Η μάχη του Brexit μεταξύ της Βρετανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης επαναλήφθηκε καθώς ο βρετανός ηγέτης Boris Johnson συγκρούστηκε με τον Ευρωπαίο διαπραγματευτή της ΕΕ Michel Barnier από την αρχή μάλιστα των πολύμηνων συνομιλιών που θα ορίσουν την μελλοντική εμπορική συμφωνία μεταξύ των δύο κρατών.
Ο Barnier δήλωσε στις Βρυξέλλες ότι προσφέρεται μια «πολύ φιλόδοξη» εμπορική συμφωνία στο Ηνωμένο Βασίλειο – αρκεί ο Johnson να υπογράψει αυστηρούς κανόνες για να αποφευχθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός.
Λίγα λεπτά αργότερα από τις δηλώσεις του Barnier, ο Johnson από το Λονδίνο απέρριψε το αίτημα του Ευρωπαίου Επιτρόπου και επέμεινε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα αναπτυχθεί ακόμα και αν οι διαπραγματεύσεις αποτύχουν. Ανέφερε ότι η Βρετανία θα είναι ευχαριστημένη με μια σχέση που βασίζεται στις χαλαρές σχέσεις που έχει η Αυστραλία με την ΕΕ.
Η Αυστραλία δεν έχει επίσημη εμπορική συμφωνία με την ΕΕ και αντιμετωπίζει επιπλέον δασμούς και εμπόδια του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου σε πολλούς τομείς.
Οι επιπλέον δασμοί θα πλήξουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνοντας το κόστος των καινούργιων αυτοκινήτων που εισάγονται στη Βρετανία και διαταράσσοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού για εταιρείες με βρετανική παραγωγή.
Την περασμένη εβδομάδα, η ένωση των αυτοκινητοβιομηχανιών SMMT της Βρετανίας προειδοποίησε ότι απαιτείται συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ της Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ για να αναζωογονηθούν οι επενδύσεις στη βιομηχανία και να τονωθεί η παραγωγή.
Η παραγωγή νέων αυτοκινήτων υποχώρησε 14,2% πέρυσι σε 1,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, το χαμηλότερο επίπεδο για μια δεκαετία, εξαιτίας των αναταράξεων που προκάλεσε το Brexit, ανέφερε η SMMT. Αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω κατά 2,3% το 2020 σε 1,27 εκατομμύρια μονάδες.
Περίπου το 55% όλων των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη Βρετανία εξάγονται στην ΕΕ, στα οποία έχουν τοποθετηθεί πολλά εξαρτήματα τα οποία εισάγονται από άλλες χώρες.
Αν επιβληθούν επιπλέον δασμοί στα εισαγόμενα εξαρτήματα και τα εξαχθέντα οχήματα σύμφωνα με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου θα αυξήσουν το κόστος κατασκευής κατά 3,2 δισ. λίρες (4,1 δισ. δολάρια), δήλωσε η SMMT με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τιμές λιανικής και να μειωθεί η παγκόσμια ζήτηση για τα βρετανικά αυτοκίνητα.
Οι αντίπαλες ομιλίες των Barnier και Johnson πραγματοποιήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα και αντιπροσωπεύουν τις πρώτες επίσημες αψιμαχίες μεταξύ των δύο πλευρών σε αυτό που φαίνεται να είναι μια σκληρή και τεταμένη διαπραγμάτευση.
«Το ερώτημα είναι εάν συμφωνούμε μια εμπορική σχέση με την ΕΕ συγκρίσιμη με εκείνη του Καναδά ή περισσότερο σαν εκείνη της Αυστραλίας», δήλωσε ο Johnson μιλώντας σε υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων. «Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι και στις δύο περιπτώσεις το Ηνωμένο Βασίλειο θα ευημερήσει δυναμικά.»
Το σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής της ΕΕ αναφέρει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να προβεί σε ισχυρές δεσμεύσεις ώστε να διασφαλίσει ότι δεν θα υποχωρήσει σε επίπεδο ΕΕ.
Ωστόσο σε ένα έγγραφο που κυκλοφόρησε στο Κοινοβούλιο, ο Johnson δημοσίευσε το διαπραγματευτικό του πλαίσιο, το οποίο έρχεται σε αντίθεση με μεγάλο μέρος του σχεδίου της ΕΕ.
Σύμφωνα με το έγγραφο, ο Johnson κατέστησε σαφές ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να προετοιμαστούν τώρα να εγκαταλείψουν την τελωνειακή ένωση και την ενιαία αγορά της ΕΕ στο τέλος του έτους. Είπε ότι οι ρυθμιστικές αρχές των βρετανικών και ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών θα πρέπει να συνεργαστούν και να επιτρέψουν ένα προβλέψιμο περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της δομημένης απόσυρσης των λειτουργικών δικαιωμάτων στο πλαίσιο ενός καθεστώτος ισοδυναμίας.
Επίσης, το βρετανικό έγγραφο απέρριψε την ιδέα της ευθυγράμμισης με τους κανόνες και τα πρότυπα της ΕΕ και επέμεινε ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν θα έχει κανέναν ρόλο σε σχέση με τους βρετανούς νόμους.
Η κυβέρνηση του Johnson θεωρεί ότι το χρονικό διάστημα των 11 μηνών είναι αρκετό για να επιτευχθεί πλήρης συμφωνία, αντίστοιχη εκείνης που έχουν υπογράψει η ΕΕ με τον Καναδά.
Αντίθετα ο Barnier ξεκαθάρισε ότι: «Πρέπει τώρα να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες των επιλογών που έκανε το Ηνωμένο Βασίλειο. Λόγω αυτών των επιλογών, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα είναι πλέον σε θέση να επωφεληθεί από τα δικαιώματα και τα πλεονεκτήματα της ΕΕ.»
Ο κ. Barnier δήλωσε ότι η «εξαιρετική προσφορά» εξαρτάται από τις δεσμεύσεις για τη διασφάλιση ισότιμων όρων σε τομείς όπως η φορολογία, οι κανόνες εργασίας και τα περιβαλλοντικά πρότυπα.
«Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι ο ανταγωνισμός είναι και παραμένει ανοιχτός και δίκαιος και η ΕΕ δεν επιδιώκει ευθυγράμμιση των κανόνων αλλά συνέπεια από τη Βρετανία», συμπλήρωσε ο Barnier.
Στην ομιλία του, ο Τζόνσον επέμεινε ότι η Βρετανία δεν έφυγε από την ΕΕ για να «υπονομεύσει τα ευρωπαϊκά πρότυπα» και υποσχέθηκε να διατηρήσει υψηλότερα πρότυπα σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας του περιβάλλοντος. Η Βρετανία θα το κάνει αυτό «χωρίς την επιβολή μιας συνθήκης», ανέφερε χαρακτηριστικά. Η Συμφωνία ΕΕ – Καναδά που θέλει να ακολουθήσει ο Johnson δεν επιβάλλει επιπλέον δασμούς στο 98% των εμπορικών προϊόντων…