Ασφυκτικά σφίγγει ο κλοιός σε πάρα πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του αυτοκινήτου καθώς η άνοδος των επιτοκίων κυριολεκτικά έχει ανατρέψει τα οικονομικά πλάνα τους και βέβαια πολλοί από αυτούς βρίσκονται αντιμέτωποι με υπέρογκες απαιτήσεις από τα funds που έχουν αποκτήσει και τα δάνειά τους.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το ληξιπρόθεσμο ιδιωτικό χρέος ανέρχεται σε πάνω από 100 δισ. ευρώ εξ των οποίων τα 86,8 δισ. ευρώ ανήκουν σε funds και μόλις τα 14,5 δισ. ευρώ είναι στις τράπεζες.
Από το σύνολο των 100 δισ. ευρώ οι οφειλές των επιχειρήσεων ανέρχονται σε πάνω από 42 δισ. ευρώ, των νοικοκυριών (από στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια) σε πάνω από 46 δισ. ευρώ, ενώ επιπλέον 12 δισ. ευρώ είναι τα χρέη των ελεύθερων επαγγελματιών.
Η διευθέτηση αυτού του χρέους –είτε αφορά τα φυσικά είτε τα νομικά πρόσωπα– έχει μεταφερθεί στις εταιρείες διαχείρισης (Funds), που εφαρμόζουν γενικευμένες ρυθμίσεις ανάλογα και με την περιουσιακή κατάσταση του οφειλέτη, ενώ σημαντικό τμήμα της είσπραξης οφειλών γίνεται μέσα από πλειστηριασμούς ακινήτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών διαχείρισης, περίπου το ένα τρίτο της διεκδίκησης του ιδιωτικού χρέους θα προέλθει από ρευστοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, δηλαδή από πλειστηριασμούς.
Ωστόσο πρόσφατα τα funds που διαχειρίζονται τα δάνεια των επιχειρήσεων εξαιτίας της ανόδου που καταγράφουν τα επιτόκια απαιτούν από τους επιχειρηματίες και δη από τον κλάδο του αυτοκινήτου εξωφρενικά ποσά για τους τόκους που σε κάποιες περιπτώσεις οι πλειστηριασμοί και η έλλειψη ρευστότητας σύντομα θα αποτελέσουν μονόδρομο.
Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε πως σε μεγάλες εισαγωγικές εταιρείες τα funds απαιτούν ακόμη και οκταψήφια ή επταψήφια επιπλέον ποσά για την καταβολή τόκων γεγονός που ανατρέπει εντελώς τους εταιρικούς προϋπολογισμούς.
Σε μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου όπως εξουσιοδοτημένες αντιπροσωπείες (κάθετες μονάδες) ή μεγάλες ανεξάρτητες εμπορίες αυτοκινήτων τα funds απειλούν ευθέως με πλειστηριασμούς ακινήτων για να πείσουν τους επιχειρηματίες να καταβάλλουν επίσης υπέρογκα ποσά για τόκους!
Βέβαια να τονίσουμε πως τα funds έχουν «σκληρύνει» και την στάση τους έναντι σε πιθανά «κουρέματα» δανείων δημιουργώντας ασφυκτικές συνθήκες ακόμη και σε επιχειρηματίες που θέλουν να κάνουν μια ρύθμιση ή εξόφληση του ποσού δανεισμού αλλά οι υπέρογκοι τόκοι έχουν κυριολεκτικά εκτοξεύσει το αρχικό ποσό του δανείου και η εξόφλησή του χωρίς «κούρεμα» είναι αδύνατη.
Ίσως θα πρέπει επιτέλους τα funds να βάλουν λίγο «νερό» στο κρασί τους και να προτείνουν πιο γενναία «κουρέματα» στα δάνεια του κλάδου αυτοκινήτου καθώς οι πωλήσεις λιανικής κυριολεκτικά δεν λένε να ορθοποδήσουν ενώ η μετάβαση στην ακριβή ακόμη ηλεκτροκίνηση δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα σε ολόκληρο τον κλάδο.
Σε διαφορετική περίπτωση οι πλειστηριασμοί ακινήτων και αυτοκινήτων αναμένεται να χτυπήσουν «κόκκινο» στους επόμενους μήνες και είναι πολύ πιθανό να σταματήσουν να εξυπηρετούνται και «υγιή» δάνεια δημιουργώντας ένα μεγαλύτερο κύκλο «κόκκινων» δανείων με ανυπολόγιστες συνέπειες για την κοινωνία και την οικονομία.