Τ&Ε: Πως μπορούν να πωληθούν 2 εκατ. ηλεκτρικά ΙΧ;

    Ένας νόμος της ΕΕ για την υποχρεωτικότητα ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε εταιρικούς στόλους θα μπορούσε να εγγυηθεί τη ζήτηση για περισσότερα από 2 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες το 2030, σύμφωνα με νέα ανάλυση του Οργανισμού T&E. Αυτός ο νόμος, τον οποίο ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ κ. Απόστολος Τζιτζικώστας έχει επιφορτιστεί να δημιουργησει, μπορεί να προσφέρει κατά μέσο όρο τις μισές από τις πωλήσεις EV που χρειάζονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες για να επιτύχουν τον δεσμευτικό στόχο εκπομπών CO2 του 2030 και να αποφύγουν την καταβολή προστίμων. Η T&E ζητά έναν στόχο της ΕΕ για όλους τους στόλους με περισσότερα από 100 αυτοκίνητα να αγοράζουν μόνο ηλεκτρικά από το 2030.

    Οι στόχοι των ηλεκτρικών στόλων θα ωφελήσουν ιδιαίτερα τους ευρωπαϊκούς ομίλους αυτοκινήτων, καθώς το 62% των πωλήσεων αυτοκινήτων τους είναι στην εταιρική αγορά σε σύγκριση με μόνο το 49% για τις μη ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

    Τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ με περίπου το 60% των νέων πωλήσεων να πηγαίνουν σε αυτό το τμήμα. Παρά τις υψηλές δυνατότητές της να υποστηρίξει τον ευρωπαϊκό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στη μετάβασή του προς την ηλεκτροκίνηση, αυτή η αγορά δεν αποδίδει τα μέγιστα. Οι εταιρείες στην Ευρώπη δύσκολα αποκτούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τα ιδιωτικά νοικοκυριά (14,3% έναντι 13,6%). Στις δύο μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της ΕΕ, τη Γερμανία και τη Γαλλία, οι εταιρείες αποκτούν ηλεκτρικούς στόλους ακόμη πιο αργά από τα ιδιωτικά νοικοκυριά.

    Τον Ιανουάριο η Κομισιόν ξεκίνησε διάλογο για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, του οποίου προεδρεύει η Πρόεδρος von der Leyen. Ο κύριος στόχος αυτού του διαλόγου είναι η αντιμετώπιση των κρίσιμων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος και η διασφάλιση της συνεχούς επιτυχίας του ως κύριος μοχλός των ευρωπαϊκών οικονομιών. Αυτός ο διάλογος θα οδηγήσει σε ένα σχέδιο δράσης για την αυτοκινητοβιομηχανία που θα παρουσιαστεί από τον Ευρωπαίο Επίτροπο Απόστολο Τζιτζικώστα στις 5 Μαρτίου.

    Ένας νέος νόμος της ΕΕ που θέτει δεσμευτικούς στόχους ηλεκτροκίνησης για μεγάλους στόλους θα στηρίξει ξεκάθαρα τις επενδύσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων της ΕΕ στην ηλεκτροκίνηση, ενώ θα φέρει σχεδόν 7 εκατομμύρια περισσότερα προσιτά EV στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έως το 2035 για ιδιώτες αγοραστές. Στην Ευρώπη, σχεδόν 8 στους 10 πολίτες της ΕΕ αγοράζουν το αυτοκίνητό τους από την αγορά μεταχειρισμένων.

    Ο Stef Cornelis, διευθυντής προγράμματος ηλεκτρικών στόλων στην T&E, λέει: «Σήμερα περισσότερο από ποτέ η Ευρώπη χρειάζεται πολιτικές για το κλίμα που ενισχύουν επίσης την ανταγωνιστικότητά μας. Οι στόχοι ηλεκτροκίνησης για μεγάλους στόλους κάνουν ακριβώς αυτό: ζητάμε από τις μεγάλες εταιρείες να προχωρήσουν πιο γρήγορα στην ηλεκτροκίνηση και ως εκ τούτου να ενισχύσουν τη ζήτηση για περισσότερα από 2 εκατομμύρια EVs που κατασκευάζονται από ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Αντί να ασκούν πιέσεις για την αποδυνάμωση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να υποστηρίξουν έναν ευρωπαϊκό νόμο για τους στόλους που θα τους υποστηρίξει πραγματικά στην επίτευξη των στόχων τους».

    Η T&E καλεί επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ανακοινώσει μια πρωτοβουλία οικολογικής βαθμολογίας της ΕΕ – αντικατοπτρίζοντας το γαλλικό οικολογικό μπόνους – που βαθμολογεί και επιβραβεύει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλών εκπομπών άνθρακα που χρησιμοποιούν καθαρά υλικά. Ως αποτέλεσμα, τα EV που κατασκευάζονται στην Ευρώπη θα έχουν καλύτερη βαθμολογία χάρη στην καθαρότερη ενέργεια που χρησιμοποιείται στη διαδικασία κατασκευής. Ο νόμος για τους στόλους της ΕΕ θα πρέπει να ορίζει την απαίτηση ότι τα εταιρικά EV πρέπει να πληρούν ένα συγκεκριμένο επίπεδο οικολογικής βαθμολογίας και, ως εκ τούτου, να αυξάνουν τη ζήτηση για αυτοκίνητα κατασκευασμένα στην ΕΕ.

    Ο Stef Cornelis προσθέτει: «Ως επόμενο βήμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να προχωρήσει γρήγορα ανακοινώνοντας δεσμευτικούς στόχους ηλεκτροκίνησης για μεγάλους στόλους. Αυτό θα δημιουργήσει επενδυτική βεβαιότητα, όχι μόνο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και για άλλους βασικούς τομείς, όπως η βιομηχανία υποδομών φόρτισης, βοηθώντας τους να σχεδιάσουν την ανάπτυξη και τις επενδύσεις της υποδομής δικτύου».