Μπροστά σε μια βέβαιη ευρωπαϊκή «καμπάνα» σε βάρος της χώρας μας, αλλά και μια καταστροφική στρέβλωση της αγοράς αυτοκινήτων ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Αρβανίτης φέρνει ενώπιον της Κομισιόν το λεγόμενο «περιβαλλοντικό τέλος ταξινόμησης» στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.
Συγκεκριμένα με ερώτηση που κατέθεσε ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία / TheLeft απευθύνεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την ξεκάθαρη παραβίαση του κοινοτικού δικαίου που συνιστούν οι πρόσφατες ρυθμίσεις που θέσπισε η Κυβέρνηση. Και μάλιστα παρά τις σαφείς προειδοποιήσεις της Κομισιόν, αλλά και την προδικαστική διαδικασία η οποία έχει ήδη ξεκινήσει ενάντια στη χώρα μας για το θέμα αυτό από το Σεπτέμβριο του 2021.
Αποτέλεσμα των πρόσφατων αλλαγών είναι ο περαιτέρω αποκλεισμός των πολιτών που δεν έχουν μεγάλη οικονομική επιφάνεια από την αγορά νέου οχήματος με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Έτσι, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να διαιωνιστεί η εδώ και πολλά χρόνια προβληματική κατάσταση στη χώρα μας καθώς ο «στόλος» των ιδιωτικών οχημάτων είναι ήδη πεπαλαιωμένος και εξαιρετικά ρυπογόνος. Το πρόβλημα επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο καθώς δεν υπάρχουν επαρκή κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών οχημάτων που ήδη κυκλοφορούν στη χώρα, με αποτέλεσμα ο στόλος να «γερνά» περαιτέρω.
Δεν είναι όμως μόνο οι κίνδυνοι για το περιβάλλον. Η νέα ρύθμιση έχει ξεσηκώσει κύμα αντιδράσεων από τους μικρούς και μεσαίους εμπόρους αυτοκινήτων καθώς οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην εξόντωσή τους. Με το νέο καθεστώς ευνοούνται σκανδαλωδώς οι μεγαλέμποροι νέων οχημάτων, κάτι που γίνεται φανερό από την ασφυξία που ήδη βιώνουν οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου.
Μάλιστα, μετά από αίτημα του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, που εκπροσωπεί πάνω από 3.000 επιχειρήσεις του κλάδου, ο Κώστας Αρβανίτης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Κωνσταντίνο Κυράτσο και τον εντεταλμένο Σύμβουλο του Δ.Σ. και πρώην πρόεδρο Ευριπίδη Κωνσταντινίδη, σε μια συνάντηση που συμμετείχαν οι αρμόδιοι Τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Σωκράτης Φάμελλος (Περιβάλλοντος) και Τρύφων Αλεξιάδης (Αναπληρωτής Οικονομικών για θέματα Φορολογικής Πολιτικής).
Οι εκπρόσωποι του κλάδου, που πλήττεται βαριά από τις νέες κυβερνητικές ρυθμίσεις, εξέφρασαν στα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ την ικανοποίησή τους για την ανάδειξη του θέματος, τόσο στην Ελληνική Βουλή όσο και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Της κατάθεσης ερώτησης από τον Κώστα Αρβανίτη είχε προηγηθεί έντονη αντιπαράθεση των δύο βουλευτών με την Κυβέρνηση στην Ελληνική Βουλή κατά τη συζήτηση της τροπολογίας. Στη διάρκεια της συζήτησης ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ αποκάλυψε τι κρύβεται πίσω από τη δήθεν «ευαισθησία» της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το Περιβάλλον.
Όπως έγινε αντιληπτό και από όσα αποκάλυψε ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ στη Βουλή αλλά και από την ερώτηση προς την Κομισιόν, το δήθεν περιβαλλοντικό τέλος δεν είναι παρά μια ακόμη ψευδεπίγραφη κυβερνητική πολιτική που υποκρύπτει εύνοια σε μια ελίτ μεγαλεμπόρων ενώ καταδικάζει σε ασφυξία τη μεγάλη πλειοψηφία του κλάδου.
«Η Κυβέρνηση των δήθεν «Αρίστων» δεν νομοθετεί Άριστα αλλά για λογαριασμό μιας «Αριστοκρατίας», για χάρη των ισχυρών και άπληστων φίλων της, σε βάρος τελικά της κοινωνίας αλλά και του περιβάλλοντος», σχολιάζει ο Κώστας Αρβανίτης και συνεχίζει: «Αυτό γίνεται δυόμισι χρόνια τώρα, και πλέον φαίνεται καθαρά πως δεν γίνεται μόνο σε βάρος των πιο αδύναμων, αλλά και σε βάρος των μεσαίων στρωμάτων που η ΝΔ του Μητσοτάκη είχε κάνει προεκλογική σημαία, και φυσικά, κορόιδεψε, όπως και τον υπόλοιπο ελληνικό λαό. Ξέραμε το μίσος τους για τον κόσμο της Εργασίας, τώρα βλέπουμε το μίσος τους και για τον κόσμο της Αγοράς.»
Οι εκπρόσωποι των εμπόρων από την πλευρά τους, αφού ενημερώθηκαν για το περιεχόμενο της ερώτησης δήλωσαν ικανοποιημένοι για τη στήριξη των αιτημάτων τους εξέφρασαν τη διάθεση να συνεχιστεί η επαφή με τον Ευρωβουλευτή και τους δύο Τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης του Κώστα Αρβανίτη:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Κωνσταντίνος Αρβανίτης (TheLeft)
Θέμα: Ερώτηση σχετικά με την επιβολή «περιβαλλοντικού τέλους ταξινόμησης» στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα από την ελληνική κυβέρνηση.
Πρόσφατα, η ελληνική κυβέρνηση, παρά τις προειδοποιήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ασυμβατότητα με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο τροποποίησε το άρθρο 5 του Νόμου 4710/20203 προσθέτοντας νέες κατηγορίες οχημάτων στην υποχρέωση καταβολής «περιβαλλοντικού» τέλους.
Ειδικότερα, διατηρούνται, μόνο για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, η απαγόρευση ταξινόμησης για οχήματα Euro 1, 2 και 3 και το πρόσθετο περιβαλλοντικό τέλος ταξινόμησης τω €3.000 για οχήματα Euro4, ενώ το περιβαλλοντικό τέλος ταξινόμησης των €1.000 επεκτείνεται σε όλα τα οχήματα Euro5 (5a και 5b).
Ωστόσο, με τον τρόπο αυτό πολίτες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα καινούργιο όχημα, επιβαρύνονται περαιτέρω οικονομικά για να αντικαταστήσουν το όχημά τους με ένα λιγότερο ρυπογόνο μεταχειρισμένο. Επίσης, δεν ενθαρρύνεται η απόσυρση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, και γηράσκει περαιτέρω ο στόλος των οχημάτων.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Έχει ενημερωθεί για τα παραπάνω – και πώς προτίθεται να απαντήσει στην νέα παραβίαση του κοινοτικού δικαίου;
Πώς προτίθεται η ΕΕ να ενισχύσει τα κράτη μέλη, ώστε να δοθούν κίνητρα για την απόσυρση των παλαιότερων οχημάτων που επιβαρύνουν το περιβάλλον και την ανανέωση των στόλων με λιγότερο ρυπογόνα οχήματα, στο πλαίσιο μιας δίκαιης μετάβασης για όλα τα κοινωνικά στρώματα;