- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Μπαράζ ελέγχων πραγματοποιεί η Κινητή Ομάδα Ελέγχου του Τελωνείου Πειραιά στους κατόχους υπερπολυτελών αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας έξω από νυχτερινά κέντρα διασκέδασης αλλά και πλαζ της παραλιακής ώστε να διαπιστώσει ποιοι από αυτούς κυκλοφορούν παράνομα τα οχήματά τους.
Μάλιστα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του movenews.gr πάνω από 180 αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας έχουν «δεσμευθεί» από τις Αρχές μέχρι ότου οι ιδιοκτήτες τους προσκομίσουν να έγγραφα που τους έχουν ζητηθεί και να αποδεσμευθούν. Σε διαφορετική περίπτωση τα πρόστιμα είναι υπέρογκα και σε κάποιες περιπτώσεις πολυτελών μοντέλων ξεπερνούν ακόμη και τις 100.000 ευρώ!
Το θέμα πάντως έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, κυρίως στους κύκλους των επωνύμων, εκ των οποίων κάποιοι έχουν συστήσει εταιρείες «φαντάσματα» σε άλλα κράτη-μέλη, έχουν μεταβιβλασει τα οχήματά τους σε αυτές ώστε να μπορούν να εκδώσουν ξένες πινακίδες κυκλοφορίας και κατόπιν να τα κινούν χωρίς να καταβάλουν φόρους, Τέλη Κυκλοφορίας και άλλα χαράτσια στην Ελλάδα.
Ωστόσο ο νόμος είναι ξεκάθαρος και επιτρέπει την κυκλοφορία των οχημάτων με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας έως 6 μήνες στην ελληνική επικράτεια ενώ για διάστημα μεγαλύτερο της παραπάνω περιόδου οι κάτοχοι πρέπει να πληρώσουν υπέρογκα πρόστιμα!
Το movenews.gr αποκλειστικά δημοσιεύει τι ζητούν οι ελεγκτές κατά την πρώτη επαφή με τους κατόχους αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας οι οποίοι μπορούν να τους ελέγξουν μόνο σε περίπτωση που ο οδηγός βρεθεί εντός του οχήματος…
Οι Κινητές Ομάδες Ελέγχου αναμένεται να πραγματοποιήσουν μπαράζ ελέγχων σε δημοφιλή νησιά αλλά και στην Χαλκιδική όπου τα οχήματα με ξένες πινακίδες έχουν την τιμητική τους στις περίφημες πλαζ αλλά και τα νυχτερινά κλαμπ…
Τι ζητούν οι ελεγκτές
Οι ελεγκτές της Κινητής Ομάδας Ελέγχου των Τελωνείων μαζί με την πρόσκληση για έλεγχο δίνουν στους ελεγχόμενους και ένα χαρτί στο οποίο αναγράφονται τα έγγραφα που πρέπει να προσομίσει ο κάτοχος του οχήματος με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας.
Ειδικότερα οι Αρχές ζητούν:
«Δικαιολογητικά παραμονής και διαμονής πάνω από 185 ημέρες στο εξωτερικό ετησίως πριν την ημερομηνία εισόδου του οχήματος στην Ελλάδα (Ν. 2960/2001 άρθρο 120 παρ. ε).
Μισθωτήριο συμβόλαιο κατοικίας στο εξωτερικό.
Παροχές εξωτερικού (φως, νερό, γκάζι, κ.λπ.) στο όνομα του εμπλεκόμενου προσώπου.
Συμβάσεις εργασίας και βεβαιώσεις εργασίας από τον εργοδότη για το υπό κρίση χρονικό διάστημα.
Άδεια κυκλοφορίας, τίτλο κυριότητας, τιμολόγια αγοράς και λοιπά στοιχεία νόμιμης κατοχής του οχήματος.
Ασφάλεια οχήματος.
Άδεια παραμονής και εργασίας εφόσον υπάρχουν (Ελλάδας και Εξωτερικού).
Εισιτήριο εισόδου οχήματος (συνοδευόμενο από την Car List του πλοίου) ή φορτωτική μεταφορική εταιρείας.
Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) στην Ελλάδα και αντίγραφα φορολογικών δηλώσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό δύο προηγούμενων ετών από την είσοδο του οχήματος στην Ελλάδα.
Διαβατήρια – Ταυτότητα
Στο έγγραφο υπάρχει και υποσημείωση που αναφέρει: Τα προσκομισθέντα έγγραφα πρέπει να είναι μεταφρασμένα στα ελληνικά από το Υπουργείο Εξωτερικών ή από Δικηγόρο που θα βεβαιώσει την πιστή μετάφραση. Αν το ελεγχόμενο όχημα είναι ιδιοκτησίας τρίτου προσώπου, ο οδηγός του οχήματος θα πρέπει να μεταβεί στην Υπηρεσία, προσκομίζοντας όλα τα προαναφερόμενα δικαιολογητικά έγγραφα τόσο για τον οδηγό όσο και για τον ιδιοκτήτη του οχήματος με ξένες πινακίδες».
Το άρθρο 120 παράγραφος του νόμου 2960/2001
Για την εφαρμογή των διατάξεων του τέταρτου μέρους του παρόντα Κώδικα νοούνται ως:
α) “Κοινοτικά Οχήματα”: Τα αυτοκίνητα οχήματα και οι μοτοσικλέτες που πληρούν τις προϋποθέσεις των άρθρων 9 και 10 της Συνθήκης Ε.Ο.Κ.
β) “Αποστολή ή Μεταφορά”: Κάθε αποστολή ή μεταφορά που αρχίζει σε άλλο Κράτος – Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και καταλήγει στο εσωτερικό της χώρας. Η έννοια της μεταφοράς περιλαμβάνει και τα οχήματα που μεταφέρονται αυτοδύναμα.
γ) “Πρόσωπο”: Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων που διαθέτει δικαιοπρακτική ικανότητα χωρίς όμως να αποτελεί νομικό πρόσωπο.
δ) “Πρόσωπο Εγκατεστημένο στο Εσωτερικό της Χώρας”: Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει τη συνήθη κατοικία του ή την έδρα του, αντίστοιχα, στο εσωτερικό της χώρας.
ε) “Συνήθης κατοικία”: Ο τόπος στον οποίο ένα άτομο διαμένει συνήθως, δηλαδή τουλάχιστον εκατόν ογδόντα πέντε (185) ημέρες συνεχείς ή όχι ανά δωδεκάμηνο, λόγω προσωπικών και επαγγελματικών δεσμών, ή σε περίπτωση ατόμου χωρίς επαγγελματικούς δεσμούς, λόγω προσωπικών δεσμών από τους οποίους προκύπτουν στενοί δεσμοί μεταξύ αυτού του ατόμου και του τόπου στον οποίο κατοικεί.
Εν τούτοις η συνήθης κατοικία ατόμου του οποίου οι επαγγελματικοί δεσμοί βρίσκονται σε τόπο άλλο από τον τόπο των προσωπικών του δεσμών και το οποίο για το λόγο αυτόν υποχρεώνεται να διαμένει διαδοχικά σε διάφορους τόπους, που βρίσκονται σε δύο ή περισσότερες χώρες, θεωρείται ότι βρίσκεται στον τόπο των προσωπικών του δεσμών με την προϋπόθεση ότι επιστρέφει τακτικά στον τόπο αυτόν. Ο τελευταίος αυτός όρος δεν απαιτείται όταν το άτομο διαμένει σε μια χώρα για την εκτέλεση αποστολής με καθορισμένη διάρκεια.
Η φοίτηση σε πανεπιστήμιο ή άλλη σχολή δεν συνεπάγεται μεταφορά συνήθους κατοικίας.
θ) Χρηματοδοτική μίσθωση: Η σύμβαση παραχώρησης, έναντι μισθώματος, επιβατικού αυτοκινήτου με ξένες πινακίδες από εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης, εγκατεστημένη στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος – μέλος, για επαγγελματική χρήση του αντισυμβαλλόμενου μισθωτή, ο οποίος έχει δικαίωμα στο τέλος της σύμβασης είτε να εξαγοράσει το επιβατικό αυτοκίνητο είτε να ανανεώσει τη σύμβαση για ορισμένο χρόνο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν. 1665/1986 (Α’194).
ι) Μίσθωση: η από επιχείρηση, η οποία είναι εγκατεστημένη στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος – μέλος και έχει σχετικό σκοπό, σύμβαση παραχώρησης της χρήσης επιβατικού αυτοκινήτου με ξένες πινακίδες έναντι μισθώματος, για ορισμένο χρόνο, χωρίς δικαίωμα εξαγοράς στη λήξη της σύμβασης.
Σύμφωνα με τον οδηγό που έχει εκδώσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δίνονται όλες οι απαντήσεις:
Ποια πρόσωπα δικαιούνται να κυκλοφορούν στην Ελλάδα αυτοκίνητο με αλλοδαπές πινακίδες κυκλοφορίας, δηλαδή, με το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης και για πόσο διάστημα;
Δικαιούχα πρόσωπα είναι:
(Α) Πρόσωπα με συνήθη κατοικία στο εξωτερικό που επισκέπτονται προσωρινά την Ελλάδα (Τουρίστες). Το δικαίωμα προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης χορηγείται στην κατηγορία αυτή για μέσα μεταφοράς και είδη ατομικής χρήσης, με τους εξής ειδικότερους όρους:
– το πρόσωπο να έχει τη συνήθη κατοικία του εκτός Ελλάδος,
– να έρχεται προσωρινά στην Ελλάδα,
– να χρησιμοποιεί το μέσον μεταφοράς και τα είδη ατομικής χρήσης για ιδιωτική του χρήση.
Η διάρκεια παραμονής στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής- χρησιμοποίησης ορίζεται στους έξι (6) μήνες, συνεχείς ή όχι, ανά δωδεκάμηνο.
Σε έκτακτες περιστάσεις τα αρμόδια Τελωνεία μπορούν κατά την κρίση τους να χορηγήσουν επί πλέον παράταση μέχρι δεκαπέντε (15) ημέρες.
Ειδικά, τα επιβατικά οχήματα με ξένες πινακίδες που εισάγονται-μεταφέρονται προσωρινά από πρόσωπα με συνήθη κατοικία στο εξωτερικό, που δεν ασκούν επαγγελματική δραστηριότητα στην Ελλάδα, εφόσον δεν επανεξάγονται-επαναποστέλονται με τη λήξη της διάρκειας των (6) μηνών, πρέπει να ακινητοποιούνται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, ύστερα από αίτηση του δικαιούχου, και να παραμένουν ακινητοποιημένα το λιγότερο (6) μήνες και το ανώτερο (24) μήνες.
Για να μπορέσει ο δικαιούχος να κυκλοφορήσει εκ νέου το ακινητοποιημένο επιβατικό όχημα με ξένες πινακίδες, πρέπει κατά το τελευταίο 12μηνο πριν από την αποσφράγιση του οχήματος να αποδεικνύει ότι είχε τη συνήθη κατοικία του στο εξωτερικό, δηλαδή ότι παρέμεινε ο δικαιούχος στο εξωτερικό επί 185 ημέρες τουλάχιστον μετά την σφράγιση του οχήματος.
Αν παρέλθουν 24 μήνες από την ακινητοποίηση, το όχημα κηρύσσεται αζήτητο.
Αν το αποσφραγίσει πριν από τους 24 μήνες και έχει δικαίωμα κυκλοφορίας μπορεί να το κυκλοφορήσει εκ νέου για 6 μήνες με καταβολή τελών κυκλοφορίας για όλο το διάστημα αυτό.
(Β) Πρόσωπα με συνήθη κατοικία στην Ελλάδα που εργάζονται στο εξωτερικό τουλάχιστον έξι μήνες το δωδεκάμηνο.
Στην κατηγορία αυτή υπάγονται:
– Οι Έλληνες υπήκοοι, κάτοικοι Ελλάδος που παραμένουν και εργάζονται στο εξωτερικό, τουλάχιστον 6 μήνες το δωδεκάμηνο.
– Τα πρόσωπα των οποίων οι σύζυγοι έχουν μετοικήσει στην Ελλάδα, εφόσον εξακολουθούν να παραμένουν πραγματικά στο εξωτερικό μετά τη μετοίκηση των συζύγων τους.
– Οι αλλοδαποί/ αλλοδαπές που είναι παντρεμένοι/νες με Ελληνίδες/Έλληνες μόνιμους κατοίκους Ελλάδος, εφόσον και μετά το γάμο τους εξακολουθούν να παραμένουν πραγματικά στο εξωτερικό.
Το δικαίωμα προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης χορηγείται στην κατηγορία αυτή για μέσα μεταφοράς και είδη ατομικής χρήσης για διάστημα έξι (6) μηνών, συνεχών ή όχι, ανά δωδεκάμηνο, χωρίς την καταβολή τελών κυκλοφορίας, εφόσον φέρουν ισχύουσα άδεια κυκλοφορίας κανονικής σειράς.
(Γ) Ελληνικά πληρώματα εμπορικών πλοίων γραμμών εξωτερικού.
Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι Έλληνες υπήκοοι, που είναι ναυτολογημένοι σε εμπορικά πλοία γραμμών εξωτερικού, τουλάχιστον έξι (6) μήνες το δωδεκάμηνο.
Το δικαίωμα προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης, χορηγείται μόνον για το ιδιωτικής χρήσης επιβατικό αυτοκίνητο και για διάστημα (6) έξι μηνών, συνεχών ή όχι, ανά δωδεκάμηνο, χωρίς την καταβολή τελών κυκλοφορίας, εφόσον φέρει ισχύουσα άδεια κυκλοφορίας κανονικής σειράς.
(Δ) Άλλες ειδικές κατηγορίες
Το δικαίωμα της προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης παρέχεται και στις παρακάτω περιπτώσεις:
– Στα πρόσωπα που έχουν συνήθη κατοικία στο εξωτερικό και έρχονται προσωρινά στην Ελλάδα, αποκλειστικά και μόνο για να σπουδάσουν σε ανώτερα ή ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Το δικαίωμα παρέχεται για ένα επιβατικό όχημα και είδη ατομικής χρήσης, και για το διάστημα των σπουδών, ανάλογα με τα έτη σπουδών.
– Στα πρόσωπα που έχουν συνήθη κατοικία στο εξωτερικό και έρχονται προσωρινά στην Ελλάδα, αποκλειστικά και μόνον για μετεκπαίδευση ή ειδίκευση σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα ή σχολές επιμόρφωσης που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή πανεπιστημιακές κλινικές. Το δικαίωμα παρέχεται για ένα επιβατικό όχημα και για είδη ατομικής χρήσης και για διάστημα τεσσάρων (4) ετών από την έναρξη της μετεκπαίδευσης ή ειδίκευσης.
– Στους αλλοδαπούς που έχουν συνήθη κατοικία στο εξωτερικό και έρχονται προσωρινά στην Ελλάδα, με σκοπό να εργαστούν σε εκτέλεση σύμβασης ορισμένου χρόνου με το ελληνικό δημόσιο, οργανισμό δημοσίου δικαίου, νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από το δημόσιο, σε αλλοδαπά εμπορικά ή βιομηχανικά επιμελητήρια ή σε εγκαταστημένους στη χώρα μας ξένους κρατικούς οργανισμούς και ινστιτούτα και οι οποίοι προσφέρουν ιδιαίτερα εξειδικευμένη εργασία προσωρινής μορφής. Το δικαίωμα παρέχεται για ένα επιβατικό όχημα και για είδη οικοσκευής και για όσο διάστημα διαρκεί η σύμβαση εργασίας τους.
– Στους αλλοδαπούς υπηκόους που έχουν συνήθη κατοικία στο εξωτερικό και έρχονται προσωρινά στην Ελλάδα για να εργαστούν με σύμβαση ορισμένου χρόνου ως διδακτικό προσωπικό σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας ή σε ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα με βάση διμερείς μορφωτικές συμφωνίες. Το δικαίωμα παρέχεται για ένα επιβατικό όχημα και για είδη οικοσκευής και για όσο διάστημα διαρκεί η σύμβαση εργασίας τους.
– Στους Έλληνες διπλωματικούς, προξενικούς και λοιπούς υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών, καθώς και στους εξομοιούμενους με αυτούς υπαλλήλους, που επιστρέφουν προσωρινά στην Ελλάδα για εκτέλεση υπηρεσίας. Το δικαίωμα παρέχεται για ένα επιβατικό όχημα και είδη οικοσκευής και για διάστημα μέχρι πέντε (5) χρόνια από την άφιξή τους στην Ελλάδα για εκτέλεση υπηρεσίας. Η πενταετής διάρκεια παρατείνεται για ολόκληρο το διάστημα παραμονής των υπαλλήλων στην Ελλάδα για εκτέλεση υπηρεσίας, με τον όρο ότι η παραμονή τους στην Κεντρική Υπηρεσία, δεν οφείλεται σε αίτημά τους, αλλά σε υπηρεσιακές ανάγκες, γεγονός που θα βεβαιώνεται από την αρμόδια Δημόσια Yπηρεσία. Παράταση πέραν της πενταετίας, θα χορηγείται τμηματικά για δώδεκα (12) μήνες κάθε φορά και μέχρι τη λήξη της υπηρεσίας του υπαλλήλου στην Κεντρική Yπηρεσία.
– Στους Έλληνες υπηκόους με συνήθη κατοικία στην Ελλάδα που σπουδάζουν στο εξωτερικό ως φοιτητές, σπουδαστές ή μετεκπαιδευόμενοι σε σχολές εξωτερικού, εφόσον παραμένουν για σπουδές εκτός Ελλάδας κατά το μεγαλύτερο διάστημα του έτους σπουδών. Το δικαίωμα παρέχεται μόνο για επιβατικό όχημα και για διάστημα τριών (3) μηνών συνεχών ή όχι ανά ημερολογιακό έτος.
– Στα πρόσωπα που μετοικούν στην Ελλάδα. Το δικαίωμα παρέχεται μόνο για το επιβατικό όχημα, με σκοπό τον τελωνισμό του και για διάστημα ενός (1) μήνα, με τον όρο ότι το διάστημα αυτό δεν ξεπερνά την προθεσμία μέσα στην οποία πρέπει να πραγματοποιηθεί ο τελωνισμός του οχήματος με τις διατάξεις των μετοικούντων.
– Στους ομογενείς πολιτικούς πρόσφυγες η διάρκεια παραμονής στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής ορίζεται σε έξι (6) μήνες.
– Στο υπαλληλικό προσωπικό της Ε.Ε., στους αλλοδαπούς ανταποκριτές ξένου τύπου, στο αλλοδαπό προσωπικό ξένων Αρχαιολογικών Σχολών, κ.λπ.
– Σε πρόσωπα με συνήθη κατοικία στην Ελλάδα που εργάζονται σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. και χρησιμοποιούν στη χώρα μας επιβατικό όχημα ταξινομημένο στο άλλο αυτό κράτος μέλος στο όνομα εταιρείας που εδρεύει σε αυτό, εφόσον πληρούνται οι κάτωθι προϋποθέσεις:
α) Η σύμβαση εργασίας ή η συμφωνία του μισθωτού ή μη μισθωτού εργαζόμενου με την εταιρεία να προβλέπει τη χορήγηση αυτοκινήτου ως πρόσθετη παροχή.
β) Το εταιρικό όχημα να μη χρησιμοποιείται κατά τρόπο μόνιμο εντός της Ελλάδος, με την έννοια ότι χρησιμοποιείται το μεγαλύτερο μέρος του έτους εκτός Ελλάδος.
γ) Η μη επαγγελματική χρήση του εταιρικού οχήματος να έχει δευτερεύοντα χαρακτήρα σε σχέση με την επαγγελματική χρήση του και να προβλέπεται ρητά στη σύμβαση εργασίας ότι αποτελεί μέρος, από οικονομικής απόψεως, της αμοιβής του εργαζομένου.
δ) Το όχημα να καλύπτεται ασφαλιστικά στην Ελλάδα.
Η διάρκεια παραμονής του επιβατικού οχήματος στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής δεν περιορίζεται χρονικά, υπό τον όρο ότι πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις.
Ποια είναι τα μεταφορικά μέσα ιδιωτικής χρήσης και τα είδη ατομικής χρήσης που μπορούν να παραληφθούν με το καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης;
Μεταφορικά μέσα είναι:
Τα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης, δηλαδή:
– Επιβατικά αυτοκίνητα μέχρι εννέα (9) θέσεις, περιλαμβανομένου και του οδηγού ή αυτοκινούμενα τροχόσπιτα με τα ρυμουλκούμενά τους.
– Μοτοσικλέτες ή μοτοποδήλατα (αποκλείονται τα οχήματα δημόσιας χρήσης).
– Τα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης.
– Τα αεροπλάνα ιδιωτικής χρήσης.
– Άλογα ιππασίας.
Είδη ατομικής χρήσης είναι :
Τα είδη που έχει ο επισκέπτης στις προσωπικές του αποσκευές, τις
οποίες παρουσιάζει στο Τελωνείο κατά την άφιξή του και προορίζονται για τις
ανάγκες κατά την προσωρινή παραμονή του στην Ελλάδα, όπως, ενδεικτικά:
– Τα είδη ρουχισμού.
– Η φωτογραφική μηχανή.
– Η φορητή κινηματογραφική μηχανή λήψεως.
– Η φορητή VIDEO CAMERA.
– Το φορητό ραδιόφωνο
– Το κασετόφωνο.
– Το φορητό μουσικό όργανο.
– Η σκηνή και ο εξοπλισμός κατασκηνώσεως.
– Είδη αθλήσεως (WIND SURFING, σκι, ποδήλατο, ρακέτες τέννις κ.λπ.).
– Ο προσωπικός ηλεκτρονικός υπολογιστής.
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν τα μεταφορικά μέσα και τα είδη ατομικής χρήσης, προκειμένου να παραληφθούν με το καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης;
Τα επιβατικά οχήματα, κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα, πρέπει να φέρουν επίσημες πινακίδες κυκλοφορίας κανονικής ή προσωρινής σειράς της χώρας που έχει εκδώσει την άδεια κυκλοφορίας τους.
Επίσης, πρέπει να συνοδεύονται από την άδεια κυκλοφορίας που έχει εκδώσει η χώρα στην οποία έχουν καταχωρηθεί και να είναι ασφαλισμένα.
Εάν κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα, δεν ισχύει η προσωρινού τύπου άδεια κυκλοφορίας, τότε δεν είναι δυνατή η υπαγωγή τους στο καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης.
Επίσης, δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν ή να παραμένουν στην Ελλάδα με τα παραπάνω καθεστώτα, πέραν της ημερομηνίας ισχύος της άδειας κυκλοφορίας προσωρινού τύπου. Για τη συνέχιση της παραμονής των οχημάτων στο παραπάνω καθεστώς πρέπει οι κάτοχοι να εφοδιάζονται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή με ελληνικές πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας προσωρινού τύπου.
Το δικαιούχο πρόσωπο πρέπει να έχει δίπλωμα οδήγησης επιβατικού οχήματος.
Σε ποιους περιορισμούς υπόκεινται τα μεταφορικά μέσα και τα είδη ατομικής χρήσης, που παραλαμβάνονται με το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης;
– Τα μεταφορικά μέσα και τα είδη ατομικής χρήσης, που τίθενται στο καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης, πρέπει να επανεξάγονται-επαναποστέλονται το αργότερο μέχρι την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας που προβλέπεται, κατά περίπτωση και έχει ορίσει το τελωνείο, διαφορετικά επιβάλλονται πρόστιμα.
– Τα ρυμουλκούμενα οχήματα πρέπει να επανεξάγονται-επαναποστέλονται μαζί με το κυρίως όχημα που τα ρυμουλκεί.
Παράδειγμα: αν έχει εισαχθεί-μεταφερθεί προσωρινά επιβατικό όχημα Ι.Χ. μαζί με ρυμουλκούμενο τροχόσπιτο, πρέπει να επανεξαχθούν-επαναποσταλούν μαζί, διαφορετικά επιβάλλονται πρόστιμα.
– Τα μεταφορικά μέσα και τα είδη ατομικής χρήσης δεν επιτρέπεται:
→ να μεταβιβαστούν,
→ να εκμισθωθούν,
→ να αποτελέσουν αντικείμενο ενεχύρου ή χρησιδανείου,
→ να παραχωρηθεί η χρήση τους σε τρίτους,
→ να οδηγούνται (για μέσα μεταφοράς), έστω και για μία μόνον φορά από
τρίτους, ανεξάρτητα της υπαιτιότητας ή όχι του δικαιούχου προσώπου.
Ποιες ποινές επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης των όρων και προϋποθέσεων που θέτουν οι διατάξεις, οι οποίες διέπουν το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης;
Παραβάσεις – Πρόσθετα τέλη (Πρόστιμα):
α) Σε περίπτωση εκπρόθεσμης επαναποστολής ή εξαγωγής ή εγκατάλειψης ή καταστροφής ή ακινητοποίησης του οχήματος οφείλεται πρόστιμο για κάθε μέρα καθυστέρησης, ανάλογα με τον κυβισμό του επιβατικού οχήματος, ως ακολούθως:
→ 5 € για επιβατικά οχήματα μέχρι 900 κ.εκ.,
6 € για επιβατικά οχήματα
από 901 κ.εκ. μέχρι 1200 κ.εκ.,
7,50 € για επιβατικά οχήματα από 1201 κ.εκ. μέχρι 1600 κ.εκ.,
10 € για επιβατικά οχήματα από 1601 κ.εκ. μέχρι 1800 κ.εκ.,
12,50 € για επιβατικά οχήματα από 1801 κ.εκ. μέχρι 2000 κ.εκ., 15 € για
επιβατικά οχήματα από 2001 κ.εκ. μέχρι 2500 κ.εκ., 20 € για επιβατικά οχήματα
από 2501 κ.εκ. μέχρι 3000 κ.εκ., 22,50 € για επιβατικά οχήματα από 3001 κ.εκ.
μέχρι 4000 κ.εκ., 25 € για επιβατικά οχήματα από 4001 κ.εκ. και πάνω.
→ 5 € για μοτοσικλέτες ανεξαρτήτως κυλινδρισμού.
β) Επιβάλλεται πρόστιμο 300 € στα οχήματα που φέρουν ληγμένες προσωρινού τύπου άδειες και πινακίδες κυκλοφορίας.
γ) Σε περίπτωση μη επανεξαγωγής-επαναποστολής σκαφών αναψυχής και αεροπλάνων, μέσα στην οριζόμενη προθεσμία οφείλονται:
→ εφάπαξ πρόστιμο 88 € για την μη εμπρόθεσμη επανεξαγωγή-επαναποστολή και
→ πρόστιμο 14 € για κάθε ημέρα παραμονής τους στην Ελλάδα, μετά την λήξη της προς επανεξαγωγή-επαναποστολή προθεσμίας.
Επισημαίνεται, ότι για επιβατικό όχημα, το οποίο έχει τεθεί εμπρόθεσμα σε τελωνειακή ακινητοποίηση και μεταγενέστερα έληξε η προθεσμία επανεξαγωγής- επαναποστολής του, δεν οφείλονται πρόστιμα. Με την λήξη, όμως, της προθεσμίας επανεξαγωγής-επαναποστολής, τα επιβατικά οχήματα κηρύσσονται αζήτητα και στη συνέχεια περιέρχονται στην κυριότητα του Δημοσίου.
δ) Σε περίπτωση μεταβίβασης ή εκμίσθωσης οχημάτων, που βρίσκονται στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης επιβάλλεται πρόστιμο 900 €.
ε) Σε περίπτωση ρήξης, αφαίρεσης, αντικατάστασης και αλλοίωσης των τελωνειακών σφραγίδων, που τίθενται στα οχήματα κατά την ακινητοποίησή τους από τις τελωνειακές αρχές, επιβάλλεται πρόστιμο 500 €. Αν διαπιστωθεί χιλιομετρική διαφορά, επιβάλλονται, επιπλέον, πρόστιμα ανά ημέρα, όπως αναφέρονται παραπάνω.
στ) Σε περίπτωση οδήγησης κοινοτικού οχήματος, που τέθηκε σε καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης, από μη δικαιούχο πρόσωπο, επιβάλλεται πρόστιμο 700 € αν το δικαιούχο πρόσωπο βρισκόταν στην Ελλάδα κατά το χρόνο που συντελέστηκε η παράβαση, διαφορετικά επιβάλλεται εφάπαξ πρόστιμο, ανάλογα με τον κυβισμό του οχήματος με ξένες πινακίδες, ως ακολούθως:
→ 2.500 € για επιβατικά οχήματα μέχρι 1400 κ.εκ.,
3.000 € για επιβατικά οχήματα από 1401 κ.εκ. μέχρι 1600 κ.εκ.,
5.000 € για επιβατικά οχήματα από 1601 κ.εκ. μέχρι 2000 κ.εκ.,
8.000 € για επιβατικά οχήματα από 2001 κ.εκ. μέχρι 3000 κ.εκ.,
10.000 € για επιβατικά οχήματα από 3001 κ.εκ. και πάνω.
→ 300 € για μοτοσικλέτες μέχρι 500 κ.εκ., 400 € για μοτοσικλέτες από 501 κ.εκ. μέχρι 750 κ.εκ., 700 € για μοτοσικλέτες από 751 κ.εκ. μέχρι 1000 κ.εκ., 1.000 € για μοτοσικλέτες από 1001 κ.εκ. και πάνω.
ζ) Σε περίπτωση οδήγησης μεταφορικού μέσου τρίτης χώρας, που τέθηκε σε καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης, από μη δικαιούχο πρόσωπο, επιβάλλεται εφάπαξ πρόστιμο 733 € αν το δικαιούχο πρόσωπο βρισκόταν στην Ελλάδα κατά το χρόνο που συντελέστηκε η παράβαση, διαφορετικά επιβάλλεται το διπλάσιο του προστίμου αυτού επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων του εθνικού τελωνειακού κώδικα.
Τι γίνεται σε περίπτωση κλοπής Ι.Χ.Ε. οχήματος που παραδόθηκε με καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης;
(Α) Σε περίπτωση που κλαπεί το επιβατικό όχημα (επιβατικό αυτοκίνητο Ι.Χ. ή αυτοκινούμενο τροχόσπιτο και το ρυμουλκούμενο όχημα, μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο με ξένες πινακίδες) και, προκειμένου ο δικαιούχος να μην υποχρεωθεί να καταβάλει τους δασμούς και φόρους, πρέπει:
– να μην έχει λήξει η προθεσμία επανεξαγωγής-επαναποστολής,
– να έχει δηλωθεί η κλοπή στις αρμόδιες αστυνομικές αρχές, το αργότερο μέσα σε 5 ημέρες από την κλοπή,
– οι τελωνειακές αρχές να μην έχουν αποδείξεις ή βάσιμες ενδείξεις ότι ο δικαιούχος συμμετείχε ή συνήργησε σε παράνομη διάθεση στην Ελλάδα του επιβατικού του οχήματος,
– ο δικαιούχος να μην έχει δηλώσει στο παρελθόν κλοπή και άλλου επιβατικού οχήματος.
Εφόσον, συντρέχουν τα οι προαναφερθείσες προϋποθέσεις, ο δικαιούχος πρέπει να προσκομίσει στο πλησιέστερο Τελωνείο του τόπου όπου έγινε η κλοπή, τα παρακάτω δικαιολογητικά:
α) στοιχεία εισαγωγής-μεταφοράς του αυτοκινήτου και προθεσμίας επανεξαγωγής-επαναποστολής,
β) βεβαίωση της αρμόδιας αστυνομικής αρχής από την οποία να προκύπτει η καταγγελία της κλοπής μέσα σε (5) ημέρες από την διαπίστωση αυτής και
γ) υπεύθυνη δήλωση με τα ακριβή στοιχεία του δικαιούχου, με την οποία θα δηλώνει ότι δεν συμμετείχε σε παράνομη διάθεση του επιβατικού οχήματος, ότι δεν έχει δηλώσει στο παρελθόν άλλη κλοπή, καθώς και τα πρόσωπα που υποψιάζεται ότι έκλεψαν το αυτοκίνητό με ξένες πινακίδες.
Το Τελωνείο χορηγεί στον δικαιούχο βεβαίωση με την οποία βεβαιώνεται ότι ο δικαιούχος δεν υποχρεούται στην καταβολή δασμών και φόρων και ότι δεν θα ληφθούν εναντίον του αναγκαστικά μέτρα για την είσπραξη του χρέους, με την προϋπόθεση ότι συντρέχουν τα προαναφερθέντα.
(Β) Σε περίπτωση κλοπής επιβατικού οχήματος κατά τον χρόνο που αυτό τελεί σε τελωνειακή ακινητοποίηση δεν απαλλάσσεται το δικαιούχο πρόσωπο από την καταβολή των δασμών, φόρων και τελών που αναλογούν στο όχημα με ξένες πινακίδες.
Ποια πρόσωπα, εκτός αυτού που αρχικά παρέλαβε το Ι.Χ. μεταφορικό μέσο με καθεστώς προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης, μπορούν να το οδηγούν;
Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται να οδηγούν τα μεταφορικά μέσα και άλλα πρόσωπα εκτός του δικαιούχου, ύστερα από έγκριση του Τελωνείου και εφόσον τα άλλα πρόσωπα έχουν δικαίωμα προσωρινής εισαγωγής-χρησιμοποίησης μεταφορικών μέσων, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που έχει και ο δικαιούχος που εισήγαγε στο όνομά του το μεταφορικό μέσον με ξένες πινακίδες.
Για να δοθεί η έγκριση του Τελωνείου, ο δικαιούχος του οχήματος με ξένες πινακίδες πρέπει να δηλώσει τα τρίτα πρόσωπα που επιθυμεί να οδηγούν το αυτοκίνητό του και τα τρίτα πρόσωπα πρέπει να προσέλθουν στο Τελωνείο και να αποδείξουν ότι έχουν το ίδιο ακριβώς δικαίωμα με τον δικαιούχο. Δεν απαιτείται έγκριση του Τελωνείου για την οδήγηση του μεταφορικού μέσου, όταν πρόκειται για τον ή την σύζυγο, τα παιδιά και τους γονείς του δικαιούχου προσώπου, εφόσον βέβαια έχουν και οι συγγενείς του αυτοί, το ίδιο δικαίωμα με τον δικαιούχο.