοδο από 1.1.2011 έως 31.12.2013.
Κατά το Ελληνικό Δημόσιο η Mercedes χρησιμοποίησε ιδιαίτερα τεχνάσματα που είχαν ως αποτέλεσμα, αφενός τη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων και αφετέρου την καταβολή μειωμένων τελών ταξινόμησης, φόρου πολυτελείας και ΦΠΑ κατά τον εκτελωνισμό των 6.299 αυτοκινήτων το διάστημα από 1.1.2011 έως 31.12.2013.
Οι αρμόδιες αρχές επέβαλαν σε βάρος της Mercedes Hellas πολλαπλό τέλος συνολικού ποσού 62.294.889 ευρώ συν χαρτοσήμου και εισφοράς ΟΓΑ (συνολικά περίπου 85 εκατ. ευρώ). Επίσης, επιβλήθηκε το ποσό των 20.636.000 ευρώ για διαφυγόντες φόρου τους οποίους στερήθηκε το ελληνικό δημόσιο.
Η Mercedes Hellas προσέφυγε στα Διοικητικά Δικαστήρια και το Εφετείο Αθηνών στην υπ΄ αριθμ. 4352/2018 απόφασή του επισημαίνει ότι «δεν συντρέχει περίπτωση χρησιμοποίησης ιδιαίτερου τεχνάσματος, κατά την έννοια των σχετικών διατάξεων του ν. 2960/2001 και ως εκ τούτου, δεν στοιχειοθετείται λαθρεμπορία» και έτσι οι ισχυρισμοί του Δημοσίου απορρίφθηκαν ως αβάσιμοι και το δικαστήριο διέταξε την επιστροφή του ποσού που είχε καταβάλει η Mercedes Hellas.
Στην συνέχεια, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το Δημόσιο προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανίας και ζητεί να αναιρεθεί η εν λόγω Εφετειακή απόφαση, και να επιλυθούν νομικά ζητήματα που ανέκυψαν.
Τέλος, η Αρχή ζητά να απαντηθεί από το ΣτΕ εάν:
1) Συνιστά τέχνασμα η ευκαιριακή μείωση των τιμών χονδρικής πώλησης των εισαγομένων αυτοκινήτων «με βάση την οποία προσδιορίζεται η φορολογητέα αξία, επί της οποίας υπολογίζεται το τέλος ταξινόμηση και οι άλλοι φόροι, δηλαδή απώλεια οφειλομένων προς το Δημόσιο δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, χωρίς να μεταφέρεται στην λιανική τιμή πώληση των αυτοκινήτων, ούτε η μείωση των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, ούτε η μείωση της χονδρικής τιμής και μετ΄ ολίγον αίρεται η μείωση και οι χονδρικές τιμές επανέρχονται στα προ της μείωσης αρχικά επίπεδα» και
2) Σύμφωνα με την φορολογική νομοθεσία «θεσπίζεται υποχρέωση των εμπόρων αυτοκινήτων να μετακυλήσουν στην κατανάλωση, με αντίστοιχη ελάφρυνση τηςτελικής τιμής λιανικής πώλησης, τη φορολογική ελάφρυνση που προκαλείται σε περιπτώσεις μείωσης της χονδρικής τιμής, επί της οποίας υπολογίζονται οι φόροι που επιβαρύνουν το αυτοκίνητο (τέλος ταξινόμησης, φόρος πολυτελείας)».