Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην ευρωπαϊκή αγορά έχουν εξασφαλίσει λιγότερο από το ένα πέμπτο (16%) των βασικών μετάλλων που θα χρειαστούν μέχρι το 2030 για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με ανάλυση των δημοσιευμένων συμβάσεων των ομίλων.
Μόνο η Tesla και η BYD κάνουν αρκετά για να εγγυηθούν τις προμήθειες κοβαλτίου, λιθίου και νικελίου για την επίτευξη των στόχων πωλήσεών τους για το 2030, ενώ οι περισσότεροι ευρωπαίοι κατασκευαστές – με εξαίρεση τη Volkswagen και τη Stellantis – είναι πολύ πίσω.
Η ανάλυση αποτελεί μέρος έρευνας από την Transport & Environment (T&E) των κατασκευαστών στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών με βάση τις ασφαλισμένες πρώτες ύλες, την παραγωγή κυψελών και τις υπεύθυνες πρακτικές.
Η Tesla ηγείται της συνολικής κατάταξης με βάση την ισχύ των στρατηγικών παραγωγής πρώτων υλών – αν και ακολουθεί αρκετούς ανταγωνιστές σε υπεύθυνες πρακτικές. Η Volkswagen έχει σχετικά καλή απόδοση και στις τρεις κατηγορίες για να τερματίσει δεύτερη, ακριβώς μπροστά από την BYD που βρίσκεται στην κορυφή της βαθμολογίας των πρώτων υλών, αλλά υποχωρεί σε υπεύθυνες πρακτικές επειδή δεν παρέχει πληροφορίες σχετικά με τη βιώσιμη προμήθεια.
Μόνο έξι εταιρείες – Tesla, BYD, VW, Ford, Renault και Stellantis – έχουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια για καθένα από τα τρία βασικά μέταλλα ή σχεδιάζουν να αλλάξουν τη χημική σύνθεση των μπαταριών για να τερματίσουν την εξάρτησή τους από ένα από τα μέταλλα, διαπιστώνει η έρευνα. Η BMW, η οποία αντιτίθεται στη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην ΕΕ, δεν έχει αποκαλύψει αρκετές πληροφορίες σχετικά με το πώς σχεδιάζει να εξασφαλίσει υλικά νικελίου, κοβαλτίου ή καθόδου.
Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια για τις αλυσίδες εφοδιασμού οχημάτων και μετακίνησης στην T&E, δήλωσε: «Υπάρχει σαφής αποσύνδεση μεταξύ των στόχων των ηλεκτρικών οχημάτων των κατασκευαστών αυτοκινήτων και των κρίσιμων στρατηγικών ορυκτών τους. Η Tesla και η BYD είναι πολύ μπροστά από τους περισσότερους Ευρωπαίους παίκτες που μόλις τώρα ξυπνούν με την πρόκληση της ασφάλισης των μετάλλων της μπαταρίας. Αυτή η έκθεση πρέπει να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους Διευθύνοντες Συμβούλους και τους επενδυτές να εμπλακούν περαιτέρω στις αλυσίδες εφοδιασμού τους».
Οι Γερμανοί κατασκευαστές – BMW, Mercedes-Benz και Volkswagen – είναι οι 3 κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες για υπεύθυνες πρακτικές εφοδιαστικής αλυσίδας. Με βάση την ιχνηλασιμότητα των πρώτων υλών, τις διαδικασίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ιθαγενών, αυτή είναι μια σημαντική μέτρηση για τους καταναλωτές και τους επενδυτές. Η BYD σημείωσε μηδέν, καθώς δεν βρέθηκαν πληροφορίες σχετικά με κάποια βιώσιμη πρακτική που εφαρμόστηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία.
Σε ξεχωριστή κατάταξη, η Volkswagen, η Stellantis και η Mercedes-Benz βαθμολογούνται καλύτερα ως προς την ανθεκτικότητα σε κραδασμούς της εφοδιαστικής αλυσίδας – μια σημαντική μέτρηση καθώς αυξάνονται οι εμπορικές εντάσεις της ΕΕ με την Κίνα. Οι τρεις εταιρείες, μαζί με τη Renault, είναι οι μόνες αυτοκινητοβιομηχανίες που υποστηρίζουν νεοφυείς επιχειρήσεις στην ΕΕ στον τομέα των εξαρτημάτων μπαταριών και της επεξεργασίας ορυκτών. Η T&E είπε ότι η υποστήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας για την ενσωμάτωση της διύλισης, της παραγωγής καθόδου και άλλων εξαρτημάτων μπορεί να βοηθήσει στην αναβάθμιση της πράσινης τεχνολογίας στην Ευρώπη, ενισχύοντας παράλληλα την ασφάλεια εφοδιασμού.
Η Julia Poliscanova επισήμανε ότι: «Οι στρατηγικές της εφοδιαστικής αλυσίδας των κατασκευαστών αυτοκινήτων θα ολοκληρώσουν ή θα διαλύσουν τη μετάβαση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και θα καταστήσουν ορισμένες εταιρείες απαρχαιωμένες. Η υποστήριξη τοπικών εργοστασίων διύλισης και εξαρτημάτων μπαταριών θα είναι κρίσιμη για την ανθεκτικότητά τους. Αλλά οι Ευρωπαίοι έχουν ξεκάθαρο προβάδισμα στον καθαρισμό των αλυσίδων εφοδιασμού, κάτι που είναι κρίσιμο για την αποδοχή των καταναλωτών και την απελευθέρωση της βιώσιμης χρηματοδότησης της ΕΕ».